Katso tästä koulutuksen esittelyvideo (Lassi Pruuki)
Ennkkoinfo kaikille kiinnostuneille ma 6.10.2025 klo 17.30 (linkki ilmoitetaan myöhemmin)
Koulutuksen tarkoitus on perehdyttää osallistujat voimavarakeskeisen työskentelyn filosofiaan, teoriaan ja käytäntöön työnohjauksessa. Koulutus antaa monipuoliset valmiudet toimia itsenäisenä työnohjaajana ja prosessikonsulttina.
Aika ja paikka
Alkaen tammi-helmikuussa 2026 kestäen vuoden 2028 syksyyn.
Lähiopetus Kokkolassa
Kouluttajat
Dialogicin kouluttajat ovat kokeneita työnohjaajia ja kouluttaja-psykoterapeutteja, jotka ovat toimineet myös useita vuosia työnohjaajakoulutuksissa kouluttajina.
Pääkouluttaja Kokkolassa : Lassi Pruuki .
Lassi Pruuki, TT, dos., perhe- ja pariterapiakouluttaja, koulutuksen johtaja. Hänet tunnetaan dialogisena kouluttajana ja työnohjaajana, jolle intensiivinen ja inspiroiva yhdessä tutkiminen on toiminnan perusta.
Muut kouluttajat
Ilmoitetaan myöhemmin
Koulutuksen kuvaus
Voimavarakeskisestä työnohjaajakoulutuksesta opiskelija oppii valmiudet toimia itsenäisenä työnohjaajana ja prosessikonsulttina. Koulutuksen tavoitteena on perehdyttää opiskelijat voimavarakeskeisen työskentelyn filosofiaan, teoriaan ja käytäntöön työnohjauksessa. Koulutuksessa opiskelija oppii asiakkaita arvostavia voimavarakeskeisiä lähestymistapoja, jotka tukevat työntekijöitä ja vahvistavat koko työyhteisön toimivuutta ja tavoitteellista työntekoa.
Koulutusohjelman laajuus on 60 opintopistettä ja se kestää 2,5 vuotta. Koulutus rakentuu 36 lähiopetuspäivästä, vertaisryhmätyöskentelystä, etäopiskelusta sekä työnohjausharjoittelusta. Koulutus täyttää Suomen työnohjaajat ry:n (Story) asettamat kriteerit työnohjaajakoulutukselle, mikä mahdollistaa osallistumisen työnohjaajapalvelujen kilpailutuksiin. Koulutuksen käynyt voi hakea Storyn jäsenyyttä ja liittyä Dialogiset työnohjaajat – verkostoon.
Kohderyhmä
Koulutus soveltuu kasvatus-, opetus-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, työyhteisön kehittämistehtävissä toimiville sekä työnohjauksesta ja prosessikonsultoinnista kiinnostuneille.
Koulutus edellyttää ammatillista koulutusta ja omakohtaista kokemusta työnohjauksesta tai sitä lähellä olevasta prosessista.
Ydinsisällöt ja oppimistavoitteet
1. Voimavarakeskeisen työnohjauksen yleistaidot
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
- hahmottaa voimavarakeskeisen työnohjauksen filosofiset juuret ja perusperiaatteet
- kuvata voimavarakeskeisen työnohjauksen erityisluonteen osana suomalaista työnohjauskenttää
- selittää työnohjauksen suhteen muihin ohjausmuotoihin
- soveltaa voimavarakeskeisiä viitekehyksiä työnohjauksessa tarkoituksenmukaisesti eri käyttökonteksteissa
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa työnohjaajana
- kehittää omaa ammattitaitoaan
2. Sosiaalinen konstruktionismi työnohjauksen taustateoriana
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
- määritellä sosiaalisen konstruktionismin keskeiset filosofiset periaatteet
- ilmaista työnohjauksen perustehtävän, luonteen ja merkityksen osana työn kokonaisuutta
- rakentaa yhdessä asiakkaiden kanssa turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyökontekstin sekä ylläpitää sitä koko työskentelyprosessin ajan
- keskustella asiakkaiden kanssa siten, että heidän ”toimijuuden tuntonsa” vahvistuu
- yhdessä asiakkaiden kanssa luoda tavoitteita työnohjaukselle
- yhdessä asiakaan kanssa arvioida asetettujen tavoitteiden toteutumista yhteistyöprosessissa
3. Dialogisuus
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
- nimetä dialogisuuden keskeiset käsitteet ja periaatteet
- kuunnella asiakasta
- osoittaa myötätuntoa asiakkaiden kertomaa kohtaan siten, että asiakkaat kokevat keskustelun helpottavana ja uusia näkökulmia luovana
- tarkastella ja muovata omaa tapaansa olla ja keskustella siten, että asiakkaat kokevat olonsa turvalliseksi ja itsensä hyväksytyiksi
- kuunnella itseään ja hyödyntää omaa sisäistä dialogiaan asiakkaita hyödyttävällä tavalla
- rakentaa keskustelua moniääniseksi siten, että osallistujat hyötyvät kuulemistaan erilaisista näkökulmista
4. Reflektiivisyys
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata reflektiivisyyden perusidean ja erilaiset käytännön toimintatavat
- ohjata keskustelua siten, että ohjattavat tarkastelevat kriittisesti omia ajatuksiaan, uskomuksiaan ja löytävät niille vaihtoehtoja
- reflektoida omia arvojaan, uskomuksiaan ja toimintatapojaan
5. Narratiivisuus
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
- nimetä narratiivisuuden keskeiset käsitteet
- ohjata työnohjauskeskustelua siten, että asiakkaat löytävät vaihtoehtoisia tarinoita suhteestaan työhön, työyhteisöön ja organisaatioon
6. Ratkaisukeskeisyys
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata ratkaisukeskeisyyden keskeiset periaatteet
- käyttää ratkaisukeskeisiä kysymyksiä ja menetelmiä osana voimavarakeskeistä kokonaisviitekehystä
7. Työnohjaajan identiteetti ja etiikka
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
- tunnistaa oman erityislaatuisuutensa työnohjaajana
- jäsentää oman kasvuhistoriansa, elämänkokemuksensa ja työkokemuksensa mahdollista merkitystä omaan tapaansa olla ja toimia työnohjaajana
- selittää etikan ja eettisyyden aseman ja merkityksen osana työnohjausta
- tunnistaa omaan toimintaansa liittyviä eettisiä kysymyksiä
- reflektoida eettisiä näkökulmia omassa toiminnassaan
- kykenee toimimaan eettisesti korkeatasoisesti myös haastavissa tilanteissa
- auttaa asiakkaita tunnistamaan eettisiä pulmia omassa työelämässään
- auttaa asiakkaita reflektoimaan työelämän eettisiä pulmia
Suoritustapa
Lähiopetus (24 op):
Lähiopetus sisältää 36 päivää (18 x 2 pv) workshop-tyyppistä teorian opiskelua, työnohjausharjoittelun työnohjausta sekä oman työnohjaajaidentiteetin tutkimista.
Vertaisryhmätyöskentely (6 op):
Työskentelyn määrä on 80 oppituntia (16 oppituntia/lukukausi), jotka sisältävät luetun teorian reflektointia ja vertaisryhmäohjausta.
Ohjattu etäopiskelu (30 op):
Ohjattu etäopiskelu koostuu voimavarakeskeiseen työnohjaukseen liittyvät kirjallisuuden itsenäisestä lukemisesta, työnohjausharjoittelusta (80 oppituntia) sekä opinnäytetyön laatimisesta.
Arviointi
Opiskelijan osaaminen arvioidaan kokonaisuutena asteikolla hyväksytty-hylätty. Koulutus on suoritettu hyväksytysti, kun opiskelijan osaaminen voidaan koulutuksen päättyessä arvioida vähintään koulutuksen osaamisperusteiden tasoiseksi.
Osaamisen arviointi perustuu videoituun ja paikan päällä toteutettuun asiakastyöskentelyyn, ammatti-identiteettiä koskevaan videointiin ja reflektioon, yhteiseen työskentelyyn lähiopetuspäivissä, vertaisryhmien raportteihin sekä opinnäytetyöhön. Opinnäytetyön perusideana on, että opiskelija osoittaa sisäistäneensä voimavarakeskeisen työnohjauksen keskeisen sisällön.
Koulutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähipäiviin (mahdolliset poissaolot tulee korvata kouluttajien kanssa sovittavalla tavalla) ja kaikkien tehtävien hoitamista hyväksytysti.
Opiskelijan osaaminen viedään Koski -tietovarantoon, jos opiskelija näin haluaa. Koulutuksessa hankittu osaaminen on tunnistettavissa ja tunnustettavissa esimerkiksi myöhemmissä opinnoissa ja työelämässä.
Arviointikriteerit
- Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- Opiskelija osaa käyttää työtehtävissään oman alansa ammatillisia käsitteitä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti
- Opiskelija osaa käyttää opittuja prosesseja, menetelmiä ja välineitä työnohjauksessa tarkoituksenmukaisesti
- Opiskelija osaa kuvata osaamistaan, vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan työnohjaajana
- Opiskelija osaa havainnoida ja kuvata omaa ja toisten toimintaa ja toiminnan vaikutuksia
- Opiskelija osaa pohtia työnohjausyhteistyöhön mahdollisesti sisältyviä pulmia rakentavasti yhdessä asiakkaan kanssa
- Opiskelija osaa toimia työnohjaajana läpinäkyvästi ja eettisesti
Osallistujamäärä:
Koulutukseen otetaan 12 opiskelijaa, jotka valitaan hakemusten ja soveltuvuushaastattelun perusteella.
Hinta
7 300 euroa
Hintaan sisältyvät lähiopetuspäivien teoriaopetus, työnohjausharjoittelun työnohjaus ja opetuksen yhteydessä jaettava materiaali. Osallistumismaksu laskutetaan viidessä erässä eli lukukausittain (á 1 460 €), aina lukukausien alussa.
Peruutusmaksut: 50 % kurssimaksusta ilmoittautumisajan jälkeen ja koko kurssimaksu, mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.
Hakeminen koulutukseen:
Koulutukseen haetaan vapaamuotoisella kirjeellä, josta tulee käydä ilmi:
- hakijan nimi, ikä ja yhteystiedot
- koulutus, ammatti ja työpaikka (mahdollisesti aikaisemmatkin)
- muut koulutukset, joilla on hakijan mielestä merkitystä
- kokemukset työnohjauksesta/konsultaatioista
- mahdollinen kokemus omasta terapiasta (ei tarvitse olla)
- selvitys siitä miten työnohjaus ja koulutukseen haku liittyvät hakijan tulevaisuuteen
- lyhyt tarina hakijan tämän hetken elämäntilanteesta
Hakemukset tulee toimittaa viimeistään 30.11.2025 sähköpostitse osoitteeseen teija.myllymaki@kpkesayliopisto.fi tai postitse Keski-Pohjanmaan kesäyliopiston toimistoon:
Keski-Pohjanmaan kesäyliopisto / Teija Myllymäki
Talonpojankatu 2 B, 67100 Kokkola
Kuoreen merkintä ”Työnohjaajakoulutus”
Hakemusten perusteella hakijat kutsutaan soveltuvuushaastatteluun, joka järjestetään lauantaina 13.12.2025 etänä.
Lisätietoja koulutuksesta:
Lassi Pruuki: lassi.pruuki@dialogic.fi , puh. 044 532 3965
http://www.dialogic.fi/
Järjestäjät:
Keski-Pohjanmaan kesäyliopisto ja Dialogic Oy, joille tämä on järjestyksessä jo 3. yhteistyössä toteutettava voimavarakeskeinen työnohjaajakoulutus.
Dialogic Oy on toteuttanut jo yli sata vastaavaa koulutusta Suomessa.
Dialogic Oy on kokeneiden perheterapeuttien, työnohjaajien ja kouluttajien yhteisö, joka on vuosia kehitellyt dialogisia ja reflektiivisiä prosesseja sekä voimavarakeskeisiä lähestymistapoja. Dialogic on tällä hetkellä Suomen suurin työnohjaajakoulutusyhteisö ja merkittävä toimija myös perheterapian ja perhetyön alalla. He ovat toteuttaneet yhteistyökumppaneidensa kanssa kymmeniä perheterapia- ja perhetyön koulutuksia. Koulutus toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa Kokkolassa.
”Valitsin Dialogicin koulutuksen, koska moni kollegani suositteli juuri ko. koulutusta. Lähdin hakemaan työnohjaajan pätevyyttä, mutta sain odottamaani enemmän. Koulutuksen myötä ratkaisukeskeinen viitekehykseni ja koko toimintatapani on moniulotteistunut ja olen saanut uusia eväitä myös työhöni työterveyspsykologina: kykenen nyt tietoisemmin vahvistamaan työyhteisöjen ja ryhmien dialogisuutta, mikä puolestaan synnyttää uusia näkökulmia, vahvistaa luovuutta ja toimijuudentunnetta työyhteisöjen moniulotteisissa tilanteissa.
Koulutus ja innostavat kouluttajamme ovat antaneet vahvan ja turvalliselta tuntuvan pohjan haastavaan ja antoisaan työnohjaajan työhön. Suosittelenkin koulutusta samalla lämmöllä kuin kollegani suosittelivat sitä minulle!”
Tiedustelut:
Keski-Pohjanmaan kesäyliopisto
asiakaspalvelu@kpkesayliopisto.fi
puh: 040 680 2559 (040 680 2993)
Katso lisätiedot ilmoittautumisesta Seka peruuntumisehdot täältä
Koulutusvahvistuksen sähköpostilla osallistujille noin viikon ennen koulutusta. Asia et saa minkäänlaista viestiä, ota yhteyttä toimistoomme.
Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kurssin tiedot
- Tunti 0
- Quiz 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli suomi
- Kouluttaja 0
- Arviointi Self