Uudistunut asiakas- ja potilasturvallisuuden opintokokonaisuus on monitieteinen opintokokonaisuus, jossa perehdytään laadukkaaseen ja turvalliseen hoitoon ja palveluihin eri organisaatioissa ja organisaatiotasoilla. Opinnoissa perehdytään asiakas- ja potilasturvallisuuden käsitteistöön, osa-alueisiin ja toimijoihin, sekä asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämiseen. Kokonaisuuteen kuuluvien opintojen avulla opit selittämään ja arvioimaan asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvien tekijöiden ja osa-alueiden vaikutuksia asiakas- ja potilasturvallisuuteen, toteuttamaan ja soveltamaan asiakas- ja potilasturvallisuuden hyviä käytänteitä ja velvoitteita moniammatillisesti, sekä kehittämään asiakas- ja potilasturvallisuutta kokonaisuutena systeemisesti.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden opinnot on kehitetty Itä-Suomen yliopistossa monitieteisenä yhteistyönä vastaamaan käytännön työstä nousseeseen tarpeeseen kehittää systemaattisesti asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamista moniammatillisissa toimintaympäristöissä.
Osaamistavoitteet
Opinnot suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää asiakas- ja potilasturvallisuuden kokonaisuuteen liittyvät käsitteet, toimijat, rakenteet, sääntelyn ja kulttuurin
- selittää ja arvioida kokonaisuuteen liittyvien tekijöiden ja osa-alueiden vaikutuksia asiakas- ja potilasturvallisuuteen
- toteuttaa ja soveltaa asiakas- ja potilasturvallisuuden hyviä käytänteitä ja velvoitteita
- kehittää asiakas- ja potilasturvallisuutta kokonaisuutena systeemisesti
Kohderyhmä
Opinnot soveltuvat erinomaisesti asiakas- ja potilasturvallisuuden parissa työskenteleville ammattiryhmille, kuten sairaanhoitajille, lääkäreille, sosiaalityöntekijöille, hammaslääketieteen ja hammashoidon ammattilaisille, farmaseuteille ja proviisoreille, oikeustieteen toimijoille, asiakas- ja potilasturvallisuudesta vastaaville, yksiköiden johtajille, sekä kaikille asiakas- ja potilasturvallisuudesta kiinnostuneille. Opinnot soveltuvat ammatillisen osaamisen täydentämiseen tai osaksi tutkintoa muun muassa sosiaali- ja terveysalojen opiskelijoille.
Uudistunut asiakas- ja potilasturvallisuuden opintokokonaisuus 20 op koostuu seuraavista opintojaksoista:
- Johdatus asiakas- ja potilasturvallisuuteen 1 op (15.9.2025-31.7.2026) Verkko-opintojakso, jonka voi suorittaa oman aikataulunsa mukaisesti. Suositellaan suoritettavaksi opintokokonaisuuden ensimmäisenä opintojaksona.
- Vaaratapahtumien havainnointi, seuranta, käsittely ja turvallisuuskulttuuri sosiaali- ja terveydenhuollossa 4 op (27.10.2025-31.7.2026) Verkko-opintojakso, jonka voi suorittaa oman aikataulunsa mukaisesti (jaksolla kolme palautuspäivää lukuvuoden aikana: tammi-, huhti- tai heinäkuun lopussa).
- Potilasturvallisuutta tukevan tiedon hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa 2 op (3.11.2025-30.7.2026) Verkko-opintojakso, jonka voi suorittaa oman aikataulunsa mukaisesti.
- Asiakas- ja potilasturvallisuutta tukeva tiedonhallinta 3 op (3.11.2025-30.7.2026) Verkko-opintojakso, jonka voi suorittaa oman aikataulunsa mukaisesti.
- Palvelutarpeen ja -tarjonnan kohtaaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa 4 op (27.10.2025-12.12.2025) Kirjaudu Moodleen heti jakson alkaessa. Opintojaksolla on aikataulutettuja tehtäviä ja se tulee suorittaa annetussa aikataulussa.
- Lääkitys- ja laiteturvallisuus 3 op (23.3.2026-31.7.2026) Verkko-opintojakso, jonka voi suorittaa oman aikataulunsa mukaisesti (jaksolla kaksi palautuspäivää lukuvuoden aikana: huhti- tai heinäkuun lopussa).
- Asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittäminen ja johtaminen 3 op (27.10.2025-31.7.2026) Verkko-opintojakso, jonka voi suorittaa oman aikataulunsa mukaisesti (jaksolla kolme palautuspäivää lukuvuoden aikana: tammi-, huhti- tai heinäkuun lopussa).
Suoritustapa
Verkko-opinnot. Opintojaksojen tarkemmat aikataulut julkaistaan viimeistään kesäkuussa. Verkko-opinnot ovat suoritettavissa kokonaisuudessaan etäopintoina. Opintojaksoilla voi olla aikataulutettuja työskentelyä. Kirjaudu opintojaksokohtaisiin Moodle-ympäristöihin hyvissä ajoin ennen opintojakson alkamista. Opinnot on suunniteltu suoritettavaksi työn ohessa.
Opintojakso Johdatus asiakas- ja potilasturvallisuuteen 1 op suositellaan suoritettavaksi ensimmäisenä. Opintojaksoja voi suorittaa myös yksittäin. Asiakas- ja potilasturvallisuuden opintokokonaisuus on tarjolla vapaana sivuaineena Itä-Suomen yliopistossa.
Hinta
Kokonaisuus 255 €
Hinta koostuu kesäyliopiston osuudesta (75 €) ja Itä-Suomen avoimen yliopiston opintomaksusta (180 €).
Mikäli osallistut vain yksittäisille jaksoille, on hinta 50 € / opintojakso + avoimen yliopiston maksu. Ilmoittautumiset yksittäisjaksoille opintojaksojen kuvausten yhteydessä.
Voit myös opiskella kesäyliopiston lukukausimaksulla, lisätiedot löytyvät täältä.
Ilmoittautuminen voidaan perua veloituksetta ilmoittautumisajan päättymiseen asti. Mikäli ilmoittautuminen perutaan myöhemmin tai peruutusta ei tehdä lainkaan, perimme koko maksun. Koulutusmaksut ovat perintäkelpoisia (L 632/1998, 24 §).
Peruuttaminen pitää tehdä aina kirjallisesti asiakaspalvelu@kpkesayliopisto.fi
Ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen kokonaisuuteen 5.9.2025 mennessä verkkolomakkeella. Yksittäisille opintojaksoille voit ilmoittautua jokaisen opintojakson omalla linkillä, joka löytyy jokaisen jakson esittelyn lopussa.
Opintokokonaisuuden opiskeluoikeudella saat suorittaa kaikkia kokonaisuuden opintojaksoja 31.7.2026 asti opintojakson toteutumisajankohtana. Huomioithan, että jos et saa suoritettua kaikkia perusopintokokonaisuuteen kuuluvia opintojaksoja kuluvan lukuvuoden aikana, sinun tulee ilmoittautua ja maksaa opintojakso uudelleen seuraavana lukuvuonna. Valmiit opintosuoritukset säilyvät vaikka et suorittaisi koko opintokokonaisuutta.
Tiedustelut: teija.myllymaki@kpkesayliopisto.fi, puh: 040 680 2559 (040 680 2993)
Johdatus asiakas- ja potilasturvallisuuteen 1 op
Sisältö
- potilasturvallisuuden määritelmät ja käsitteet
- turvallisuuskriittisten alojen teoreettinen viitekehys (systeemiajattelu)
- kompleksinen toimintaympäristö
- inhimilliset tekijät ja systeemi
- turvallisuuskulttuuri
- riskienhallinta.
- laatutyön perusteet ja jatkuva parantaminen
- yleisimmät hoidon haitat, virhetyypit ja suojaukset
- varatapahtumien havainnointi, virheistä ja onnistumisista oppiminen
- moniammatillinen tiimityö ja kommunikaatio
- potilaan ja läheisten osallisuus
- turvallinen lääkehoito ja lääkitysturvallisuus
- laiteturvallisuus
- digitaalisten tietojärjestelmien turvallisuus
- toimenpiteiden turvallisuus
- infektioturvallisuus
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää potilasturvallisuuden peruskäsitteet ja määritelmät.
- osaa tunnistaa potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
- ymmärtää systeemiajattelun periaatteet.
- ymmärtää kompleksisen toimintaympäristön ominaisuudet ja haasteet.
- ymmärtää inhimillisten tekijöiden vaikutuksen terveydenhuollon järjestelmiin.
- ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen terveydenhuollossa.
- ymmärtää riskienhallinnan periaatteet ja menetelmät.
- ymmärtää laatutyön peruskäsitteet ja jatkuvan parantamisen merkityksen.
- tunnistaa yleisimmät hoidon haitat ja virhetyypit.
- ymmärtää vaaratapahtumien havainnoinnin merkityksen.
- ymmärtää moniammatillisen tiimityön ja tehokkaan kommunikaation merkityksen.
- ymmärtää potilaan ja läheisten osallisuuden merkityksen hoitoprosessissa.
- ymmärtää turvallisen lääkehoidon periaatteet ja lääkitysturvallisuuden merkityksen.
- ymmärtää laiteturvallisuuden periaatteet ja merkityksen.
- ymmärtää digitaalisten tietojärjestelmien turvallisuuden periaatteet.
- ymmärtää toimenpiteiden turvallisuuden merkityksen.
- ymmärtää infektioturvallisuuden periaatteet ja merkityksen.
Suositellaan suoritettavaksi Asiakas- ja potilasturvallisuuden opintokokonaisuuden ensimmäisenä opintojaksona.
Opetusaika: 15.09.2025 – 31.07.2026
Verkko-opintojakso, jonka voi suorittaa oman aikataulunsa mukaisesti. Suositellaan suoritettavaksi Asiakas- ja potilasturvallisuuden opintokokonaisuuden ensimmäisenä opintojaksona.
Suoritustapa
Videoluennot, muu eLearniin jaettu opetusmateriaali, oppimateriaaliin tutustuminen, monivalintakuulustelu. Etäopetus, itseopiskelu, monivalintakuulustelu.
Opintojakso on tarjolla jatkuvana lukuvuoden ajan.
Kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa eLearn alueella.
Arviointi
HYV/HYL, hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut vähintään 60% monivalintakuulustelun maksimipisteistä.
Hinta
62 €
Ilmoittautumiset 5.9.2025 mennessä verkkolomakkeella
Palvelutarpeen ja -tarjonnan kohtaaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa 4 op
Sisältö
Palvelutarpeen ja -tarjonnan kohtaaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa -opintojaksolla käsitellään asiakasturvallisuutta palvelutarpeen ja -tarjonnan kontekstissa. Opintojaksolla tutustutaan palvelutarpeen ja palvelutarjonnan jännitteiseen suhteeseen ja käsitellään palvelutarpeen merkitystä asiakasturvallisuuden toteutumisessa sekä sovelletaan teoreettista tietoa. Opintojakso on tuotettu Itä-Suomen yliopistossa monitieteisessä yhteistyössä asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamisen kehittämiseksi.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa palvelutarpeen ja -tarjonnan jännitteisen suhteen
- tiedostaa asiakkaan palvelutarpeen arvioinnin merkityksen osaksi asiakasturvallisuuden varmistamista
- ymmärtää asiakasturvallisuutta jäsentävän teoreettisen kehyksen
- osaa soveltaa saamaansa teoreettista tietoa eri konteksteissa käytännön työssä
Suositellaan suoritettavaksi edeltävästi: Johdatus asiakas- ja potilasturvallisuuteen 1 op
Opetusaika: 27.10.2025 – 12.12.2025
Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä, jotka on suoritettava määräaikaan mennessä.
Suoritustapa
Luentotallenteet ja essee.Opintojakson oppimateriaalit koostuvat asiantuntijoiden luentotallenteista, kirjallisesta materiaalista sekä muusta aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Luentotallenteisiin on merkitty niiden kuunteluun kuluva aika. Varsinaisen tallenteen keston lisäksi tallenteita kuunnellessa tulee varata aikaa muistiinpanoille, ajatustyölle ja asioiden kertaamiseen.
Opintojakso muodostuu kahdesta osa-alueesta, jotka muodostuvat asiakasturvallisuuden varmistamisesta, palvelutarpeen ja palvelutarjonnan kohtaamiseen vaikuttavista tekijöistä ja lainsäädännön tuomista velvoitteista.
Opetus toteutetaan etänä. Etänä toteutettava opetus sisältää luentotallenteet, itsenäisen opiskelun ja oppimistehtävän. Opetus toteutetaan kerran lukuvuodessa.
Kirjallisuus:
eLearn-Moodle -oppimisympäristössä ilmoitettava materiaali
Arviointi
HYV-HYL-arvostelu
Hinta
98 €
Ilmoittautumiset 17.10.2025 mennessä verkkolomakkeella
Vaaratapahtumien havainnointi, seuranta, käsittely ja turvallisuuskulttuuri sosiaali- ja terveydenhuollossa 4 op
Sisältö
- vaaratapahtumat ja niiden syntyyn vaikuttavat tekijät sekä turvallisuuskulttuuri
- vaaratapahtumat potilaan, asiakkaan ja läheisen näkökulmasta
- vaaratapahtumien ilmoittaminen, seuranta ja käsittely
- yhdessä oppiminen vaaratapahtumista
- henkilöstön tukeminen vaaratapahtumien jälkeen, second victim ja oheiskärsijä -toimintamalli
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen
- tunnistaa erilaisia vaaratapahtumia ja niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää vaaratapahtumat ja niiden käsittelyn potilaan, asiakkaan ja läheisen näkökulmasta sekä heidän oikeutensa
- soveltaa vaaratapahtumien ilmoittamisen, seurannan ja käsittelyn perusperiaatteita
- analysoi syyllistämättömän turvallisuuskulttuurin merkitystä yhdessä oppimisessa ja henkilöstön tukemisessa
Suositellaan suoritettavaksi edeltävästi: Johdatus asiakas- ja potilasturvallisuuteen 1 op
Opetusaika: 27.10.2025 – 31.07.2026
Suoritustapa
Opetus toteutetaan etänä. Videoluennot 3 t, itsenäinen opiskelu 75 t, verkkotentti tai oppimistehtävä(t) 30 t. Opintojakso on suoritettavissa jatkuvasti, mutta tehtävien tarkastus ja suoritusmerkinnät neljä kertaa vuodessa.
Lukuvuonna 2025-26 palautuspäivät ovat 31.1., 30.4., ja 31.7.2026.
Kirjallisuus:
- AHRQ. 2025. Agency for Healthcare Research and Quality – Tools. Website: https://www.ahrq.gov/tools/index.html
- Flinck, R., Helovuo, A., Hämäläinen, T., Liukka, M., Peltonen, E-L., Purhonen, M., Sahlström, M., Tenkanen-Rautakoski, P. & Welling, M. (2023). Vakavien vaaratapahtumien tutkinta : Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Sosiaali- ja terveysministeriö. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-9885-8.
- IHI.(2024). Improving Root Cause.The Institute for Healthcare Improvement. Website: http://www.ihi.org/resources/Pages/Tools/RCA2-Improving-Root-Cause-Analyses-and-Actions-to-Prevent-Harm.aspx
- Koskiniemi, S., Syyrilä, T., Hämeen-Anttila, K., Mikkonen, S., Manias, E., Rafferty, A. M., Franklin, B. D., & Härkänen, M. (2024). Patient safety incident reporting software: A cross-sectional survey of nurses and other users’ perspectives. Journal of advanced nursing. Website: https://doi.org/10.1111/jan.16364
- Koskiniemi S, Syyrilä T, Mäntymaa M, Ranta J, Säilä M, Vehviläinen-Julkunen K, Pehkonen A, Härkänen M. (2023). How work culture contributes to client harm in social care: An analysis of reports from the client safety reporting system in Finland Human Service Organizations: Management, Leadership & Governance. 48(2), 123–135. Website: https://doi.org/10.1080/23303131.2023.2260436
- Järvisalo, P., Haatainen, K., Von Bonsdorff, M., Turunen, H., & Härkänen, M. (2024). Interventions to support nurses as second victims of patient safety incidents: A qualitative study of nurse managers’ perceptions. Journal of advanced nursing, 80(6), 2552–2565. Website: https://doi.org/10.1111/jan.16013
- Mahat, S., Lehmusto, H., Rafferty, A. M., Vehviläinen-Julkunen, K., Mikkonen, S., & Härkänen, M. (2024). Impact of second victim distress on healthcare professionals’ intent to leave, absenteeism and resilience: A mediation model of organizational support. Journal of advanced nursing. Website: https://doi.org/10.1111/jan.16291
- Panagioti, M., Khan, K., Keers, R. N., Abuzour, A., Phipps, D., Kontopantelis, E., Bower, P., Campbell, S., Haneef, R., Avery, A. J., & Ashcroft, D. M. (2019). Prevalence, severity, and nature of preventable patient harm across medical care settings: systematic review and meta-analysis. BMJ (Clinical research ed.), 366, l4185. Website: https://doi.org/10.1136/bmj.l4185
- Serou, N., Sahota, L. M., Husband, A. K., Forrest, S. P., Slight, R. D., & Slight, S. P. (2021). Learning from safety incidents in high-reliability organizations: a systematic review of learning tools that could be adapted and used in healthcare. International journal for quality in health care : journal of the International Society for Quality in Health Care, 33(1), mzab046. Website: https://doi.org/10.1093/intqhc/mzab046
- Härkänen M, Vehviläinen-Julkunen K. (2021). Onko lääkkeiden antaminen potilaille vaarallista? Analyysi Suomessa vuosina 2007-2017 raportoiduista vaaratapahtumista. Hoitotiede 33(4), 197-208. (Tarjotaan Moodlessa)
- Muu erikseen ilmoitettava materiaali
Arviointi
HYV/ HYL hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut vähintään 70 % osaamistavoitteista.
Hinta
98 €
Ilmoittautumiset 17.10.2025 mennessä verkkolomakkeella
Asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittäminen ja johtaminen 3 op
Sisältö
- asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamista ohjaava lainsäädäntö ja strategiat
- asiakas- ja potilasturvallisuuden johtaminen ja kehittäminen johtamisjärjestelmän eri tasoilla
- turvallisuuskulttuuri sosiaali- ja terveydenhuollossa johtamisen näkökulmasta
- laatu- ja vaikuttavuustieto asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisessa ja kehittämisessä (potilasturvallisuuskulttuurin mittaaminen ja muut asiaan liittyvät mittarit)
- monialaisen, moniammatillisen ja asiakasosallisuuden huomioiva yhteistyö turvallisuuskulttuurin edistämisessä
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamista ohjaavaa lainsäädäntöä ja strategioita sekä ymmärtää strategisen johtamisen merkityksen asiakas- ja potilasturvallisuudelle
- tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisen ja kehittämisen roolit ja vastuut johtamisjärjestelmän eri tasoilla
- osaa selittää turvallisuuskulttuurin ja sitä edistävät tekijät sekä tunnistaa turvallisuuskulttuurin merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisen näkökulmasta
- tunnistaa laatu- ja vaikuttavuustiedon hyödyntämisen merkityksen asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamisessa ja kehittämisessä
- osaa soveltaa monialaisen, moniammatillisen ja asiakasosallisuuden periaatteita laadukkaan ja turvallisen hoidon edistämisessä ja turvallisuuskulttuurin kehittämisessä
Suositellaan suoritettavaksi edeltävästi: Johdatus asiakas- ja potilasturvallisuuteen 1 op
Opetusaika: 27.10.2025 – 31.07.2026
Suoritustapa
Moodle-tentti ja oppimistehtävä. Opetus toteutetaan etänä. Itsenäinen opiskelu (32 h), luentotallenteet (8 h), Moodle-tentti (1 h), oppimistehtävä (40 h). Yhteensä 81 h. Opintojakso on suoritettavissa jatkuvasti, mutta tehtävien tarkastus ja suoritusmerkintöjen antaminen neljä kertaa vuodessa.
Palautuspäivät lukuvuonna 2025-26: 31.1., 30.4., ja 31.7.
Kirjallisuus
Albert, N. M., Pappas, S. H., Porter-O’Grady, T., Malloch, K. (2020). Quantum Leadership. Creating Sustainable Value in Health Care. Sixth edition. Jones & Bartlett Learning. Luku 9. (kirja saatavilla verkossa/uef primo)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus. (2024). Raportti asiakas- ja potilasturvallisuuden määrällisistä mittareista. https://pakes.pohjanmaanhyvinvointi.fi/wp-content/uploads/sites/3/2024/03/Asiakas-ja-potilasturvallisuusmittareiden-konsensusryhman-raportti-12.3.2024.pdf
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus. (2023). Kuuman linjan indikaattorit. https://asiakasjapotilasturvallisuuskeskus.fi/ammattilaisille-ja-opiskelijoille/materiaalipankki/tyokaluja/mittareita/kuuman-linjan-indikaattorit/
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023
Liukka M, Hupli M, Turunen H. How transformational leadership appears in action with adverse events? A study for Finnish nurse manager. Journal of Nursing Management, 26: 639–646. https://doi.org/10.1111/jonm.12592
STM. (2022). Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163858
Saarikoski, T. (2024). Potilasturvallisuudesta raportoitujen tietojen käyttö johtamisessa neljässä sairaanhoitopiirissä. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Health Sciences, 856. https://erepo.uef.fi/handle/123456789/33235
Tiitinen, L. (2022). Sosiaalipalveluiden asiakasturvallisuuden edistäminen turvallisuuskulttuurin avulla. Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 30(4), 407–414. https://doi.org/10.30668/janus.120941
Sekä muu opintojakson Moodlessa ilmoitettava kirjallisuus
Arviointi
HYV/ HYL hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut vähintään 70 % osaamistavoitteista.
Hinta
86 €
Ilmoittautumiset 17.10.2025 mennessä verkkolomakkeella
Potilasturvallisuutta tukevan tiedon hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa 2 op
Sisältö
- potilasturvallisuutta tukevan tiedon muodostuminen
- potilasturvallisuutta tukeva tieto kehittämisen ja johtamisen välineenä
- potilasturvallisuuden mittarointi ja rekisterit
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hyödyntää ja soveltaa laaja-alaisesti kertynyttä potilasturvallisuuden kehittämisen ja johtamisen tietoa
- hyödyntää potilasturvallisuuden mittareita
- hyödyntää ja soveltaa laaja-alaisesti kertyvää potilasturvallisuutta tukevaa tietoa
Suositellaan suoritettavaksi edeltävästi: Johdatus asiakas- ja potilasturvallisuuteen 1 op
Opetusaika: 03.11.2025 – 30.07.2026
Verkko-opintojakso, jonka voi suorittaa oman aikataulunsa mukaisesti.
Suoritustapa
Videoluennot, kirjallisuus, sähköinen tentti. Opetus toteutetaan etänä. Itsenäinen opiskelu (54t), luentotallenteet (3t), verkkotentti. Yhteensä 57t. Opintojakso on tarjolla jatkuvana lukuvuoden ajan.
Kirjallisuus:
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa eLearn alueella.
Arviointi
HYV-HYL-arvostelu. Hyväksytty tarkoittaa, että opiskelija saavuttaa vähintään 70 % asetetuista tavoitteista, jotka on kuvattu eLearn alueella.
Hinta
74 €
Ilmoittautumiset 23.10.2025 mennessä verkkolomakkeella
Asiakas- ja potilasturvallisuutta tukeva tiedonhallinta 3 op
Sisältö
Turvallinen tiedonhallinta:
- turvallisen tiedonhallinnan vaiheet ja niiden merkitys asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumiselle
- turvallista tiedonhallintaa tukeva lainsäädäntö
Digitaaliset palvelut:
- digitaalisten palveluiden turvallisuuteen vaikuttavat tekijät, digitaalisten palveluiden käyttöön liittyvät riskit ja hyödyt eri näkökulmista tarkasteltuina.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää ja ymmärtää tiedonhallinnan merkityksen osana asiakas- ja potilasturvallisuutta
- selittää ja ymmärtää laadukkaan tiedon tuottamisen ja välittämisen merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa
- arvioida omaa tiedonhallintaan liittyvää toimintaa asiakas- ja potilasturvallisuuden näkökulmasta
- arvioida digitaalisten palveluiden käyttöön liittyviä hyötyjä ja riskejä
- tuntee asiakas- ja potilasturvallisuutta säätelevän lainsäädännön
Suositellaan suoritettavaksi edeltävästi: Johdatus asiakas- ja potilasturvallisuuteen 1 op
Opetusaika: 03.11.2025 – 30.07.2026
Verkko-opintojakso, jonka voi suorittaa oman aikataulunsa mukaisesti.
Suoritustapa
Videoluennot, kirjallisuus, sähköinen tentti. Opetus toteutetaan etänä. Itsenäinen opiskelu (75t), luentotallenteet (5t), verkkotentti (1t). Yhteensä 81t. Opintojakso on tarjolla jatkuvana lukuvuoden ajan.
Kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa eLearn alueella.
Arviointi
HYV-HYL-arvostelu. Hyväksytty tarkoittaa, että opiskelija saavuttaa vähintään 70 % asetetuista tavoitteista, jotka on kuvattu eLearn alueella.
Hinta
86 €
Ilmoittautumiset 23.10.2025 mennessä verkkolomakkeella
Lääkitys- ja laiteturvallisuus 3 op
Sisältö
- lääkitys- ja laiteturvallisuuteen liittyvä sääntely, lainsäädäntö, strategiat, valvonta ja osaamisen varmistaminen
- turvallisen lääkehoidon prosessi ja teknologia
- laiteturvallisuus ja kyberturvallisuus
- lääke- ja laitehoidon vaaratapahtumat ja niistä oppiminen (OTKES, STUK tapauskuvaukset)
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää lääkitys- ja laiteturvallisuuteen liittyvän sääntelyn, lainsäädännön, strategiat ja valvonnan
- analysoi lääkehoidon prosessin ja teknologian turvallisuutta
- soveltaa laiteturvallisuuden ja kyberturvallisuuden perusperiaatteita
- arvioi lääkkeisiin ja laitteisiin liittyviä vaaratapahtumia ja niistä oppimista
Suositellaan suoritettavaksi edeltävästi: Johdatus asiakas- ja potilasturvallisuuteen 1 op
Opetusaika: 23.03.2026 – 31.07.2026
Suoritustapa
Videoluennot 4 t, oppimistehtävät 22 t, itsenäinen opiskelu 55 t. Opetus toteutetaan etänä. Opintojakso on suoritettavissa jatkuvasti, mutta tehtävien tarkastus ja suoritusmerkinnät kaksi kertaa vuodessa.
Tehtävien palautuspäivät lukuvuonna 2025-26: 30.4.2026, 31.7.2026
Kirjallisuus
- Lääkitysturvallisuutta edistävät palvelut ja toimintamallit hyvinvointialueilla – lääkitysturvallisuuden kansallinen asiantuntijakuvaus 2024 https://asiakasjapotilasturvallisuuskeskus.fi/ammattilaisille-ja-opiskelijoille/kehittamis-ja-tutkimuslinjat/laakitysturvallisuus/laakitysturvallisuutta-edistavat-rakenteet-ja-toimintamallit/
- Emilia Laukkanen ja Päivi Ruokoniemi (toim.). Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2021:6 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162847/STM_2021_6.pdf?sequence=3&isAllowed=y
- Rationaalisen lääkehoidon ja -huollon tutkimusstrategia 2025–2029
- Lääkinnällisten laitteiden turvallinen käyttö – opas laiteosaamisen varmistamiseen. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2024:3. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165413/STM_2024_3_J.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Syyrilä, T., Vehviläinen-Julkunen, K., Mikkonen, S. et al. Measuring health professionals’ perceptions of communication contributing to medication incidents in hospitals – scale development and primary results of weekly perceived communication challenges. BMC Nurs 22, 285 (2023).
- Härkänen M, Murrells T, Rafferty AM, Franklin BD, Vehviläinen-Julkunen, K. (2020). Factors contributing to reported medication administration incidents in patients’ homes – A text mining analysis. Journal of Advanced Nursing 76(12):3573-3583.
- Härkänen, M., Vehviläinen-Julkunen, K., Franklin BD, Murrells, T., Rafferty, AM. (2020). Factors related to medication administration incidents in England and Wales between 2007 and 2016: A retrospective trend analysis. Journal of Patient Safety 1;17(8):e850-e857
- Metsämuuronen R, Kokki H, Naaranlahti T, Kurttila M, Heikkilä R. Nurses´ perceptions of automated dispensing cabinets – an observational study and an online survey. BMC Nurs. 2020 Apr 19;19:27.
- Recsky C, Rush KL, MacPhee M, Currie LM. Technology-Related Safety Events in Primary and Community Care Settings: A Scoping Review. Stud Health Technol Inform. 2024 Jul 24;315:715-716.
- Zheng WY, Lichtner V, Van Dort BA, Baysari MT. The impact of introducing automated dispensing cabinets, barcode medication administration, and closed-loop electronic medication management systems on work processes and safety of controlled medications in hospitals: A systematic review. Res Social Adm Pharm. 2021 May;17(5):832-841
- Muu opettajan ilmoittama lähdemateriaali
Arviointi
HYV/ HYL hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on saavuttanut vähintään 70 % osaamistavoitteista.
Hinta
86 €
Ilmoittautumiset 13.3.2026 mennessä verkkolomakkeella
Kurssin tiedot
- Tunti 0
- Quiz 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli Suomi
- Kouluttaja 0
- Arviointi Kyllä