Logopedia on tieteenala, jonka tutkimuskohteena ovat kommunikoinnin ja nielemisen häiriöiden ilmenemismuodot, taustatekijät ja kuntoutus. Logopedian opinnoissa perehdytään normaaliin puheen, kielen ja vuorovaikutustaitojen kehitykseen, häiriöihin sekä logopediseen diagnostiikkaan ja kuntoutukseen.
Logopedian perusopinnot ovat osa Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan opintoja. Turun yliopiston logopedian tutkimus on profiloitunut puheen, kielen ja kommunikoinnin häiriöiden kielelliskognitiivisten ja neurokognitiivisten ilmiöiden tutkimiseen. Muita tutkimuksen painopistealueita ovat monikielisyys ja monikulttuurisuus sekä arviointimenetelmien kehittäminen ja kuntoutuksen vaikuttavuustutkimukset.
Turun yliopistoon suunnitellaan avattavaksi logopedian avoimen väylän opiskelijavalinta vuodesta 2025 alkaen. Viralliset päätökset tehdään syksyllä 2024, mutta väylän avaamisesta tiedotetaan jo nyt ennakkoon, jotta vuonna 2025 hakevat ehtivät suorittamaan haussa vaadittavia opintoja. Lue lisää tästä (vierittämällä tätä sivua löytyy logopedian ennakkotieto).
Tervetuloa tutustumaan avoimena yliopisto-opetuksena järjestettäviin logopedian perusopintoihin Turun yliopiston järjestämään Zoom-infotilaisuuteen (aika päivitetään).
Tavoite ja sisältö: Logopedian perusopinnoissa perehdytään logopedian tieteenalaan, alan keskeisiin peruskäsitteisiin ja tutkimuksen sekä kliinisen työn lähtökohtiin. Opiskelija oppii ymmärtämään kommunikaatiohäiriöihin liittyviä anatomis-fysiologisia peruskäsitteitä ja toimintoja. Hän ymmärtää, miten kieli, puhe ja kommunikointi kehittyvät elämänkaaren aikana. Opiskelija kartuttaa tietämystään kaksi- ja monikielisyydestä. Hän saa tiedot normaalista äänentuotosta, äänenlaadun erilaisista ominaisuuksista ja niiden mittaamisesta. Metodiopinnoissa syvennytään logopediseen tutkimukseen ja saadaan perusvalmiudet tieteelliseen lukemiseen ja kirjoittamiseen.
Opintokokonaisuus sisältää seuraavat opintojaksot (klikkaamalla jakson nimeä löydät tarkemmat tiedot):
-
Logopedian perusteet 5 op
-
Kieli ja elämänkaari I 5 op
-
Kieli ja elämänkaari II 5 op
-
Anatomia ja fysiologia logopediassa 5 op
-
Introduction to Bilingualism 5 op
Opintojen toteutus
Keski-Pohjanmaan kesäyliopisto toteuttaa Logopedian perusopinnot 2024-2024 yhteistyössä Turun yliopiston Psykologian ja logopedian laitoksen kanssa.
Opintoihin sisältyy joitakin reaaliaikaisia luentoja, mutta pääasiassa opetustallenteita, tuutorin vetämiä opintoryhmässä tehtäviä harjoituksia lähiopetuksena sekä itsenäisiä tehtäviä ja/tai tenttejä. Opintoryhmää ohjaa Turun yliopiston hyväksymät logopedit, joiden vetämänä toteutetaan käytännön harjoitukset ja kokoontumiset.
Opinnot alkavat syksyllä 2024 ja jatkuvat kolmen lukukauden ajan (syksylle 2025). Opintojaksot on aikataulutettu ja jäsennelty täsmällisesti ja opintojen suorittaminen vaatii sitoutunutta ajankäyttöä. Opintoihin liittyvä kirjallisuus on hankittava itse. Turun yliopiston ekirjastolla on rajoitetusti lainausoikeuksia kurssimateriaaleihin. Materiaalia voi tiedustella myös oman alueen kirjastoista.
Tuutorina Kokkolassa toimii Eveliina Kallio.
Hinta: 865 €, johon sisältyy Avoimen yliopiston rekisteröintimaksu 250 € (hinta päivitetään kevään aikana)
Avoimen yliopiston maksu maksetaan Turun avoimeen yliopistoon ajantasaisena verkkomaksuna. Kesäyliopiston maksusta (615 eur) lähetetään lasku opintojen alussa syyskuussa 2023.
Ilmoittautuminen kokonaisuuteen 21.8.2024 verkkolomakkeella
Ilmoittautuminen on sitova. Ilmoittautumispäivän jälkeen tapahtuvasta peruutuksesta peritään maksu (50 %).
Mikäli perumista ei tehdä lainkaan tai henkilö ei saavu paikalle, peritään koko maksu (ks. peruutusehdot)
Koulutusvahvistus lähetetään sähköpostilla osallistujille noin viikkoa ennen koulutusta. Mikäli et saa minkäänlaista viestiä, ota yhteyttä toimistoomme.
Opintoryhmään otetaan maksimissaan 15 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opintokokonaisuus toteutuu, jos ilmoittautuneita on riittävästi. Kurssin peruuntumisesta ilmoitamme viimeistään viikkoa ennen opetuksen alkua.
——————————————
Logopedian perusteet 5 op
Aikataulu: 2.9.-29.10.2024
Live-luentoja 10 t, tallenteita vähintään 11
Osaamistavoitteet
Opintojakson käytyään opiskelija ymmärtää
- logopedian tieteenalan sisällön sekä yhteydet lähitieteenaloihin
- puheterapeutin rooliin kuuluvat perustehtävät ja mahdollisuudet toimia asiantuntijatehtävissä
- kliinisen työn ja tutkimuksen välisen merkityksen
- logopedian alan peruskäsitteistöä ja tuntee logopedian kannalta keskeisiä häiriöitä, arvioinnin ja kuntoutuksen perusperiaatteita sekä suuntauksia, jotka ohjaavat kliinistä työtä ja tutkimusta
Sisältö
- Luennoilla ja harjoituksissa tutustutaan logopedian alaan ja sen käsitteistöön käymällä läpi seuraavia aihekokonaisuuksia:
- logopedia tieteenalana, yhteydet lähitieteenaloihin, kliiniseen työhön ja tutkimukseen vaikuttavat suuntaukset
- puheterapeutin rooli kliinisessä työssä ja logopedisen tutkimuksen edistäjänä
- logopediset häiriöt ja niiden ennaltaehkäisy, arviointi ja kuntoutus
Suoritustapa:
- Moodle-kotitentti
- Oppimispäiväkirjan laatiminen luentotallenteista. Tuutorit tarkistavat 2-3 t.
- Opettaja perehdyttää tuutorit ennen opintojakson alkua 2 t/opintojakso.
- Tuutoreiden opintoryhmäohjaukset yhteensä 10 t
- Tuutortunnit yhteensä 14-15 t
Opettaja: —
Oppimateriaalit:
Owens, R. E., Farinella, K. A. & Metz, D. E., Introduction to Communication Disorders: A Lifespan Evidence-Based Approach (2015, 5. painos). Boston: Pearson
Kieli ja elämänkaari I 5 op
Osaamistavoitteet:
Kurssin käytyään opiskelijat tuntevat logopedian tiedollisista perusteista (1) kielen omaksumiseen liittyviä teoreettisia viitekehyksiä ja (2) hypoteeseja sosiaalisen, sensorisen, motorisen ja kognitiivisen taitojen sekä ympäristötekijöiden suhteesta kielellisiin taitoihin. Teorioiden tukeminen antaa valmiudet logopedian arviointi- ja kuntoutusmenetelmien opiskelulle. Koulutusohjelman työelämätaidoista opiskelijat osoittavat vuorovaikutustaitojen ja oman työn hallinnan orastavaa osaamista.
Sisältö:
Keskeisiin kielenkehityksen teorioihin tutustutaan luentojen, kirjallisuuden ja keskustelun kautta. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kehityksellisiä ilmiöitä tapausesimerkkien avulla sekä tutustuu esimerkkeihin alan tutkimuksesta.
Suoritustavat: Verkkoluennot, tutorryhmätapaamiset, kirjallisuus, tentit
Opettajat: —
Oppimateriaalit
- Soveltuvin osin seuraava kirjallisuus:
- Hoff, E. (2014) Language development. 5 painos. Belmont, CA: Wadsworth.
- Korpilahti, P., Aaltonen, O., & Laine, M. (2010). Kieli ja aivot: kommunikaation perusteet, häiriöt ja kuntoutus. Turun yliopisto, Kognitiivisen neurotieteen tutkimuskeskus.
Aikataulu (ilmoitetaan myöhemmin)
Kieli ja elämänkaari II 5 op
Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee varhaisen vuorovaikutuksen ja puheen ja kielen omaksumisen keskeiset elementit sekä perusteet kielen eri osa-alueiden, fonologian, leksikon, morfosyntaksin ja pragmatiikan kehittymisestä ja muuttumisesta elämänkaaren aikana.
Sisältö: Luennoilla esitellään kokonaiskuva kielenkehityksen elämänkaaresta: puhutun ja kirjoitetun kielen sekä kommunikaation kehityksen perusteet, keskeiset teoriat ja kielen eri osa-alueiden kehitys ja muutokset ikääntyessä. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kielellisiä ilmiöitä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.
Suoritustavat: Verkkoluennot, tutorryhmätapaamiset, seminaarit, kirjallisuus, tentti
Opettaja: —
Oppimateriaalit
- Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S., Ukkola, S. & Dindar, K. (2020). Lapsen kielenkehitys: Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys.
- Kunnari, S. & Savinainen-Makkonen, T. (2012). Pienten sanat. (s. 13-142)
- Menyuk, P, & M Brisk. (2005). “Language Development and Education: Children with Varying Language Experiences”; Chapter 7: Language Development in Middle Childhood: Ages 9–13; Chapter 9: Language Development in Adolescence – The High School Years (Ages 13–18)
Anatomia ja fysiologia logopediassa 5 op
Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen anatomiaa ja fysiologiaa logopedian tieteenalan näkökulmasta. Opiskelija osaa nimetä puheen tuottoon ja nielemisen kannalta keskeisimmät anatomiset rakenteet ja osaa kuvata puheen tuoton ja nielemisen fysiologisena toimintona.
Sisältö: Opiskeltavat osa-alueet ovat hengitys, ääni, artikulaatio, resonanssi, nieleminen, kuulemisen anatomia ja fysiologia sekä neuroanatomia ja -fysiologia.
Suoritustavat: Verkkoluennot, tutorryhmätapaamiset, kirjallisuus, tentti
Opettaja: —
Oppimateriaalit: Seikel, J.A., King, D.W. & Drumright, D.G. Anatomy and physiology for speech language and hearing 5.painos (2015) tai 6. painos (2019). Uusin painos saatavilla myös e-kirjana. Lisäksi itseopiskelumateriaalit Moodlessa.
Aikataulu (ilmoitetaan myöhemmin)
Introduction to Bilingualism 5 op
HUOM! Luento-opetus on englanniksi.
Osaamistavoitteet: Opiskelija ymmärtää kaksi- ja monikielisen kehityksen periaatteita elämänkaaren eri vaiheissa ja niiden yhteiskunnallisia vaikutuksia. Lisäksi opiskelija ymmärtää kognitiivisen toiminnan merkityksen (muisti, tarkkaavaisuus, toiminnanohjaus) kaksikielisessä viestinnässä. Hän ymmärtää myös kaksi- ja monikielisyyden liittymäkohdat kommunikoinnin häiriöihin ja kuntoutukseen.
Sisältö: Luennoilla esitellään kaksi- ja monikielisyyden ilmenemistä elämänkaaren eri vaiheissa, keskeiset teoriat ja monikielisyyden asema yhteiskunnassa. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kaksikielisyyden ilmenemistä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.
Suoritustavat: Reaaliaikainen verkkoluento 2 t, tallenteet 24 kpl, tutorryhmätapaamiset, posteriesitykset max 4 kpl. Valvottu Moodle-tentti kesäyliopistolla.
Opettaja: —
Oppimateriaalit: Ilmoitetaan myöhemmin
Aikataulu (ilmoitetaan myöhemmin)
Aloitusluento opiskelijoille on xx.xx.
Tuutorointi 4 h: Ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Suoritusmerkinnät
Opintosuoritukset kirjataan Turun yliopiston avoimen yliopiston opintorekisteriin. Opiskelija voi tarkastella suorituksiaan Turun yliopiston Peppi-opintotietojärjestelmässä tai Oma Opintopolku -palvelussa. Kurssin suorittamisen jälkeen opiskelija voi tilata Turun yliopiston avoimesta yliopistosta opintosuoritusotteen (ohjeet annetaan myöhemmin).
Kurssin tiedot
- Tunnit 0
- Kokeet 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli Verkko-opetus
- Kouluttaja 0
- Arviointi Kyllä