Aika
9.9.2024-9.12.2024
Koulutuksen yleinen, kaikille kiinnostuneille avoin, maksuton ja verkkovälitteinen Infotilaisuus keskiviikkona 19.8.2024 klo 16-17.
Kirjaudu mukaan Zoom-välitteiseen tilaisuuteen oheisen linkin kautta – erillistä ilmoittautumista ei tarvita.
https://us02web.zoom.us/j/86198527159
Meeting ID: 861 9852 7159
Tutustu myös WSA/TSA -koulutusten/menetelmien mahdollisuuksiin teemakohtaisissa, kaikille avoimissa ja maksuttomissa webinaareissa! Lisätiedot ja ilmoittautuminen webinaareihin TÄSTÄ.
Koulutuspäivät:
9.-10.9.,
30.9.-1.10.,
21.-22.10.,
11.-12.11. ja
9.12.2024
klo 15-18.
Kouluttajat
Kouluttajatiimin vastuuhenkilönä toimii menetelmien akkreditoitu asiantuntija ja Master Coach Anne Penttinen ja kouluttajina sertifioidut LSA & TSA -asiantuntijat.
Kohderyhmä
Koulutus on suunnattu erityisesti erityisopettajille ja muille henkilöille, jotka työskentelevät oppimisvaikeuksia kokevien lasten ja nuorten parissa. Koulutuksesta hyötyvät myös muut opetus- ja kasvatustyössä toimivat kuten rehtorit, opettajat ja opinto-ohjaajat. Koulutus sopii myös henkilöille, jotka toimivat esimerkiksi työpajaohjaajina tai muissa nuorten palveluissa.
Tutustu koulutuspalautteisiin ja opiskelijatarinoihin TÄÄLTÄ.
Sisältö
Koulutus koostuu ennakkotehtävästä, yhdeksästä verkkovälitteisestä etäkoulutusiltapäivästä, itsenäisestä opiskelusta, vertaisryhmätyöskentelystä ja harjoittelusta. Koulutuksen aikana opiskelija työstää oppimaansa viiden harjoitusasiakkaan kanssa.
Oppimisen tukena opiskelijalla on käytössään kattava verkkoalusta, joka on käytettävissä vielä kolme kuukautta koulutuksen päättymisen jälkeen. Verkkoalustalta voi myös ladata itselleen menetelmien analysointikäsikirjan sekä Master-käsikirjat, jotka jäävät opiskelijan käyttöön koulutuksen jälkeen.
Harjoittelua varten koulutukseen kuuluu:
5 kpl oppimistyylianalyysejä (LSA) eri ikäryhmille
1 kpl opetustyylianalyysi (TSA)
1 kpl valmennustyylianalyysi (TSA)
useita ryhmäanalyysejä
Koulutuksen aikana keskitytään neljään työvälineeseen, joiden sertifioiduksi käyttäjäksi opiskelet:
– LSA oppimistyylianalyysit (6 eri vaihtoehtoa, eri-ikäisille)
– LSA ryhmäanalyysit (5-100 henkilöä)
– TSA opetustyylianalyysi
– TSA valmennustyylianalyysi
Analyysit perustuvat emeritusprofessori Barbara Prashnigin menetelmiin. Niissä on kyse aivojen luontaisesta hallitsevuudesta, oppimisen kannalta merkittävistä aisteista sekä potentiaalista toimia erilaisissa toimintaympäristöissä ja vuorovaikutustilanteissa. Harjoitusten tavoitteena on tunnistaa menetelmien hyödyt ja erot eri ikä- ja kohderyhmille.
Sisältö
Koulutus rakentuu seuraavien menetelmien ympärille:
Oppimistyylianalyysi (LSA) nostaa esiin esimerkiksi nopeat oppijat ja työrauhan rikkojat. Oppimistyylianalyysin avulla pystyt vaikuttamaan ja tukemaan asianmukaisesti kutakin yksilöä heidän tarpeiden mukaisesti. Koulutuksen aikana teet viisi oppimistyylianalyysiä valitsemillesi henkilöille ja harjoittelet analysointia. Oppimistyylianalyysejä on yhdeksän erilaista eri ikäisille ja osasta on saatavilla myös opettajan ja vanhemman versio.
LSA-ryhmäprofiili helpottaa opettajien ja kouluttajien työtä, sillä ne auttavat vastaamaan oppilaiden ja opiskelijoiden erilaisiin oppimistarpeisiin suuremmassa luokka- tai ryhmäympäristössä. Ryhmäprofiilit mahdollistavat mm. samanlaisten oppimistarpeiden omaavien henkilöiden jakamisen pienryhmiin, vähentäen oppimistyylien yhteensopimattomuutta ja parantaen ryhmän oppimistuloksia. Lisäksi opettajat ja kouluttajat saavat arvokasta tietoa ryhmäläisten yksilöllisistä ajattelutyyleistä sekä piilevistä vahvuuksista, mikä auttaa suunnittelemaan tehokkaampaa opetusta. Ryhmäprofiilit ovat hyödyllisiä erityisesti niille, jotka kohtaavat uusia luokkia tai ryhmiä, sillä ne tarjoavat nopean ja luotettavan tavan ymmärtää oppimistyylien monimuotoisuutta ja suunnitella opetus niiden perusteella.
Opetus- ja valmennustyylianalyysi (TSA) on oiva menetelmä itsearviointiin ja muiden opetus- ja valmennustyylien arviointiin. TSA-analyysistä käy ilmi saavutatko kohderyhmäsi ja mitkä ovat sinun vahvuutesi opettamisessa ja valmentamisessa. Ymmärrät, millä keinoin voit kehittyä ammatillisesti saavuttaen jokaisen opiskelijan tai valmennettavan henkilökohtaiset tarpeet. Koulutuksen aikana teet opetus- ja valmennustyylianalyysit sekä harjoittelet niiden käyttöä omassa työssäsi.
- Tunne itsesi ja muut
- Oppimistyylit, tutkimus
- Oppimistyylit (LS) ja kokeet; LS ja moniälykkyys (Multiple intelligence, MI)
- Biologisten & opittujen tyylien piirteet
- Oppimistyyliprofiilien (LSA-Adult) tulkinna
- Tärkeät joustavuudet & epämieluisat asiat
- Tiedon vastaanotto: sisäiset ja ulkoiset aistit (V-A-T-K)
- Vasen/oikea aivodominanssi ja sen merkitys koulumenestyksessä
- Analyyttisten ja kokonaisvaltaisten oppijoiden tyylieroavaisuudet, miehet/naiset/ muunsukupuoliset opiskelijat
- Biologiset oppimistyylitarpeet alisuoriutujilla
- Yleiskatsaus CLC-järjestelmän toiminnasta ja LSA- profiilin luomisesta eri-ikäisille ryhmille
- LSA-opiskelijaprofiilien tulkitseminen tulkintakäsikirjan avulla lahjakkaiden, alisuoriutujien ja erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden tyylipiirteet
- LSA-ryhmäprofiilit
- Opettajan apuvälineet isojen ryhmien hallintaan
- Ryhmäprofiilien tulkinta ja sovellutukset isossa luokassa
- Analyyttiset/kokonaisvaltaiset opetusmetodit
- ‘Tupla-tsekkaus’ oppikokonaisuuden johdannossa
- Ryhmäprofiileihin perustuvat opetustyylit sekä luokkahuoneet esi- ja perusopetuksessa
- Luokkahuoneen ”uudelleen luominen” oppilaiden todellisten oppimistarpeiden mukaan
- Apua vanhemmille LSA-vanhempien versiosta, oppimisympäristön luominen kotiin
- LSA ja tietotekniikkaan perustuva oppiminen ja mikro-opetus käytännössä
- Opetustyylianalyysi opettajille (TSA-Ed) -malli ja välineet
- Yhteensopivuudet ja yhteensopimattomuudet TSA:n ja LSA:n välillä
- Oppijoiden ryhmäprofiilien vertailu heidän opettajansa TSA-profiilin tuloksiin
- TSA-tulkinnat & toimintasuunnitelma tukemaan mikro-opetusmenetelmiä
- Taktiiliset ja kinesteettiset (T/K) oppimisen työkalut – mahdollinen luovuus
- T/K oppimistyökalujen käyttö luokassa ja kotona
- 11 askelta LS-menetelmän käyttöönottamisessa luokassa tai koko koulussa
Tavoitteet
Koulutuksen käytyään opiskelija:
- omaa konkreettiset keinot tukea ja ohjata opiskelijoita ja valmennettavia henkilökohtaisesti niin opiskeluissa, harrastuksissa kuin työelämään valmistautumisessa,
- ymmärtää stressin, uupumuksen, konfliktien ja heikon suorituskyvyn syyt sekä saat keinoja, joilla ennaltaehkäistä niitä,
- osaa hyödyntää ryhmäanalyysin antia opetuksessa ja valmennuksessa luomalla toimivia käytäntöjä erityyppisille ryhmille.
Opetus- ja valmennustyylianalyysit ovat tehokkaita menetelmiä tukea jokaisen opiskelijan ja valmennettavan yksilöllisiä tapoja opiskella, harjoitella ja oppia tehokkaasti!
Hinta
2 495 €
Peruutusmaksut: 50 % kurssimaksusta ilmoittautumisajan jälkeen ja koko kurssimaksu, mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.
Ilmoittautuminen
Viimeistään 1.9.2024 verkkolomakkeella
Lisätietoja
Koulutus toteutuminen vaatii riittävän määrän opiskelijoita (min. 10 opiskelijaa). Toteutuminen vahvistetaan heti viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen sähköpostitse.
Tiedustelut sähköpostilla teija.myllymaki@kpkesayliopisto.fi tai puh: 040 680 2559 (040 680 2993)
Katso lisätiedot ilmoittautumisesta sekä peruuntumisehdot täältä
Koulutusvahvistus lähetetään sähköpostilla osallistujille noin viikkoa ennen koulutusta. Mikäli et saa minkäänlaista viestiä, ota yhteyttä toimistoomme.
Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kurssin tiedot
- Tunnit 0
- Kokeet 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli Suomi
- Kouluttaja 0
- Arviointi Self