Terveyden edistäminen ja terveystieto on oppiaine, joka käyttää eri tieteenalojen tietoperustaa.
Perusopintojen yhteisissä opinnoissa käsitellään terveyttä, terveyden edistämisen lähtökohtia ja terveysongelmia sekä yhteiskunnan yksilön elämänkaaren näkökulmasta, vuorovaikutusta, terveysosaamisesta ja terveyskäyttäytymisestä.
Vallinnaisissa opinnoissa opiskelija voi valita parhaiten sopivia, tarpeitaan vastaavia, opintoja tarjolla olevista vaihtoehtoista. Esimerkiksi terveystiedon opettajaksi aikova voi valita omia aiempia opintojaan täydentäviä opintojaksoja.
Ajankohta
syksy 2025-kevät 2026 (1.9.2025-31.7.2026)
Katso Opiskelijaksi avoimeen yliopistoon -tallenne (kesto n. 4 min, tekstitetty).
Opinnot toteutetaan kokonaan verkko-opintoina. Suurin osa opintojaksoista on aikataulutettuja (esim. tehtävien palautuksia tiettynä päivänä). Tämä on hyvä huomioida opintoja suunnitellessa. Suositeltavaa on aloittaa perusopinnot Terveyden edistämisen perusteet 5 op -opintojaksosta, joka toteutuu syys- ja kevätlukukaudella. Opintoja voi muuten suorittaa vapaassa järjestyksessä.
Opiskelu tapahtuu verkko-oppimisympäristö Moodlessa. Opintojaksoille kirjautuminen Moodlessa aukeaa pääsääntöisesti aikataulutetun opetuksen ensimmäisenä päivänä. Kirjautuminen on auki n. viikon ajan kirjautumisen alkamisesta.
Kohderyhmä
Opinnot soveltuvat hyvin opetustyössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille asiasta kiinnostuneille.
Terveyden edistäminen ja terveystieto perus- ja aineopinnot (yhteensä 60 op) antavat opettajille terveystiedon aineenhallinnan kelpoisuuden.
Opintokokonaisuuden tavoitteet
Terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintojen jälkeen opiskelija
- osaa määritellä ja soveltaa terveyden edistämisen peruskäsitteitä
- ymmärtää ja osaa kuvata terveystiedon ja terveyden edistämisen sisältöjen ja menetelmien terveysvaikutuksia yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaa kuvata ja selittää keskeisiä terveyden edistämiseen, ennaltaehkäisyyn ja terveysongelmiin liittyviä monitieteisiä lähtökohtia
- osaa kuvata terveysosaamisen kehittymistä terveyspedagogiikkaan perustuen
Sisältö
Yhteiset opintojaksot 15 op
- 4310521 Terveyden edistämisen perusteet 5 op 31 (01.09.2025-30.07.2026)
- TH00CW26 Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I 5 op (03.10.2025-02.12.2025)
- 4310522 Terveyspedagogiikan perusteet 5 op (12.01.2026-13.03.2026)
Vallinnaiset opintojaksot 10 op
Valinnaisiin opintoihin (10 op) ilmoittaudutaan erikseen. Valinnaiset opintojaksot maksavat 75 €/ opintojakso. Valinnaisten opintojen kuvaukset ja ilmoittautuminen.
Valinnaiset opinnot ovat:
Terveyden edistämisen ja terveystiedon opinnoista:
- TH00CW27 Terveyttä edistävä kouluyhteisö 5 op (13.03.2026-08.05.2026)
Lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin perusopinnoista:
- 4429551 Lapsen biopsykososiaalinen kehitys ja sen häiriintyminen 5 op
Ravitsemustieteen opinnoista:
- TL00CC78 Ravitsemustieteen perusteet 5 op (1.9.2025-24.10.2025 tai 7.1.2026-13.3.2026)
Mikäli jokin perusopintojen yhteisistä opintojaksoista on suoritettu muussa yhteydessä, se korvataan valitsemalla vastaava opintopistemäärä valinnaisia opintoja lisää.
Hinta
Yhteiset opinnot 15 op: 180 €
Hinta koostuu kesäyliopiston osuudesta (45 €) ja Itä-Suomen avoimen yliopiston opintomaksusta (135 €).
Jos valitset opiskella lukukausimaksullamme, lisätiedot löytyvät täältä.
Peruutusmaksut: 50 % kurssimaksusta ilmoittautumisajan jälkeen ja koko kurssimaksu, mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.
Ilmoittautuminen kokonaisuuteen 18.8.2025 mennessä verkkolomakkeella
Samasta linkistä löytyy myös jaksojen lomakkeet, jos haluat ilmoittautua vain yksittäisille jaksoille.
YHTEISET OPINTOJAKSOT 15 op
TH00DI78 Terveyden edistämisen perusteet, 5 op
Aika: 01.09.2025-30.07.2026
Opintojakso on opiskeltavissa verkko-opintoina
Opintojakson sisältö: Terveyden edistämisen ja terveystiedon keskeiset käsitteet, perusteet ja sisältöalueet.
Terveyden edistämisen etiikka.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi osaat
- kuvata terveyden edistämisen ja terveystiedon perusteita ja keskeisiä sisältöalueita
- määritellä ja tunnistaa keskeisiä terveyden edistämisen ja terveystiedon käsitteitä sekä käyttää niitä asianmukaisesti
- tunnistaa terveyden edistämisen kysymyksiä ja periaatteita
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5
Suoritustapa: verkko-opinnot
Suoritustapa: Orientaatiotehtävä ja verkkotentti. Itsenäinen työskentely 135 h.
Verkkotentti perustuu rajatusti oppimateriaaliin. Tenttiin kuuluvat alueet kuvattu tarkemmin opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Kirjallisuus:
- Duodecim. (n.d). Koulun terveyskirjasto.
- Summanen A-M. (2014). Terveystiedon oppimistulokset perusopetuksen päättövaiheessa 2013. Opetushallitus, Koulutuksen seurantaraportit 2014:1. Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy, Tampere. Opetushallitus. Koulutuksen seurantaraportit 2014:1.
- Paahtama S. (2016). Hyvinvoinnin edistämisen käsite ja sisältö. ARTTU2-tutkimusohjelman julkaisusarja 7/2016.
- Pietilä A-M. & Terkamo-Moisio A. (2019). Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publications of the University of Eastern Finland. General Series, no 26. Sivut: 13-72, 193-199.
Jos kirjallisuus ei ole saatavissa kirjaston eAineistona: Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Ilmoittautuminen 18.8.2025 mennessä verkkolomakkeella
Hinta: 60 € (kesäyliopistohinta 15 € ja avoimen yliopiston maksu 45 €)
TH00CW26 Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I, 5 op
Aika: 03.10.2025-02.12.2025
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina
Opintojakson sisältö:
Terveystiedon keskeiset sisältöalueet:
- Sosiaaliset taidot ja kiusaamattomuuden edistäminen
- Liikunta kouluaikana ja harrastuksissa
- Medialukutaidon yhteydet terveyteen
- Mielenterveyden voimavarat
- Riittävä uni ja lepo arkirytmissä
- Seksuaaliterveyden edistäminen kasvun ja kehityksen tukena
- Kansantaudit
- Suunterveys osana terveystietoa
- Tupakoimattomuuden, nuuskattomuuden ja päihteettömän elämän edistäminen
- Turvallisuus ja tapaturmien ehkäisy arjen tilanteissa
- Terveellinen ravitsemus ja ruokailutottumukset
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi osaat
- Kuvata ajankohtaista terveystietoperustaa terveystieto-oppiaineen, terveystieteellisen tutkimustiedon ja terveyden edistämisen kansallisten strategioiden, linjausten ja suositusten näkökulmista
- Kuvata ja ymmärtää terveyden edistämisen haasteita lasten ja nuorten parissa
- Kuvata, miten terveystieto-oppiainetta käsitellään Suomen oppilaitoksissa perusopetuksen ja lukio- sekä ammattiopetuksen opetussuunnitelmissa
- Soveltaa terveystietoa oppimistehtävässä
Suoritustapa: Verkko-opinnot
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5
Opintojakson suoritustapa: Verkko-oppimistehtävät ja verkkokeskustelu. Itsenäisen työn osuus 100 % (135 tuntia).
Kirjallisuus:
- Opetushallitus (n.d.). Opetussuunnitelmien perusteet 2014. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Lukion opetussuunnitelmien perusteet 2019. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet - Opetushallitus (n.d.). Ammatillisten tutkintojen perusteet. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet
- Opetushallitus (n.d.). Ruoka- ja ravitsemuskasvatus oppimisjatkumona. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/ruoka-ja-ravitsemuskasvatus-oppimisjatkumona
- Opetus- ja kulttuuriministeriö (16.3.2018). Kiusaamisen ehkäisy sekä työrauhan edistäminen varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa sekä toisella asteella. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/160694
- Opetus- ja kulttuuriministeriö (16.12.2019). Medialukutaito Suomessa; Kansalliset mediakasvatuslinjaukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:37. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161951
- Opetus- ja kulttuuriministeriö (7.4.2021). Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7-17 vuotiaille. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984
- Sosiaali- ja terveysministeriö (11.2.2020). Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4139-7
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (17.9.2021). Kouluterveyskysely. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely/kouluterveyskyselyn-tulokset
- Valtioneuvosto (23.2.2021). Kansallinen lapsistrategia: Komiteamietintö. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-777-5
- Valtion ravitsemusneuvottelukunta (2017) Syödään ja opitaan yhdessä – kouluruokailusuositus. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131834/Syo%c2%a6%c3%aada%c2%a6%c3%aaa%c2%a6%c3%aan_ja_opitaan_yhdessa%c2%a6%c3%aa_korjattu_5.2017_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikäli kirjallisuus ei ole saatavissa kirjaston eAineistona: Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Ilmoittautuminen 16.9.2025 mennessä verkkolomakkeella
Hinta: 60 € (kesäyliopistohinta 15 € ja avoimen yliopiston maksu 45 €)
4310522 Terveyspedagogiikan perusteet, 5 op
Aika: 12.01.2026-13.03.2026
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina
Opintojakson sisältö: Terveysopetuksen, -ohjauksen ja -oppimisen taustalla vaikuttavat opetus- ja oppimisnäkemykset ja niiden muutokset ajassa. Terveyden lukutaito terveysosaamisen perustana. Näyttöön perustuvan terveysopetuksen sisältö ja modernit terveysopetuksen menetelmät. Terveysosaamisen arviointi. Terveystiedon opetussuunnitelmien sisällöt.
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi osaat
- kuvata terveysopetuksen, ohjauksen ja –oppimisen taustalla vaikuttavat opetus- ja oppimisnäkemykset
- kuvata terveydenlukutaito –käsitteen terveysosaamisessa
- arvioida ja soveltaa näyttöön perustuvan terveysopetuksen sisältöä, opetus-, oppimis- ja arviointimenetelmiä
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5.
Suoritustapa: Verkkoluennot ja oppimistehtävät, opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä.
Ajankäyttö: Verkkoluennot 3h, verkkotentti 2h, verkko-oppimistehtävät ja –keskustelut ryhmissä 40h, kirjallinen työ 50h, itsenäinen opiskelu 40h.
Kirjallisuus:
- Opetushallitus (n.d). Opetussuunnitelmien perusteet 2014. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
- Opetushallitus (n.d.). Lukion opetussuunnitelmien perusteet 2019. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet
- Opetushallitus (n.d). Ammatillisten tutkintojen perusteet. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet
- Opetushallitus (n.d.). Terveystiedon materiaalit. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/terveystiedon-materiaalit
- Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen, L. (toim.) (2018). Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma.
- Bildjuschkin, K. (2016). Terveystiedon opettajien ja oppilashuollon käsityksiä seksuaalisuudesta, sen kohtaamisesta ja seksuaaliterveyden opettamisesta peruskoulussa: Kumita – tutkimus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi 46/2016. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131626/URN_ISBN_978-952-302-804-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Lisäksi tehtäväkohtainen verkkomateriaali.
Ilmoittautuminen 18.12.025 mennessä verkkolomakkeella
Hinta: 60 € (kesäyliopistohinta 15 € ja avoimen yliopiston maksu 45 €)
Kurssin tiedot
- Tunti 0
- Quiz 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli suomi
- Kouluttaja 0
- Arviointi Kyllä