Terveyden edistämisen ja terveystiedon 25 op opintokokonaisuus koostuu pakollisista opinnoista 15 op ja valinnaisista opinnoista 10 op. Yhteisten opintojen kuvaukset ja ilmoittautuminen.
Vallinnaisissa opinnoissa opiskelija voi valita parhaiten sopivia, tarpeitaan vastaavia, opintoja tarjolla olevista vaihtoehtoista. Esimerkiksi terveystiedon opettajaksi aikova voi valita omia aiempia opintojaan täydentäviä opintojaksoja.
Opintojaksot 10 op
Terveyden edistämisen ja terveystiedon opinnoista:
- TH00CW27 Terveyttä edistävä kouluyhteisö 5 op (13.03.2026-08.05.2026)
Lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin perusopinnoista:
Ravitsemustieteen opinnoista:
- TL00CC78 Ravitsemustieteen perusteet 5 op (1.9.2025-24.10.2025 tai 7.1.2026-13.3.2026)
Opintojaksojen kuvaukset
TL00CC78 Ravitsemustieteen perusteet, 5 op
Aika: 1.9.2025-31.10.2025 tai 7.1.2026-13.3.2026
Sisältö
Ihmisen ravitsemuksen perusteet. Energia ja energiaravintoaineet, vitamiinit, kivennäisaineet, muut ruoan sisältämät aineet. Ravintoaineiden tehtävät ihmisen ravitsemuksessa. Ravinnontarve. Ravitsemussuositukset. Ravinnonsaannin arviointi, ruoka-ainetaulukot ja -tiedostot.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää energia- ja suojaravintoaineiden ja muiden ruoan sisältämien aineiden vaikutukset elimistössä pääpiirteittäin
- selittää eri ravintoaineiden tärkeimmät lähteet, tarpeen ja suositukset
- laskea eri ravintoaineiden tarpeen ravitsemussuosituksia hyödyntäen
- tulkita eri ravintoaineiden tarvetta ja saantia ravitsemussuosituksia hyödyntäen
- käyttää elintarvikkeiden ravintolaskentaohjelmaa
Suoritustapa
Verkko-opinnot Moodlessa; luentotallenteet ja oppimistehtävät sekä verkkotentti. Tehtävät etenevät tietyn aikataulun mukaisesti.
Opintojakso sisältää aikataulutettuja oppimistehtäviä, joista ensimmäinen orientoiva tehtävä tulee palauttaa viikon (7 vuorokauden) sisällä opintojakson aloituspäivästä. Kirjaudu opintojakson oppimisympäristöön (eLearn Moodle) viimeistään viikon (7 vuorokauden) sisällä opintojakson alkamisesta. Tämän jälkeen opintojakson aloittaminen ei ole enää mahdollista.
Huomioithan, että tämä opintojakso on aikataulutettu.
Kirjallisuus
- Mutanen M, Niinikoski H, Schwab U, Uusitupa M (toim.) Ravitsemustiede. Keuruu: Duodecim 2021. (Kirjaa voi lukea sähköisesti oppiportin kautta omilla käyttäjätunnuksilla, edellyttää opiskeluoikeuden.)
- Luentomateriaalit ja muu Moodlessa oleva oheismateriaali.
Ilmoittautuminen syksyn 2025 toteutukseen viimeistään 15.8.2025 verkkolomakkeella
tai kevään 2026 toteutukseen viimeistään 10.12.2025 verkkolomakkeella
Hinta: 75 € (kesäyliopistohinta 15 € ja avoimen yliopiston maksu 60 €)
4429551 Lapsen biopsykososiaalinen kehitys ja sen häiriintyminen, 5 op
Aika: 19.09.2025 – 21.11.2025
Sisältö
Lapsen ja nuoren kehityksellisten, tunne-elämän ja sosiaalisten taitojen muodostuminen; vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteiden synty; lapsuuden ja nuoruuden kehityskaaren eri vaiheiden keskeiset kehitystehtävät; kehityksen kulkuun vaikuttavat suojaavat ja riskitekijät sekä psyykkisen kehityksen ongelmat.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perusteet lapsen ja nuoren biopsykososiaalisesta kehityksestä ja sen eri vaiheista, perusihmissuhteiden syntymiseen vaikuttavista keskeisistä tekijöistä ja tunnistaa psyykkistä häiriintymistä ja syrjäytymistä aiheuttavia riskitekijöitä.
Opinnot soveltuvat kaikille lasten ja nuorten parissa kasvatustyötä tekeville, esim. opettajille ja muille kasvatusalan ammattilaisille, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle sekä näiden alojen opiskelijoille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Suoritustapa
Verkko-opinnot; luentotallenteet 8 t ja itsenäistä verkkotyöskentelyä (oppimistehtävät, kyselytunnit ja verkkotentti) 127 h.
Arviointi
suoritukset arvioidaan asteikolla 0-5. Essee 60 % ja verkkotentti 40 %, vertaistyöskentely hyväksytty/hylätty.
Opettajat
Lastenpsykiatrian prof. Ilona Luoma (vastuuopettaja), lastenpsykiatrian erikoislääkäri, kliininen opettaja Jussi Karppi, lastenpsykiatrian erikoislääkäri Päivi Ronkainen, lastenpsykiatrian ylilääkäri Anita Puustjärvi
Kirjallisuus
1. Kumpulainen, K. ym. (toim.) 2016 tai uusin painos. Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Sisältää mm. seuraavat osiot:
I) Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys; Biopsykososiaalinen kehitys s. 20-22, Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina s. 23-60, Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät s. 61-90,
II) Häiriöiden esiintyminen, luokittelu ja tutkiminen; Häiriöiden esiintyvyys ja luokittelu s. 116-132,
IV) Palvelujärjestelmä ja hoitoon lähettäminen; Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy s. 428-436, Palvelujärjestelmä s. 437-451, Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen yhteistyötahot s. 460-463,
V) Psykososiaaliset hoidolliset interventiot; Johdatus psykososiaalisiin hoitomuotoihin s. 484, Perusterveydenhuollon interventiot s. 485-491, Psykoedukaatio s. 492-502,
VIII) Lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian erityiskysymyksiä; Adoptio ja sijoitus s. 760-768.
2. Aro, A. & Laakso M-L. (toim.): Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Niilo Mäki Instituutti, 2020. (vastaa vuoden 2011 painosta).
3. Aalto-Setälä, T., Huikko, E. Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H. & Marttunen, M. 2023. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. Sivut 18–38, 50–53, 73–113. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/147334/URN_ISBN_978-952-408-131-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
4. Lisäksi muu verko-oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali.
Ilmoittautuminen 5.9.2025 mennessä verkkolomakkeella
Hinta: 75 € (kesäyliopistohinta 15 € ja avoimen yliopiston maksu 60 €)
TH00CW27 Terveyttä edistävä kouluyhteisö, 5 op
Aika: 13.03.2026-08.05.2026
Sisältö
Kouluyhteisön terveyden edistämisen teoreettiset perusteet, ajankohtaiset teemat ja tutkimus. Kouluyhteisön kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen asiakirjat.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat
- kuvata terveyttä edistävän kouluyhteisön terveyttä, hyvinvointia ja oppimista tukevat periaatteet, keskeiset käsitteet ja teoreettiset lähtökohdat
- nimetä keskeiset kansalliset ja kansainväliset velvoittavat ja ohjaavat asiakirjat kouluyhteisön terveyteen liittyen
- eritellä kouluyhteisön terveyden edistämisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä soveltaa tätä tietoa kouluyhteisön terveyden edistämisessä
- soveltaa ajankohtaista tutkimustietoa kouluyhteisön terveyteen liittyviä ilmiöitä tarkastellessasi
Arviointi
Oppimistehtävät 1, 2 ja 4 arvioidaan hyväksytty-hylätty. Hyväksytty tarkoittaa, että opiskelija saavuttaa vähintään 70 % asetetuista tavoitteista. Oppimistehtävä 3 pisteytetään arviointikriteerien mukaisesti, josta muodostuu opintojakson arvosana. Opintojakson arviointi on numeerinen (0-5).
Tämä opintojakso sijoittuu terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintojen valinnaisiin opintojaksoihin, ja saat tästä hyviä työkaluja kouluyhteisön hyvinvoinnin kehittämiseen myös itsenäisenä opintojaksona.
Suoritustapa
Verkko-oppimistehtävät ja verkkokeskustelut (135 tuntia).
Opettaja
yliopisto-opettaja Liisa Tammela
Kirjallisuus
Markkanen, P., Anttila, M., & Välimäki, M. (2019). Knowledge, Skills, and Support Needed by Teaching Personnel for Managing Challenging Situations with Pupils. International journal of environmental research and public health 16(19), 3646. https://doi.org/10.3390/ijerph16193646
Savolainen, Sormunen, M., & Turunen, H. (2021). Public health nurses’ perceptions on promotive and risk factors for children’s mental health: A qualitative interview study. Journal of Advanced Nursing 77(12), 4815–4826. https://doi.org/10.1111/jan.14987
SHE 2019. SHE koulun käsikirja 2.0 Menetelmällinen opas terveyttä edistäväksi kouluksi. https://www.schoolsforhealth.org/sites/default/files/editor/health-promoting-school/finnish-she-school-manual-2.0.pdf
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (n.d.). Julkaisut. Kouluterveyskysely. Haettu 4.2.2025 osoitteesta: https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely/julkaisut#2025
Muu ajankohtainen materiaali opintojakson Moodlessa.
Ilmoittautuminen 23.2.2026 mennessä verkkolomakkeella
Hinta: 75 € (kesäyliopistohinta 15 € ja avoimen yliopiston maksu 60 €)
Kurssin tiedot
- Tunti 0
- Quiz 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli Verkko-opetus
- Kouluttaja 0
- Arviointi Kyllä