Työ- ja organisaatiopsykologian aineopinnot, verkko-opinnot, 35 op 2023-2024 (UEF)

Vastuuyliopisto: Itä-Suomen yliopisto, Avoin yliopisto, Kuopion kampus
Tavoite: Työ- ja organisaatiopsykologian aineopinnot lisäävät työ- ja organisaatiopsykologian tieteenalan teoriatuntemusta ja perehdyttävät sen ajankohtaisiin tutkimuksiin. Opinnoissa syvennetään perusopinnoista tuttuja teemoja, kuten työhyvinvointi ja viestintä. Lisäksi tutustutaan esim. johtamisen psykologiaan.
Työ- ja organisaatiopsykologia on sivuaine Itä-Suomen yliopistossa.
Koulutuksen sisältö: Työ- ja organisaatiopsykologian aineopinnot lisäävät työ- ja organisaatiopsykologian tieteenalan teoriatuntemusta ja perehdyttävät sen ajankohtaisiin tutkimuksiin. Opinnoissa syvennetään perusopinnoista tuttuja teemoja, kuten työhyvinvointi ja viestintä. Lisäksi tutustutaan esim. johtamisen psykologiaan.
Aineopinnot koostuvat vapaavalintaisista opintojaksoista 27 op ja opintojen loppuvaiheessa suoritettavasta teema-alueeseen Työ- ja organisaatiopsykologinen tutkimus II kuuluvasta pakollisesta opintojaksosta Projektityö 8 op.
Pedagoginen tuutorointi:
Tervetuloa kesäyliopiston järjestämään vapaaehtoiseen pedagogiseen tuutorointiin, joka on tarkoitettu Itä-Suomen avoimen yliopiston opintoja Keski-Pohjanmaan kesäyliopistossa suorittaville.
Tapaamisissa keskustellaan opinnoista, jaetaan kokemuksia ja opiskeluvinkkejä ja voit esittää mieltäsi askarruttavia kysymyksiä. Tuutorina toimii koulutussuunnittelija KM Sanna Heinoja. Tapaamiset pidetään verkkokokoushuoneessa: https://skyot.adobeconnect.com/luokka1. Saat tapaamisista muistutuksen sähköpostiisi, jonka voit halutessasi peruuttaa.
Tuutorointiajat (etänä):
Ilmoitetaan myöhemmin
Hinnat: Alla olevat kesäyliopiston osallistumismaksut laskutetaan ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kokonaisuuden alettua yksittäisiltä jaksoilta heti ilmoittautumisen jälkeen.
Kesäyliopistohinta 35 op opintokokokonaisuudesta: 240 €
Jos ilmoittaudut yksitäisille jaksoille, on hinta 50 € / opintojakso
Lisäksi Itä-Suomen avoimen yliopiston opintomaksut 9 €/opintopiste maksetaan jaksoittain rekisteröitymisen yhteydessä.
Ilmoittautuminen: Kokonaisuuteen viimeistään 25.9.2023 verkkolomakkeella.
Yksittäisten jaksojen ilmoittautumislinkit löydät tästä.
OPINTOJAKSOT
Kaikille yhtyeinen/pakollinen opintojakso 8 op (suoritetaan opintojen loppuvaiheessa):
Valinnaiset opintojaksot 27 op:
TYÖELÄMÄN VUOROVAIKUTUSOSAAMINEN
- Viestintä ja vuorovaikutus muutosprosessissa 3 op
- Kohtaa, kuuntele ja viesti työyhteisössä 3 op
- Työelämän konfliktit – ristiriidoista ratkaisuihin 3 op
TYÖELÄMÄN MUUTOS JA HYVINVOINNIN TEKIJÄT
- Psykologinen sopimus ja oikeudenmukaisuus 3 op
- Positiivinen työpsykologia 3 op
- Tietoisuustaidot hyvinvoinnin vahvistajana 3 op
- Työelämäohjaus 1 3 op
- Työelämäohjaus 2, käytäntöön soveltaminen 2 op
TYÖYHTEISÖT SOSIAALISINA JÄRJESTELMINÄ II
Mikäli opiskelija aikoo suorittaa aineopintokokonaisuuden 35 op, teema-alueen Työ- ja organisaatiopsykologinen tutkimus II: Projektityö tulee sisältyä kokonaisuuteen. Se suositellaan tehtäväksi opintojen viimeisenä opintojaksona. Lisäksi opiskelija valitsee kokonaisuuteen yhteensä 27 opintopistettä valinnaisista opintojaksoista, valinnaisten opintojaksojen suoritusjärjestys on vapaa. Mikäli opiskelijalla on toisessa opintokokonaisuudessa/muissa opinnoissa suoritettuna työ- ja organisaatiopsykologian aineopintojen valinnaisia opintojaksoja, niitä ei voi käyttää uudelleen työ- ja organisaatiopsykologian aineopintokokonaisuuteen vaan opiskelijan on valittava toinen valinnainen opintojakso.
Suoritustapa: Opinnot on suoritettavissa joustavasti verkko- eli etäopintoina. Opiskelija hankkii opintoihin liittyvän kirjallisuuden itse.
Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 6 min).
Kohderyhmä: Opinnot tukevat monenlaisia työtehtäviä. Opinnot soveltuvat kaikille alasta kiinnostuneille ja muiden opintojen tueksi.
Edeltävät opinnot: Työ- ja organisaatiopsykologian perusopinnot 25 op
Arviointi: Opintojaksot arvioidaan asteikoilla 0-5 tai hyväksytty/hylätty.
Opetuksen aika: Tarkemmat tiedot opintojaksojen suoritusaikatauluista löydät opintojakson kohdalta.
Työ- ja organisaatiopsykologinen tutkimus II: Projektityö, 8 op FK00CT71
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa muotoilla tutkimusongelman tai soveltavan kehittämistehtävän, jonka ratkaisemisessa voi käyttää tieteellistä tietoa, osaa hakea tieteellistä tutkimustietoa ja arvioida sen sovellettavuutta ja osaa laatia kirjallisuuskatsauksen tai vastaavan soveltavan kirjallisen työn, jossa tieteellisen ja ammatillisen kirjallisuuden ja oman pohdinnan avulla osoitetaan kykyä laajojen työ- ja organisaatiopsykologian alan kokonaisuuksien hallintaan
Koulutuksen sisältö: Opintojaksolla opiskelija muotoilee työ- ja organisaatiopsykologian alaan liittyvän tieteellisten tai soveltavien ongelman ja hakee siitä lisätietoa muodostaakseen siitä laajemman näkemyksen tai ratkaistakseen ongelman jollakin tavalla. Opintojaksolla arvioidaan tiedon luotettavuutta ja sovellettavuutta ja laaditaan kirjallisuuskatsaus tai muu vastaava työ, joka on ajantasainen ja mahdollisesti käytännössä sovellettava kokonaisesitys valitusta aiheesta.
Opetus ja suoritustavat: Opiskelija laatii alustavan kysymyksenasettelun, työsuunnitelman ja kirjallisuuskatsauksen tai vastaavan soveltavan kirjallisen työn.
Oppimateriaali: Opettajan kanssa sovittu projektityön aihepiiriin liittyvä aineisto.
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat kaikille alasta kiinnostuneille ja muiden opintojen tueksi.
Opettaja: PsT Petri Karkkola
Edeltävät opinnot: Jos opiskelija ei ole aikaisemmin perehtynyt tieteellisen tutkimuksen perusteisiin, suositellaan ennen tätä opintojaksoa tehtäväksi perusopintojen opintojakso Tieteellinen tutkimus tutuksi 2 op
Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Opetuksen aika: Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka
Viestintä ja vuorovaikutus muutosprosessissa, 3 op FK00CT72
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee organisaatioiden ajankohtaisia muutoksia, ymmärtää viestinnän ja vuorovaikutuksen tehtävät organisaatioiden muutosprosesseissa sekä osaa tarkastella organisaatioiden muutoksia jatkuvina, strategisina ja vuorovaikutteisina prosesseina.
Koulutuksen sisältö: Opintojaksolla syvennytään viestintään ja vuorovaikutukseen organisaatioiden muutoksissa. Muutoksia tarkastellaan jatkuvina, strategisina ja vuorovaikutteisina prosesseina.
Opetus ja suoritustavat: Oppimistehtävät
Oppimateriaali: Moodlesta löytyvä materiaali
Opettaja: FM Esteri Savolainen
Arviointi: Opintojakso arvioidaan 0–5.
Opetuksen aika: Opintojakson oppimistehtävät ovat suoritettavissa koko lukuvuoden ajan.
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Kohtaa, kuuntele ja viesti työyhteisössä, 3 op FK00CT73
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa hahmottaa työyhteisön ajankohtaista viestintää ja vuorovaikutusta, ymmärtää kohtaamisen, kuuntelemisen ja viestimisen merkitykset työyhteisössä sekä osaa tarkastella viestintää ja vuorovaikutusta organisaation menestymisen ja työyhteisön hyvinvoinnin näkökulmista.
Koulutuksen sisältö: Opintojaksolla syvennytään kohtaamiseen, kuuntelemiseen ja viestimiseen työyhteisöissä. Viestintää ja vuorovaikutusta tarkastellaan organisaation menestymisen ja työyhteisön hyvinvoinnin näkökulmista.
Opetus ja suoritustavat: Essee- tai videomuotoiset oppimistehtävät
Oppimateriaali: Moodlesta löytyvä materiaali
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat kaikille alasta kiinnostuneille ja muiden opintojen tueksi.
Opettaja: FM Esteri Savolainen
Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Opetuksen aika: Opintojakson oppimistehtävät ovat suoritettavissa koko lukuvuoden ajan
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Työelämän konfliktit – ristiriidoista ratkaisuihin, 3 op FK00CT74
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa kuvata erityyppisiä konflikteja, niiden syitä sekä niiden hallintaa ja ratkaisemista. Vapaavalintaisen syventävän näkökulman kautta opiskelija hahmottaa tarkemmin konfliktien syntyä ja hallintaa. Näkökulmina voivat olla esimerkiksi tunteet työyhteisössä, johtaminen ja esimiestyö tai kiusaaminen, häirintä ja syrjintä.
Koulutuksen sisältö: Opintojakso antaa kuvan työyhteisöön liittyvistä konflikteista ja niiden hallinnasta. Työpaikan ristiriitojen tunnistaminen ja niiden ratkaiseminen ovat työyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta tärkeitä. Oikein hyödynnettyinä konfliktit ovat luovuuden, muutoksen ja oppimisen kannalta merkityksellisiä. Ratkaisemattomat konfliktit kuluttavat psyykkisiä voimavaroja ja lamaannuttavat työyhteisön kehitykseen.
Opetus ja suoritustavat: Itsenäinen oppimistehtävä
Oppimateriaali: Moodlessa ilmoitettu materiaali
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat kaikille alasta kiinnostuneille ja muiden opintojen tueksi.
Opettaja: PsM Anni Narsakka
Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Opetuksen aika: Opintojakson oppimistehtävä on suoritettavissa kuukausittain koko lukuvuoden ajan.
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Ikävoimaa työhön, 3 op FK00CT81
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää, mitä ikääntyminen tuo tullessaan yksilöille työyhteisöissä, hahmottaa ikääntymisen kysymyksiä ja ikäkäytäntöjä laajemmin yhteiskunnan, työelämän ja muutosten näkökulmasta, tuntee ja osaa arvioida eri-ikäisten työntekijöiden välisen yhteistyön ja vuorovaikutuksen merkityksiä työyhteisöissä ja työelämässä sekä tunnistaa työelämän laatutekijöitä ja ikäjohtamisen kysymyksiä.
Koulutuksen sisältö: Opintojaksolla käsitellään ikääntymisen, työssä jaksamisen ja työhyvinvoinnin tukemisen kysymyksiä yksilön, työyhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija perehtyy ikääntymisen ja työelämän vuorovaikutusta valottavaan tutkimukseen, ikääntymisen ja työn yhteensovittamiseen liittyviin mahdollisuuksiin ja haasteisiin sekä eläköitymisen ja ikäjohtamisen kysymyksiin Suomessa ja Euroopassa.
Opetus ja suoritustavat: Itsenäinen oppimistehtävä
Oppimateriaali: 1) Lundell, S. ym. (2011). Ikävoimaa työhön. 2) Takala, E-P. ym. (2015). Ikääntyvien työhön osallistuminen. 3) Wallin, M. 2014. Ikäjohtaminen Euroopassa: näkemykset parhaista ikäjohtamiskäytännöistä EU27-maissa. 4) Muu opettajan Moodlessa ilmoittama materiaali
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat kaikille alasta kiinnostuneille ja muiden opintojen tueksi.
Opettaja: HTM, KM Krista Sutinen
Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Opetuksen aika: Opintojakson oppimistehtävä on suoritettavissa kuukausittain koko lukuvuoden ajan.
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Johtamisen psykologia, 3 op FK00CT75
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee johtamisen psykologiaan kytkeytyviä teoreettisia näkemyksiä ja käytäntöjä. Opiskelija osaa lisäksi kurssin käytyään tiedostaa, analysoida ja kehittää paremmin omia ja muiden ihmisten käsitysmalleja, ajatusrakenteita ja muutoskyvykkyyttä.
Koulutuksen sisältö: Opintojaksolla tutustutaan johtamisen psykologiaan kytkeytyviin näkökulmiin ja niiden ilmenemiseen ja vaikutuksiin organisaatiokäyttämisessä ja johtamistyössä. Opiskelija saa välineitä muun muassa omien ja toisten ihmisten käsitysmallien, ajatusrakenteiden, käyttäytymisen ja muutoskyvykkyyden tiedostamiseen, ymmärtämiseen, analysoimiseen sekä kehittämiseen.
Opetus ja suoritustavat: Verkkotallenteet ja itsenäinen oppimistehtävä
Oppimateriaali: 1) Haslam, S. A., Reicher, S. D. & Platow, M. J. (2020, 2nd ed.). The New Psychology of Leadership. Routledge. 2) Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (2019). Johtamisen psykologia. PS-Kustannus. 3) Lisäksi yksi kirja ja kaksi artikkelia Moodlesta löytyvistä esimerkkilistoista tai muualta etsittynä.
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat kaikille alasta kiinnostuneille ja muiden opintojen tueksi.
Opettaja: Juha Kinnunen
Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Opetuksen aika: Opintojakson oppimistehtävä on suoritettavissa kuukausittain koko lukuvuoden ajan aina toukokuuhun saakka (viimeinen palautus 15.5.2024)
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Psykologinen sopimus ja oikeudenmukaisuus, 3 op FK00CT76
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä psykologisen sopimuksen teoreettisia perusteita ja käytäntöjä, tunnistaa työntekijän selvitytymisstrategioita yksilön ja työn välisen suhteen muutoksissa sekä ymmärtää luottamuksen ja oikeudenmukaisuuden merkityksen osana työmotivaatiota ja työhyvinvointia.
Koulutuksen sisältö: Opintojaksolla käsitellään yksilön ja työn välistä suhdetta psykologisena sopimuksena ja tutustutaan työelämän muutostekijöihin ja niiden vaikutuksiin yksilön selviytymisen ja elämänhallinnan näkökulmasta. Lisäksi opintojaksolla käsitellään luottamuksen ja oikeudenmukaisuuden merkitystä työmotivaatiolle ja hyvinvoinnille.
Opetus ja suoritustavat: Itsenäinen oppimistehtävä
Oppimateriaali: Moodlessa ilmoitettu materiaali
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat kaikille alasta kiinnostuneille ja muiden opintojen tueksi.
Opettaja: PsT Matti Kuittinen
Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Opetuksen aika Opintojakson oppimistehtävä on suoritettavissa koko lukuvuoden ajan.
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Sukupuoli ja muut sosiaaliset erot työelämässä, 3 op FK00CT82
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa työelämän ja organisaatioiden sukupuolittuneita rakenteita, kulttuureja ja käytäntöjä erityisesti suomalaisen yhteiskunnan kontekstissa, tuntee joitakin keskeisiä käsitteitä ja teoreettisia näkökulmia, joilla on analysoitu kriittisesti sukupuolta ja muita sosiaalisia eroja työelämässä ja organisaatioissa sekä osaa suhteuttaa edellä mainittuja omiin työelämäkokemuksiin ja erilaisiin työkonteksteihin.
Koulutuksen sisältö: Opintojaksolla tarkastellaan työelämän ja organisaatioiden sukupuolittuneisuutta, sukupuolen ja muiden sosiaalisten erojen kytkentöjä sekä tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja eriarvoisuuteen liittyviä ajankohtaisia teemoja työelämässä. Sukupuoli ymmärretään yhteydessä muihin sosiaalisiin eroihin, kuten ikään, yhteiskuntaluokkaan, terveyteen, toimintakykyyn, seksuaalisuuteen ja etnisyyteen sekä valtasuhteisiin työelämässä.
Kaikille yhteisen lukemiston lisäksi opiskelija keskittyy yhteen tutkimusteemaan, joka liittyy sukupuoleen ja/tai muihin sosiaalisiin eroihin työelämässä:
- Tasa-arvo
- Hyvin- ja pahoinvointi
- Työntekijäminuus ja –ruumiillisuus
- Työ, perhe ja vanhemmuus
- Sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus
Opetus ja suoritustavat: Itsenäinen oppimistehtävä
Oppimateriaali: Moodlessa ilmoitettu materiaali
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat kaikille alasta kiinnostuneille ja muiden opintojen tueksi.
Opettaja: PsT Maija Korhonen
Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Opetuksen aika: Opintojakson oppimistehtävä on suoritettavissa koko lukuvuoden ajan.
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Työelämäohjaus 1, 3 op FK00CT79
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija hahmottaa työelämäohjauksen teoreettisia perusteita, tuntee ohjauksen muotoja, käytäntöjä ja menetelmiä työorganisaatioissa ja työuran muutoksissa, osaa jäsentää ohjaustyötä työtoimijuuden edistäjänä muuttuvassa työelämässä sekä tunnistaa ohjauksellisten työtapojen moninaisia mahdollisuuksia työorganisaatioissa.
Koulutuksen sisältö: Opiskelija tarkastelee muuttuvan työelämän nostamia ohjaustarpeita ja ohjaustyön mahdollisuuksia työtoimijuuden edistäjänä. Hän tutustuu työelämäohjauksen käsitteeseen, teoreettisiin perusteisiin ja käytäntöihin. Opiskelija perehtyy ohjaukselliseen vuorovaikutukseen.
Suoritustapa: Verkkotallenteet ja luentopäiväkirja sekä kirjallinen oppimistehtävä
Oppimateriaali: Moodlessa ilmoitettu materiaali
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat kaikille alasta kiinnostuneille ja muiden opintojen tueksi.
Opettaja: PsT Merja Koivuluhta
Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opetuksen aika: Opintojakson luentopäiväkirja ja oppimistehtävä ovat suoritettavissa koko lukuvuoden ajan.
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2023 saakka.
Työelämäohjaus 2, käytäntöön soveltaminen, 2 op FK00CT80
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa jäsentää ohjaustarpeita muuttuvassa työelämässä ja työorganisaatioissa, hahmottaa ohjauksellisen vuorovaikutuksen tilanteita ja elementtejä työorganisaatioissa, tunnistaa omaa ohjausosaamistaan ja sen kehittämistarpeita sekä osaa soveltaa ohjauksellisia työtapoja omassa työssään.
Koulutuksen sisältö: Työpajassa opiskelija analysoi ohjaustarpeita ja työelämäohjauksen mahdollisuuksia muuttuvassa työelämässä. Opiskelija perehtyy organisaatioissa tapahtuvien erilaisten ohjaustilanteiden vuorovaikutukseen. Hän saa kokemuksia ohjausvuorovaikutuksesta ja ohjaustyön käytännön haasteista. Opiskelija saa välineitä oman ohjausosaamisensa tunnistamiseen ja kehittämiseen.
Suoritustapa: Verkkotyöpaja (6 t) sekä ennakko- ja jälkitehtävät yksilötehtävinä ja ryhmäkeskusteluina verkossa
Oppimateriaali: Moodlessa ilmoitettu materiaali
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat kaikille alasta kiinnostuneille ja muiden opintojen tueksi.
Opettaja: PsT Merja Koivuluhta
Edeltävät opinnot: Työelämäohjaus 1 (3 op) suoritettuna
Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Opetuksen aika: Opintojaksolla on rajoitettu osallistujamäärä. Tarkemmat tiedot opiskelijakiintiöstä sekä opintojakson toteutusaikataulusta ilmoitetaan tässä kesäkuun aikana.
Tietoisuustaidot hyvinvoinnin vahvistajana, 3 op FK00CT78
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää, mitä tietoisuustaidoilla (mindfulness) tarkoitetaan, tunnistaa millä tavoin tietoisuustaitoja voidaan soveltaa yksilön ja/tai työyhteisön hyvinvoinnin vahvistamiseksi, tunnistaa sovellutusmahdollisuuksia, joilla työntekijä itse voi kehittää työssä selviytymisen kykyjään sekä osaa listata esimiestyöhön näkökulmia, joiden kautta työyhteisön hyvinvointia voi vahvistaa niin, että yhteisestä työstä muodostuu mielekkäämpää ja tavoitteellisempaa.
Koulutuksen sisältö: Opintojakso antaa yleiskuvan tietoisuustaito-käsitteen syntyhistoriasta, sen taustavaikuttimista sekä mekanismeista. Opintojaksossa kuvataan mindfulness-taitojen merkityksiä, menetelmiä ja sovellutusmahdollisuuksista. Teemaa tarkastellaan sekä yksilön että työyhteisön lähestymiskulmista.
Opetus ja suoritustavat: Itsenäinen oppimistehtävä
Oppimateriaali: Kaksi teosta ja kaksi artikkelia opettajan määrittelemästä Moodlessa ilmoitetusta materiaalista
Opettaja: FT, PsM Timo Suhola
Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Opetuksen aika: Opintojakson oppimistehtävä on suoritettavissa koko lukuvuoden ajan.
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Positiivinen työpsykologia, 3 op FK00CT77
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on yleiskuva positiivisesta työpsykologista ja sen käsitteistä, siihen liittyvistä teorioista, lähestymistavoista ja sovellutusmahdollisuuksista työelämässä
Koulutuksen sisältö: Opintojakso antaa yleiskuvan positiivisesta työpsykologiasta ja sen käsitteistä, teorioista ja soveltavasta tutkimuksesta, erityisesti pohjoismaisesta näkökulmasta. Jaksolla perehdytään siihen, mikä ihmisiä kannattelee työssä, mikä tekee siitä mielekkään ja mikä auttaa selviytymään ja jopa nauttimaan työstä myös työn kuormittaessa ja muuttuessa.
Opetus ja suoritustavat: Itsenäinen oppimistehtävä
Oppimateriaali: 1) Demerouti, E. (2006). Job characteristics, flow, and performance: the moderating role of conscientiousness. Journal of Occupational Health Psychology, 11(3), 266–280. 2) Hakanen, J. (2005). Työuupumuksesta työn imuun: työhyvinvointitutkimuksen ytimessä ja reuna-alueilla. TAI Hakanen, J. (2011). Työn imu. 3) Juuti, P. (2013). Jaetun johtajuuden taito, osa 3: Jaetun johtajuuden rakentaminen ja ylläpito. TAI Juuti, P. (2016). Johtamisen kehittäminen s. 21–90. Miten esimiestyöstä tulee jaettua innostusta? 4) Kumpulainen, K. (2013). Henkilöstön työssä koettu hyvinvointi. Pitkittäisseuranta muuttuvassa koulutusorganisaatiossa. 5) Mäkikangas, A., Feldt, T. ja Kinnunen, U. (2005). Positiivisen psykologian näkökulma työhön ja työhyvinvointiin. Teoksessa Kinnunen, U., Feldt, T. Ja Mauno, S (toim.) Työ leipälajina. Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. 6) Perhoniemi, R. ja Hakanen, J. (2013). Työn imun ja ystävällisyyden siirtyminen työpareilla. Psykologia 48 (02), 2013. 7) Räikkönen, T. (2016). Työtä luonnon ehdoilla? Resilienssiajattelu ja kestävä työ. 8) Seligman, M. E. P. & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology. An Introduction. American Psychologist. 55 (1). 5–14.
Opettaja: PsM Aleksis Aronen
Arviointi: Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Opetuksen aika: Opintojakson oppimistehtävät ovat suoritettavissa koko lukuvuoden ajan joka toinen kuukausi (huom! viimeinen palautus 30.6.2023)
Opintojaksokohtainen opiskeluoikeus on voimassa enintään 31.7.2024 saakka.
Kurssin tiedot
- Lectures 0
- Quizzes 0
- Kieli Verkko-opetus
- Kouluttaja 0
- Arviointi Kyllä