Aika
9.1.–12.3.2025
Osaamistavoitteet: Opiskelija tuntee varhaisen vuorovaikutuksen ja puheen ja kielen omaksumisen keskeiset elementit sekä perusteet kielen eri osa-alueiden, fonologian, leksikon, morfosyntaksin ja pragmatiikan kehittymisestä ja muuttumisesta elämänkaaren aikana.
Sisältö: Luennoilla esitellään kokonaiskuva kielenkehityksen elämänkaaresta: puhutun ja kirjoitetun kielen sekä kommunikaation kehityksen perusteet, keskeiset teoriat ja kielen eri osa-alueiden kehitys ja muutokset ikääntyessä. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kielellisiä ilmiöitä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.
Toteutustavat: Verkko-opetus osin reaaliaikaisesti, osin tallenteina, tuutorin opintoryhmäohjaukset 8 t osa lähiopetuksena ja osa etäopetuksena (läsnäolovelvollisuus), itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Osallistuminen opetukseen, seminaarityöt, lopputentti.
Moodle-alue aukeaa ainakin kurssitehtävien osalta viikolla 51, jolloin opiskelijat voivat alkaa miettiä tehtäviin sopivaa henkilöä (tehtävään A alle kouluikäistä lasta ja tehtävään B aikuista (20-30 v) ja vanhempaa ihmistä (60 +).
Ohjelma
ma 13.1.2025 klo 17.00-18.30 2 t verkossa, ei tallennetta, Maija Vännisen johdantoluento
14.1.- 31.1. eli viikot 3-5 itsenäistä opiskelua (kirjallisuus+luentotallenteet)
- Fonologinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne
3. Leksikaalinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne
4. Morfologinen ja syntaktinen kehitys (Suvi Vehkavuori) tallenne ke 22.1.2025 klo 18.00-19.30, verkko-opetus Zoomissa, ei tallennetta, Suvi Vehkavuori
ke 29.1.2025 klo 18.00-19.30, verkko-opetus Zoomissa, ei tallennetta, Suvi Vehkavuori - Pragmatiikan kehitys (Maija Vänninen) tallenne
6. Lukemaan oppiminen (Raymond Bertram) tallenne
Viikolla 6 tuutorryhmätapaaminen 3 t (luentojen läpikäynti + tehtävät)
– opintoryhmä saa päättää ajankohdasta, lähitapaaminen ja seminaari 1
(työn palautus kirjallisena 3 päivää aiemmin, PP-esityksen palautus seminaarin jälkeen)
- Kouluikä ja nuoruus (Maija Vänninen) tallenne viikko 7
8. Aikuisuus ja ikääntyminen (Sonja Alantie) tallenne viikko 7
10.2.- 28.2. eli viikot 7-9 itsenäistä opiskelua (kirjallisuus+luentotallenteet)
Viikolla 8 tai 9 tai 10 tuutorryhmäkokoontuminen 3 t (hiihtolomat vaikuttavat)
– opintoryhmä saa päättää ajankohdasta, lähitapaaminen ja seminaari 2
Tuutoroinit
to 6.2.2025 klo 17.00 – 19.15 lähitapaaminen kesäyliopistolla
ti 4.3.2025 klo 17.00-19.15 lähitapaaminen kesäyliopistolla
Tuutorina Eveliina Kallio
Tentit:
Moodle-kotitentti ke 12.3., 16.4. ja 28.5.2025 klo 18.00
Oppimateriaali:
Niemitalo-Haapola, E., Haapala, S., Ukkola, S. & Dindar, K. (2020). Lapsen kielenkehitys: Vuorovaikutuksen, leikin ja luovuuden merkitys, luvut 1-10 ja 12.
Menyuk, P, & M Brisk. (2005). “Language Development and Education: Children with Varying Language Experiences”; Chapter 7: Language Development in Middle Childhood: Ages 9–13; Chapter 9: Language Development in Adolescence – The High School Years (Ages 13–18)
Aro, M. (2017). Learning to read Finnish. In: L.Verhoeven and C. Perfetti (Eds.), Learning to read across languages and writing systems, pp. 416-436. Guendouzi, Jackie, Filip Loncke, and Mandy J. Williams. The Routledge International Handbook of Psycholinguistic and Cognitive Processes. Second edition. Vol. 1. Milton: Routledge, 2023. Web. Luku 3: Healthy aging and communication. Wright, H. H. (toim.) (2016).Cognition, Language and Aging. Amsterdam ; John Benjamins Publishing Company. Luvut 3, 4, 5 ja 7. Aronson, A.E. ja Bless, D.M. (2009). Clinical Voice Disorders. Thieme Medical Publishers, Inc., NY. Ch. 2: Normal Voice Development. Lisäksi muu opettajan ilmoittama kirjallisuus.
Arviointi: hyl–5
Opettaja Maija Vänninen
Kurssin tiedot
- Tunnit 0
- Kokeet 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli SuomiI
- Kouluttaja 0
- Arviointi Kyllä