Opinnoissa perehdytään elokuvaan ja audiovisuaaliseen mediakulttuuriin historiallisena, kulttuurisena ja esteettisenä ilmiönä. Painotus on teknologisesti, esteettisesti ja institutionaalisesti vakiintuneessa elokuvassa, jonka historian ja nykyisyyden valossa tarkastellaan myös muun audiovisuaalisen kulttuurin kehitystä ja nykytilaa.
Opintojen kuvaus
Oppiaineen ensisijaisena tutkimuskohteena on elokuva. Elokuva on kuitenkin osa laajempaa audiovisuaalista mediakulttuuria, ja sen lähipiiriin lukeutuvat niin ”perinteiset” audiovisuaaliset mediat, kuten televisio ja radio kuin myös ns. uusien medioiden laaja kirjo.
Oppiaine antaa opiskelijalle perusvalmiudet analysoida ja tarkastella teoreettisesti elokuvan esteettisiä piirteitä ja institutionaalisia suhteita sekä niiden kehitystä. Tämän ohella opinnot tähtäävät mediakulttuurin, sen kehityskulkujen ja teknologisten ilmenemismuotojen laajempaan historialliseen ymmärtämiseen. Audiovisuaalinen mediakulttuuri muodostaa niin olennaisen osan modernia yhteiskuntaa, että sen ymmärtäminen on välttämätöntä kaikelle kulttuurintutkimukselle.
Opintokokonaisuus tukeekin erinomaisesti kaikkia humanistisesti ja yhteiskunnallisesti suuntautuneita kulttuurintutkimuksen muotoja. Oppiaine tarjoaa myös mediakasvatuksellisia valmiuksia tuleville opettajille ja tukee kulttuuri-, taide- ja viestintäaloille suuntautuvien opiskelijoiden opintoja.
Tavoite
Perusopinnot suoritettuaan opiskelijalla on tiedolliset, taidolliset ja käsitteelliset valmiudet tarkastella kriittisesti elokuvaa ja sitä koskevaa tutkimusta. Opiskelija osaa asettaa elokuvan historiallisiin kehyksiin ja osaksi muuta mediakulttuuria. Hän kykenee vertailemaan ja suhteuttamaan toisiinsa keskeisten elokuvateoreettisten suuntausten pääpiirteitä sekä erittelemään elokuvan kerronnallisia ja tyylillisiä keinoja.
Lisäksi hän tuntee mediakasvatuksen peruskysymyksiä ja osaa identifioida ja eritellä audiovisuaalisen mediakulttuurin yhteiskunnallisia piirteitä ja ulottuvuuksia sekä tunnistaa näiden taustalla vaikuttavia sosiokulttuurisia tekijöitä.
Arviointimenetelmät
Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5.
Sisältö
Kokonaisuuteen sisältyvät seuraavat opintojaksot:
Johdatus mediakulttuurin tutkimukseen, 5 op, kirjatentti syys-marraskuu 2025
Luovien medioiden historiaa I, 5 op, kirjatentti loka-joulukuu 2025
Audiovisuaalisen ilmaisun analyysi, 5 op, verkkokurssi tammi-helmikuu 2026
Luovat mediat, sukupuoli ja yhteiskunta, 5 op, kirjatentti helmi-huhtikuu 2026
Mediakasvatuksen perusteet, 5 op, kirjatentti huhti-kesäkuu 2026
Kullakin opintojaksolla on suoritusaika, jonka puitteissa verkkokurssille osallistuminen/tenttiminen tulee suorittaa. Lue tarkat opintojaksokohtaiset kuvaukset klikkaamalla opintojakson nimeä. Muutokset mahdollisia. Kurssiaikataulun tai oppimateriaalin muutoksista tiedotetaan ilmoittautuneille.
Opiskelumuodot
Itsenäinen opiskelu, verkko-opinnot, tenttiminen.
HUOM.: Tentit ovat perinteisiä lähitenttejä, jotka pidetään Keski-Pohjanmaan kesäyliopistolla. Tenttivastaukset kirjoitetaan käsin.
Kokonaisuuteen ilmoittautumisen lisäksi opiskelijan tulee ilmoittautua tentteihin viimeistään kaksi viikkoa ennen aiottua tenttitilaisuutta lähettämällä opintojakson nimi ja vaihtoehdoista valittu tenttipäivä sähköpostitse: teija.myllymaki@kpkesayliopisto.fi
Aika ja paikka
Opetuksen aloitus ja ensimmäinen opintoryhmä Kokkolassa tai etänä
ma 1.9.2025 klo 16.30 – 18.00 (2 h)
Muut opintoryhmän kokoontumiskerrat ilmoitetaan myöhemmin.
Tenttipäivät ilmoitetaan myöhemmin
Osaamistavoitteet
Kouluttaja
Aino Kivijärvi (luento-opetus ja tentit)
Laura Airola (opintoryhmä)
Hinta
650 € (maksu ei sisällä eikä siihen lisätä arvonlisäveroa)
Ilmoittautuminen voidaan perua veloituksetta ilmoittautumisajan päättymiseen asti. Mikäli ilmoittautuminen perutaan myöhemmin tai peruutusta ei tehdä lainkaan, perimme koko maksun. Koulutusmaksut ovat perintäkelpoisia (L 632/1998, 24 §).
Peruuttaminen pitää tehdä aina kirjallisesti asiakaspalvelu@kpkesayliopisto.fi
Ilmoittautuminen
Viimeistään 21.8.2025 verkkolomakkeella
Tiedustelut sähköpostilla asiakaspalvelu@kpkesayliopisto.fi tai puh: 040 680 2559 (040 680 2993)
Katso lisätiedot ilmoittautumisesta sekä peruuntumisehdot täältä
Koulutusvahvistus lähetetään sähköpostilla osallistujille noin viikkoa ennen koulutusta. Mikäli et saa minkäänlaista viestiä, ota yhteyttä toimistoomme.
Oikeus muutoksiin pidätetään.
________________________________________________________________________________________________________
AY687514P Johdatus mediakulttuurin tutkimukseen, 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata audiovisuaalisen mediakulttuurin tutkimuksen lähtökohtia, tutkimuskysymyksiä ja suuntauksia. Lisäksi opiskelija osaa kertoa tutkimusalan keskeisistä teorioista ja metodeista.
Sisältö
Tutustuminen audiovisuaalisen mediakulttuurin tutkimuksen yleisiin lähtökohtiin, tutkimuskysymyksiin ja suuntauksiin sekä keskeisiin teorioihin ja metodeihin.
Suoritustavat
Itsenäinen opiskelu (suomeksi)
Toteutustavat
Tentti
Oppimateriaalit
- Jussi Pullinen: Mitä meille tapahtui? Näin internet ja sosiaalinen media muuttivat elämämme (2019)
- Maria Mäkelä, Samuli Björninen, Ville Hämäläinen, Laura Karttunen, Matias Nurminen, Juha Raipola, Tytti Rantanen & Anu Silfverberg (toim.): Kertomuksen vaarat – kriittisiä ääniä tarinataloudessa (2020)
- Pauli Kopu: Media television jälkeen – tutkimusmatka tarinoiden tulevaisuuteen (2019)
AY00AL93 Luovien medioiden historiaa I, 5 op
Osaamistavoitteet
Elokuva: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata elävän kuvan yleistä historiaa koskevia keskeisiä kehityskulkuja ja/tai joko yleisen mediahistorian tai television historian kehityskulkuja.
Sisältö
Elokuva: Tutustuminen elokuvan tai jonkin elokuvalajin yleiseen historiaan ja/tai yleiseen mediahistoriaan tai television historiaan.
Suoritustavat
Elokuva: Itsenäinen suoritus (suomeksi).
Toteutustavat
Elokuva: Tentti.
Oppimateriaalit
Tenttiessä valitse yksi kokonaisuus seuraavista:
- Mediahistoria ja suoratoistopalvelut:
- Jukka Kortti: Mediahistoria – viestinnän merkityksiä ja muodonmuutoksia puheesta bitteihin (2016)
- Kevin McDonald & Daniel Smith-Rowsey (toim.): The Netflix Effect – Technology and Entertainment in the 21st Century (2016)
- Elokuvahistoria:
- Juri Nummelin: Valkoinen hehku – Johdatus elokuvan historiaan (2005)
- Peter Von Bagh: Elokuvan historia (2004). Valitse Von Baghin teoksesta kolme (3) elokuvamaata, ja lue näitä koskevat osat kirjan jokaisesta luvusta (2-7). Vaihtoehtoiset maat ovat Ranska, Yhdysvallat, Iso-Britannia, Neuvostoliitto/Venäjä, Saksa tai Italia.
- Animaatiohistoria
- Giannalberto Bendazzi: Animation: A World History. Volume I, Foundations – The Golden Age (2016)
- Giannalberto Bendazzi: Animation: A World History. Volume II, The Birth of a Style – The Three Markets (2016)
AY00AL94 Audiovisuaalisen ilmaisun analyysi, 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä keskeiset audiovisuaaliset ilmaisulliset tekniikat ja selittää, miten ne toimivat elokuvassa.
Sisältö
Kurssilla tutustutaan elokuvan tyylillisiin peruspiirteisiin.
Suoritustavat
Kontaktiopetus (suomeksi).
Toteutustavat
Etämuotoinen verkkokurssi, joka koostuu luennoista, tehtävistä ja itse kirjoitetusta analyysista.
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit, oheislukemisto
- David Bordwell & Kristin Thompson: Film Art – An Introduction (2013, myös vanhempia painoksia)
- Christopher Beach: A Hidden History of Film Style – Cinematographers, Directors, and the Collaborative Process (2015)
AY00AL96 Luovat mediat, sukupuoli ja yhteiskunta, 5 op
Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa identifioida ja eritellä audiovisuaalisen mediakulttuurin yhteiskunnallisia piirteitä ja ulottuvuuksia sekä tunnistaa näiden taustalla vaikuttavia sosiokulttuurisia tekijöitä. Hän osaa soveltaa tietämystään kulttuuristen representaatioiden kriittisessä tulkinnassa esimerkiksi tarkastellessa sukupuolen ja toimijuuden rakentumista audiovisuaalisessa mediassa, kuten elokuvassa.
Sisältö
Kulttuurintutkimuksen ja mediatutkimuksen näkökulmat, painottuen elokuvan teorioihin ja metodeihin.
Suoritustavat
Itsenäinen suoritus (suomeksi).
Toteutustavat
Tentti
Oppimateriaalit
- Mediakulttuuri ja sukupuoli
- Leena-Maija Rossi: Muuttuva sukupuoli – seksuaalisuuden, luokan ja värin politiikkaa (2015)
- Anna Mäkelä, Liina Puustinen & Iiris Ruoho (toim.): Sukupuolishow – johdatus feministiseen mediatutkimukseen (2006)
- Sukupuoli, luokka ja erilaisuus elokuvassa
- Laura Mulvey & Anna Backman Rogers (toim.): Feminisms – Diversity, Difference and Multiplicity in Contemporary Film Cultures (2015)
- Mike Wayne (toim.): Understanding Film – Marxist Perspectives (2005) tai vaihtoehtoisesti
Daniel Bernardi (toim.): The Persistence of Whiteness – Race and Contemporary Hollywood Cinema (2008) osat Introduction, Part I Generic History, Part II Anthropomorphism, sekä Part V Provocateurs
- Animaatio, sukupuoli ja kulutuskulttuuri
- Priscilla Hobbs (toim.): Interpreting and Experiencing Disney – Mediating the Mouse (2021)
- Elizabeth Bell, Lynda Haas & Laura Sells (toim.): From Mouse to Mermaid: The Politics of Film, Gender, and Culture (1995) tai vaihtoehtoisesti Noel Brown: Contemporary Hollywood Animation – Style, Storytelling, Culture and Ideology Since the 1990s (2021)
AY687517P Mediakasvatuksen perusteet, 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä ja kuvailla mediakasvatuksen peruskysymyksiä ja -menetelmiä.
Sisältö
Tutustuminen mediakasvatuksen peruskysymyksiin ja -menetelmiin.
Suoritustavat
Itsenäinen suoritus (suomeksi).
Toteutustavat
Tentti
Oppimateriaalit
Tenttiessä valitse yksi kokonaisuus seuraavista
- Mediakasvatus ja medialukutaito
- Juha Herkman: Kriittinen mediakasvatus (2007)
- Leo Pekkala, Saara Salomaa & Sanna Spišák (toim.): Monimuotoinen mediakasvatus (2016)
- Elokuvakasvatus
- Jackie Marsh & Elaine Millard: Literacy and Popular Culture – Using Children’s Culture in the Classroom (2000)
- Alain Bergala: Kokemuksia elokuvakasvatuksesta (2013)
- Tommi Nevala: Elokuvakasvatuksen käsikirja (2019)
- Becky Parry & Jeannie Hill Bulman: Film Education, Literacy and Learning (2017)
- Lastenelokuva
- Noel Brown (toim.): The Oxford Handbook of Children’s Film (2022), osat Introduction ja Part I: Genre and Form (sivulle 167 asti)
- Noel Brown: The Children’s Film – Genre, Nation, and Narrative (2018)
- Ian Wojcik-Andrews: Children’s Films – History, Ideology, Pedagogy, Theory (2000) tai vaihtoehtoisesti Outi Hupaniittu, Marjo Kovanen & Heta Mulari (toim.): Suomalainen lastenelokuva (2024)
Kurssin tiedot
- Tunti 0
- Quiz 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli Suomi
- Kouluttaja 0
- Arviointi Self