Verkkosivuston suunnittelutehtäviin kuuluu sisältöjen, rakennehierarkian, käsikirjoitustekstien, käyttöliittymien ja ulkoasun suunnittelua, mutta ennen näihin suunnitelmiin tarttumista olisi löydettävä idea verkkosivustolle.
Tuota kantavaa ideaa ja ”olemassaolon tarkoitusta” voi sanoa verkkosivuston palvelukonseptiksi.
Palvelukonseptiksi voidaan sanoa vähän mitä tahansa alustavaa suunnitelmaa verkkopalvelusta, mutta yleisesti ottaen konseptoitaessa mietitään, mitkä ovat verkkosivuston tavoitteet: miksi se tehdään, kenelle se tehdään ja mitä hyötyjä odotetaan siitä, kuinka se palvelee käyttäjiään.
Palvelukonsepti luo perustan verkkosivuston suunnitteluun.
Aika ja paikka
ke 7.5.2025 klo 8.00 – 15.00
Koulutus järjestetään webinaarina ja koulutuslinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kohderyhmä
Koulutus on tarkoitettu niille viestintä- tai markkinointi- tai nettisivujen ylläpitotehtävissä toimiville, joiden vastuulla on suunnitella tai ylläpitää organisaationsa verkkosivustoa, digipalvelua tai sen osia.
Kouluttaja
Virpi Blom, Web Concept & Project Expert, North Patrol Oy:stä
FM Virpi Blom on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija, jonka miltei 30-vuotiseen kokemukseen mahtuu satojen satojen erilaisten verkkopalvelujen konseptien suunnittelua. Hänen erityisosaamistaan on verkkopalvelujen hyötyodotusten kirkastaminen, positiivisen käyttäjäkokemuksen varmistaminen sekä hankittavien ratkaisujen suunnittelu siten, että niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjienkin tarpeet täyttyvät.
Sisältö
Palvelukonsepti ohjaa kaikkien verkkosivuston suunnittelijoiden työtä ja suunnittelussa tehtäviä valintoja – se on kantava motiivi ja perusta onnistuneen verkkosivuston luomiselle.
Tästä syystä palvelukonsepti – eli verkkosivuston idea – pitäisi kirkastaa jokaiselle suunnitteluryhmään kuuluvalle tekijälle, mutta myös johdolle, esimiehille, rahoittajille ja asiantuntijoille, jotka omalta osaltaan pyrkivät ohjailemaan verkkosivuston toteutusta johonkin haluamaansa suuntaan.
Jotta verkkosivustosta tulisi hyvä, täytyy kaikkien asianosaisten ymmärtää sen idea samalla tavalla ja pyrkiä yhteisesti jaettuun käsitykseen idean toteutuksesta.
Ideaa ei ole, jos sitä ei ole dokumentoitu
Kuinka ideasta voi puhua? Miten palvelukonsepti voidaan kirkastaa tai dokumentoida siten, että sen voi kommunikoida suunnittelijoille, johdolle ja sidosryhmille?
Tämä koulutuspäivä pyrkii antamaan verkkosivuston suunnittelijalle työkalut palvelukonseptista puhumiseen ja sen idean välittämiseen kaikille tarvittaville asianosaisille.
Koulutuspäivän aikana käydään konkreettisesti ja käytännönläheisesti läpi:
- Mitä palvelukonsepti tarkoittaa
- Miten verkkosivuston käyttäjä törmää palvelukonseptiin
- Millaisia työkaluja palvelukonseptin suunnitteluun voi käyttää
- Miten palvelukonseptin voi dokumentoida
- Mikä palvelukonseptissa on tärkeää
- Miten palvelukonsepti toteutuu (tai ei toteudu)
Osaamistavoitteet
Koulutus tarjoaa ideoita oman verkkosivuston palvelukonseptin keksimiseen, tarkentamiseen ja muotoilemiseen, ja se antaa välineet idean konkretisoimiseen ja dokumentoimiseen.
Hinta
349 € (maksu ei sisällä eikä siihen lisätä arvonlisäveroa)
Ilmoittautuminen voidaan perua veloituksetta ilmoittautumisajan päättymiseen asti. Mikäli ilmoittautuminen perutaan myöhemmin tai peruutusta ei tehdä lainkaan, perimme koko maksun. Koulutusmaksut ovat perintäkelpoisia (L 632/1998, 24 §).
Peruuttaminen pitää tehdä aina kirjallisesti asiakaspalvelu@kpkesayliopisto.fi
Ilmoittautuminen
Viimeistään 27.4.2025 verkkolomakkeella
Tiedustelut sähköpostilla asiakaspalvelu@kpkesayliopisto.fi tai puh: 040 680 2559 (040 680 2993)
Katso lisätiedot ilmoittautumisesta sekä peruuntumisehdot täältä
Koulutusvahvistus lähetetään sähköpostilla osallistujille noin viikkoa ennen koulutusta. Mikäli et saa minkäänlaista viestiä, ota yhteyttä toimistoomme.
Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kurssin tiedot
- Tunti 0
- Quiz 0
- Kesto Lifetime access
- Taso All levels
- Kieli Suomi
- Kouluttaja 0
- Arviointi Self