Suomen opettaminen toisena ja vieraana kielenä (S2) -opintokokonaisuudessa tutustut kielen oppimisen ja opettamisen peruskysymyksiin silloin, kun suomea ei opeteta äidinkielenä. Opintokokonaisuus on suoritettavissa paikkakunnasta riippumatta etänä.
Avoimen yliopiston kautta S2-opintokokonaisuuden ensisijainen kohderyhmä ovat koulutus- ja opetusalalla työskentelevät, jotka kohtaavat työssään S2-oppijoita, sekä esimerkiksi asioimistulkit, koulutus- ja opetusalalla työskentelevät sekä muut monikulttuurisissa työympäristöissä työskentelevät.
Koulutus järjestetään Itä-Suomen yliopiston koulutussuunnitelman mukaisesti avoimina yliopisto-opintoina.
Aika ja paikka
Ajankohta tarkentuu myöhemmin. Koulutus järjestetään etäkoulutuksena ja koulutuslinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kohderyhmä
Opintokokonaisuus on tarkoitettu sivuaineeksi suomen kielen ja sen lähiaineiden opiskelijoille.
Ensisijaisena kohderyhmänä ovat äidinkielenopettajiksi valmistuvat, mutta myös muut
aineenopettajat, luokanopettajat, erityisopettajat ja maahanmuuttajien kouluttajat hyötyvät S2-
opinnoista. Lähes jokainen nykyopettaja työskentelee monikulttuurisessa koulussa, joten hänellä on
hyvä olla mahdollisimman paljon tietoa S2-opetuksen erityislaadusta.
Sisältö
Pakolliset opintojaksot:
Suomen kieli oppijan näkökulmasta 10 op
Kulttuurienvälinen viestintä 5 op
Toisen ja vieraan kielen oppiminen ja opettaminen 5 op
Valitse kaksi seuraavista:
Kielitietoinen ja toiminnallinen opetus 5 op
Harjoittelu 5 op
S2-oppijan osaamisen arviointi ja osaamisen tukeminen 5 op
Sisällön valinnaisuuden lisätiedot
Suomi toisena kielenä -aineenopettajan pätevyyteen vaaditaan äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan kelpoisuus.
Suomi toisena/vieraana kielenä -kokonaisuus on vapaasti valittava sivuaine. Sivuainekokonaisuuden menestyksekäs suorittaminen edellyttää kuitenkin erinomaista suomen kielen taitoa (EVK:n taitotaso C1 tai vastaava, jos äidinkieli ei ole suomi). Suomen kielen kielitaitokursseja Itä-Suomen yliopistossa järjestää Kielikeskus.
Osaamistavoitteet
Opinnot suoritettuaan opiskelija
- tuntee vieraan kielen opettamisen perusteet
- osaa katsoa suomea vieraan kielen näkökulmasta ja erotella suomen kielen ominaispiirteet
- tunnistaa kulttuuristen seikkojen merkityksen viestinnässä
- on saanut valmiuksia opettaa suomea henkilöille, joiden äidinkieli ei ole suomi
Lisätiedot
Arvosteluperusteet:
Opintokokonaisuuksien suoritukset arvostellaan opintojaksojen opintopistemäärillä painotettuna
keskiarvona seuraavasti:
Keskiarvo 1,00–1,49 = arvosana 1/5 (välttävä)
Keskiarvo 1,50–2,49 = arvosana 2/5 (tyydyttävä)
Keskiarvo 2,50–3,49 = arvosana 3/5 (hyvä)
Keskiarvo 3,50–4,49 = arvosana 4/5 (kiitettävä)
Keskiarvo 4,50–5,00 = arvosana 5/5 (erinomainen)
Painotetun keskiarvon laskeminen
- Numeerisesti arvostellun opintojakson arvosana kerrotaan opintopistemäärällä
- Kerrotut arvosanat lasketaan yhteen ja summa jaetaan näiden opintojaksojen kokonaisopintopistemäärällä
- Hyväksytty-arvosanalla arvosteltuja opintojaksoja ei oteta huomioon loppuarvosanaa laskettaessa.
- Jos opintokokonaisuuteen kuuluvien opintojen opintopistemäärästä vähintään 33 % on arvosteltu tai hyväksiluettu numeerisesti, kokonaisuuden arvosana annetaan numeerisena. Muussa tapauksessa kokonaisuuden arvosanaksi
tulee hyväksytty.
Hinta
450 €
Hinta koostuu kesäyliopiston osuudesta (150 €) ja Itä-Suomen avoimen yliopiston opintomaksusta (300 €).(maksu ei sisällä eikä siihen lisätä arvonlisäveroa).
Voit halutessasi myös ilmoittautua vain alun pakollisiin 20 opintojaksoon ja suorittaa valinnaiset jaksot seuraavana lukuvuonna. Tällöin opintojen hinta on 330 € (kesäyliopistomaksu 150 € + avoimen yliopiston maksu 180 €). Joillekin opiskelijoille koko 30 opintopistettä lukuvuoden aikana on liian paljon työtä kerralla.
Ilmoittautuminen voidaan perua veloituksetta ilmoittautumisajan päättymiseen asti. Mikäli ilmoittautuminen perutaan myöhemmin tai peruutusta ei tehdä lainkaan, perimme koko maksun. Koulutusmaksut ovat perintäkelpoisia (L 632/1998, 24 §).
Peruuttaminen pitää tehdä aina kirjallisesti asiakaspalvelu@kpkesayliopisto.fi
Ilmoittautuminen
Viimeistään 1.9.2025 verkkolomakkeella
Tiedustelut sähköpostilla asiakaspalvelu@kpkesayliopisto.fi tai puh: 040 680 2559 (040 680 2993)
Pakolliset opintojaksot (20 op)
FH00EA99 Suomen kieli oppijan näkökulmasta (10 op)
Aikataulu
Vastuuopettaja
Maria Kok
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää sanaston merkityksen kielitaidon osa-alueena ja tuntee menetelmiä, joiden avulla
opiskelijan sanavaraston kartuttamista tuetaan - hallitsee suomen kielen äänne- ja taivutusjärjestelmät ja tuntee niiden opettamiseksi luotuja
pedagogisia sovelluksia - tietää, millaisia kielen käyttörakenteita S2-oppija tarvitsee arjessaan ja osaa tukea opiskelijaa
niiden omaksumiseen liittyvissä haasteissa - osaa ottaa huomioon kielellisen variaation ja suhteuttaa suomen kielen muihin kieliin
- ymmärtää oppimateriaalin roolin S2-opetuksessa, kykenee arvioimaan valmista materiaalia sekä
valitsemaan opetusryhmänsä tarpeisiin soveltuvaa aineistoa - osaa täydentää valmista oppimateriaalia ja kehitellä havainnollisia esitystapoja ja harjoituksia
opetettavan asian tueksi.
Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: etiikka, johtaminen ja kehittäminen,
kansainvälisyys, kestävyys ja vastuullisuus, kriittinen ajattelu, oman asiantuntijuuden tunnistaminen
ja kehittäminen, vuorovaikutus ja viestintä.
Sisältö
Sanaston merkitys ja sanaston kartuttamisen tukeminen; suomen kirjoitus- ja äännejärjestelmä;
verbien ja nominien taivutuskategoriat ja niiden käyttö; kielen käyttörakenteiden haltuunotto ja
integroiminen viestintätilanteisiin; oppimateriaalin arvioiminen ja kehittäminen; kieliopillisten
käsitteiden tarkoituksenmukainen käyttö; puhekieli ja muu suomen kielen variaatio.
Suoritustavat
Luento- ja harjoituskurssi verkkoympäristössä. Luentoja verkossa 24 t; harjoituksia verkossa 18 t ja
välikokeet, oppimistehtäviä eLearnissa, oppimisportfolio ja muuta itsenäistä työskentelyä yhteensä
Arviointiperusteet
Luentoihin perustuvat oppimistehtävät hyl-hyv, harjoitukset verkossa hyl-hyv, välikokeet hyl-hyv,
oppimistehtävät hyl-hyv, oppimisportfolio numeerinen arviointi 0-5.
Lisätiedot
Oppimateriaalit
1) Luennoilla ja eLearnissa jaettava materiaali.
2) Luennoilla ja eLearnissa mainittu kirjallisuus
3) Opiskelijoiden itse valitsema S2-oppimateriaali.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautuminen vain tähän opintojaksoon: verkkolomakkeella
FH00EB00 Kulttuurienvälinen viestintä (5 op)
Vastuuopettaja
Suomen kielen yliopistonlehtori
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa ottaa huomioon kulttuuriset seikat kielen opetuksessa ja tuntee monikulttuurisen koulun
erityislaadun - osaa kertoa, millä eri tavoilla kulttuuriin voi sopeutua
- tietää, mitkä tekijät vaikuttavat kulttuuriseen sopeutumiseen
- osaa antaa havainnollisia esimerkkejä kulttuurien kohtaamisesta
- pystyy erittelemään suomalaisen puhumisen ja keskustelun ominaispiirteitä ja tarkkailemaan
suomalaista kulttuuria kriittisesti
Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: etiikka, kansainvälisyys, kestävyys ja
vastuullisuus, oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen, vuorovaikutus ja viestintä
Sisältö
Monikulttuurisuus, suomalaisen kulttuurin ominaislaatu ja näiden suhde kielelliseen identiteettiin.
Suoritustavat
Oppimistehtävät eLearnissa (itsenäistä työskentelyä 135 t)
Arviointiperusteet:
Oppimistehtävät, numeerinen arviointi 0–5
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautuminen vain tähän opintojaksoon: verkkolomakkeella
FH00EB01 Toisen ja vieraan kielen oppiminen ja opettaminen (5 op)
Vastuuopettaja
Henna Massinen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee vieraan kielen oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa erot formalistisen, funktionalistisen ja funktionaalisen kielenopetuksen välillä
- osaa kuvata ja suunnitella S2-opetustuokioita
- tuntee kielitaidon arvioinnin periaatteet
- osaa hyödyntää kielitaitotasojen kuvauksia (esim. EVK) opetuksen suunnittelussa
Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: kansainvälisyys, kriittinen ajattelu, oman
asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen
Sisältö
Vieraan kielen oppimisen perusteet ja edellytykset; vieraan kielen opetusmenetelmät ja opetuksen
suunnittelu sekä kietitaitotason ja oppimistulosten arviointi.
Suoritustavat
1) Oppimistehtävät: itsenäistä työskentelyä 135 t eLearnissa.
2) Luento- ja harjoituskurssi lähiopetuksena tai verkossa: luentoja ja harjoituksia 24 t
(läsnäolovelvollisuus), itsenäistä työskentelyä 111 t. Tätä suoritusvaihtoehtoa ei ole tarjolla joka
vuosi. Se järjestetään mahdollisuuksien mukaan.
Arviointiperusteet:
Numeerinen arviointi 0-5. Arvosana määräytyy 1) oppimistehtävien tai 2) luentokuulustelun
perusteella.
Oppimateriaalit
1) eLearnissa jaettu materiaali
2) luento- ja harjoituskurssilla jaettu materiaali
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautuminen vain tähän opintojaksoon: verkkolomakkeella
FH00EB02 Kielitietoinen ja toiminnallinen opetus (5 op)
Vastuuopettaja
Maria Kok
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää, mitä funktionaalisella kielikäsityksellä ja toiminnallisella pedagogiikalla tarkoitetaan
- ymmärtää, mitä kielitietoisuudella tarkoitetaan
- ymmärtää kielen ja laajojen oppimisympäristöjen merkityksen oppimisessa, opiskelussa ja
työelämässä - ymmärtää äidinkielen ja monikielisyyden merkityksen osana ihmisen identiteettiä
- osaa tunnistaa ja analysoida oman alansa kielellisiä käytänteitä kielitietoisuuden näkökulmasta
- ymmärtää oman oppiaineensa merkityksen suomen kielen oppimisympäristönä
- osaa reflektoida ja kehittää omaa pedagogiikkaansa funktionaalisuuden, toiminnallisuuden ja
kielitietoisuuden näkökulmista.
Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: kansainvälisyys, kestävyys ja vastuullisuus,
kriittinen ajattelu, oman asiantuntijuuden tunnistaminen ja kehittäminen
Sisältö
Funktionaalinen kielikäsitys ja sen vaikutukset pedagogiikkaan, toiminnalliset opetusmenetelmät ja
oppimisympäristöt, oman oppiaineen opetusmenetelmien ja oppimistehtävien kehittäminen,
toiminnallinen pedagogiikka ja kielitietoisuus ilmiöinä ja tutkimuskohteina, oman opetuksen
reflektointi ja kehittäminen.
Suoritustavat
Oppimistehtävät eLearnissa 135 t.
Arviointiperusteet:
Numeerinen arviointi 0-5. Arvosana määräytyy oppimistehtävien perusteella.
Oppimateriaalit
eLearnissa jaettu materiaali.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautuminen vain tähän opintojaksoon: verkkolomakkeella
FH00EB03 Harjoittelu (suomi toisena tai vieraana kielenä) (5 op)
Vastuuopettaja
Suomen kielen yliopistonlehtori
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa eritellä seuraamiaan oppitunteja
- osaa suunnitella ja pitää S2-oppitunnin sekä kuvata ja arvioida omaa opetustyötään
Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: kansainvälisyys, oman asiantuntijuuden
tunnistaminen ja kehittäminen
Sisältö
S2-oppituntien kuuntelu, suunnittelu, pitäminen ja arvioiminen
Suoritustavat
S2-opetuksen seuraamista ja toteuttamista harjoittelupaikoissa, jotka opiskelija itse järjestää, ja
raportin laatiminen niiden pohjalta. Vastuuopettajan kanssa voidaan sopia myös itse muista
suoritustavoista. Ota yhteyttä vastuuopettajaan ennen harjoittelun aloittamista.
Oppituntien kuuntelua (20 x 45 min), oppituntien pitoa (2 x 45 min) sekä yksi seuraavista: kurssien
suunnittelu ohjeiden mukaan tai lisää oppituntien pitoa (6 x 45 min) tai yksilö- ja pienryhmäohjausta
(12 x 45 min) tai apuopettajana toimimista (18 x 45 min). Harjoittelusta kirjoitetaan raportti ohjeiden
mukaan.
Arviointiperusteet:
Raportti arvioidaan HYV/HYL.
Oppimateriaalit
Ohjeet ja suorituslomake eLearnissa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautuminen vain tähän opintojaksoon: verkkolomakkeella
FH00EB04 S2-oppijan osaamisen arviointi ja oppimisen tukeminen (5 op)
Vastuuopettaja
Maria Kok
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee S2-opetuksen kielitaitotavoitteet sekä kielitaidon ja oppimistulosten arvioinnin kriteerit ja
- menetelmät erilaisissa S2-opetuskonteksteissa
- tuntee keinot, jolla opettaja pystyy tukemaan S2-oppijaa saavuttamaan tavoitteensa.
Opintojakso kehittää seuraavia geneerisiä taitoja: etiikka, johtaminen ja kehittäminen,
kansainvälisyys, kestävyys ja vastuullisuus, kriittinen ajattelu, oman asiantuntijuuden tunnistaminen
ja kehittäminen, vuorovaikutus ja viestintä
Sisältö
S2-opetuksen kielitaitotavoitteet eurooppalaisessa viitekehyksessä (EVK), kielitaidon ja
oppimistulosten arvioinnin kriteerit ja menetelmät erilaisissa S2-opetuskonteksteissa (mm. varhais-,
esi- ja perusopetus, lukio-opetus, kotoutumiskoulutus, vapaan sivistystyön oppilaitokset ja ulkomailla
Suomi-koulut sekä yliopistot).
Suoritustavat
Tiedonhakutehtävät, keskustelutehtävät pienryhmissä lähdekirjallisuuden pohjalta,
suunnittelutehtävät ja arviointiharjoitukset sekä kirjallinen lopputyö (135 t).
Arviointiperusteet
Lopputyö arvioidaan numeerisesti 0–5, muut oppimistehtävät arvioidaan hyv/hyl.
Toteutustavat
Aikataulutettu verkkokurssi eLearnissa.
HUOM! Aikataulutus koskee opintojakson temaattista etenemistä ja tehtävien palautusta.
Aikataulutettuja opetustapahtumia kuten verkkoluentoja ei ole.
Oppimateriaalit
eLearn-ympäristön kurssimateriaali, joka sisältää mm. opetussuunnitelmia, arvioinnin oppaita ja
apuvälineitä (mm. kielitaidon taitotasojen yleiseurooppalainen viitekehys) kokeita ja testejä sekä
tekstinäytteitä arviointiharjoituksiin (mm. oppijakorpukset) sekä tutkimuskirjallisuutta.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautuminen vain tähän opintojaksoon: verkkolomakkeella
Katso lisätiedot ilmoittautumisesta sekä peruuntumisehdot täältä
Koulutusvahvistus lähetetään sähköpostilla osallistujille noin viikkoa ennen koulutusta. Mikäli et saa minkäänlaista viestiä, ota yhteyttä toimistoomme.
Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kurssin tiedot
- Tunti 0
- Quiz 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli Suomi
- Kouluttaja 0
- Arviointi Self