Aika
kevät 2025
Osaamistavoitteet:
Opiskelija ymmärtää kaksi- ja monikielisen kehityksen periaatteita elämänkaaren eri vaiheissa ja niiden yhteiskunnallisia vaikutuksia. Lisäksi opiskelija ymmärtää kognitiivisen toiminnan merkityksen (muisti, tarkkaavaisuus, toiminnanohjaus) kaksikielisessä viestinnässä. Hän ymmärtää myös kaksi- ja monikielisyyden liittymäkohdat kommunikoinnin häiriöihin ja kuntoutukseen.
Sisältö: Luennoilla esitellään kaksi- ja monikielisyyden ilmenemistä elämänkaaren eri vaiheissa, keskeiset teoriat ja monikielisyyden asema yhteiskunnassa. Harjoitustehtävissä opiskelija havainnoi kaksikielisyyden ilmenemistä elämänkaaren eri vaiheissa tapausesimerkkien avulla.
Toteutustavat: Verkko-opetus osin reaaliaikaisesti, osin tallenteina, tuutorin opintoryhmäohjaukset ja posteriesitykset 6 t osa lähiopetuksena ja osa etäopetuksena (läsnäolovelvollisuus), itsenäinen opiskelu.
Suoritustavat: Posteriesitykset tuutorryhmissä ja valvottu Moodle-tentti kesäyliopistolla (tarvitset omaan tietokoneen). Tenttikysymykset ovat sekä suomeksi että englanniksi ja tenttiin saa vastata myös suomeksi. Posteriesitykset tehdään suomeksi.
HUOM! Luento-opetus on englanniksi
ti 1.4.2025 ja 9.9.2025 klo 18.00-19.30 (sama aloitusluento keväällä ja syksyllä)
Raymond Bertramin luento opiskelijoille 2x 45 min opintojakson alussa (alustus opintojakson sisältöihin + posteriohjeistus). Verkossa (Zoom) englanniksi.
Luentosalitallenteita Moodlessa (englanninkielisiä). Tallenteet lisätään Moodleen maalis-huhtikuussa 2025, jotta opiskelijat voivat kuunnella niitä omassa aikataulussa. Posteriohjeet ja artikkelit lisätään myös maalis-huhtikuussa Moodleen, näin materiaaliin voi orientoitua ja valita ryhmät/artikkelit, posterityöskentely on joko keväällä tai syksyllä. Tuutori hyväksyy posterit.
Tuutoreiden opintoryhmäohjaus verkossa 2-3 t (luentojen läpikäynti) keväällä tai syksyllä (ryhmä saa päättää ajankohdan)
Posteriesitykset 2-3 t verkossa keväällä tai syksyllä (yhteiset ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin).
Tentit:
Valvottu Moodle-tentti oppilaitoksessa klo 18.00-20.00. Tenttikysymykset englanniksi ja suomeksi. Tenttiin saa vastata molemmilla kielillä.
Tentit: 7.5.2025, 16.6.2025, 9.10.2025 ja 13.11.2025 ja tarvittaessa 17.12.2025.
Oppimateriaali:
Grosjean & Li (2013). The psycholinguistics of bilingualism. Wiley-Blackwell.
Hoff, E. (2014). Language Development. Belmont, CA: Wadsworth. Chapter 2 & 9. Kohnert, K. (2013) Language Disorders in Bilingual Children and Adults. SanDiego: Plural Publishing. Chapters 2, 4, 8 & 9. (e-book to be found in university library).
Paul, R. & Norbury, C.F. (2012). Language disorders from Infancy through adolescence: Listening, speaking, reading and communicating (4th edition). St. Louis, MO: Elsevier Mosby. Chapter 5. (e-book to be found in university library).
Wright, Boun, Garcia (Eds.) (2017). The Handbook of Bilingual and Multilingual Education. Chapter 7: A Synthesis of Research on Bilingual and Multilingual Education.
Yu, B. (2016). Bilingualism as Conceptualized and Bilingualism as Lived: A Critical Examination of the Monolingual Socialization of a Child with Autism in a Bilingual Family. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46(2), 424–435. https://doi.org/10.1007/s10803-015-2625-0 (Lecture 12)
Arviointi: hyl–5
Opettaja Raymond Bertram
Kurssin tiedot
- Tunnit 0
- Kokeet 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli SuomiI
- Kouluttaja 0
- Arviointi Kyllä