Terveystieteiden väyläopinnot 2023-2024, etäopetus (OY)

Vastaava korkeakoulu: Oulun yliopisto, Avoin yliopisto
Terveystieteiden maisteriväylän opinnot suoritettuaan opiskelijalla on mahdollisuus hakeutua terveystieteiden maisteriohjelmaan Oulun yliopistoon ns. avoimen väylän kautta. Opinnot aikataulutetaan siten, että väylähaku keväällä 2024 on mahdollista.
Ihmisen terveyteen liittyvä tieto kehittyy koko ajan, ja ala tarvitsee uudenlaisia terveystieteellisen tutkimuksen ja teorian osaajia. Terveystieteiden opiskelijana opit perusteet hoitotieteestä, terveyshallintotieteestä ja terveystieteiden akateemiseksi asiantuntijaksi kehittymisestä. Saat myös vankat perustiedot terveystieteellisestä tutkimuksesta ja terveystieteiden teoreettisista perusteista, mikä auttaa sinua soveltamaan osaamistasi käytännössä laaja-alaisesti.
Avoimen väylä: Terveystieteiden maisteriohjelmien väyläopinnot suoritettuaan opiskelijalla on mahdollisuus hakeutua terveystieteiden maisteriohjelmaan Oulun yliopistoon ns. avoimen väylän kautta. Opinnot aikataulutetaan siten, että väylähaku keväällä 2024 on mahdollista.
Lisätietoja avoimen väylästä löydät täältä: https://joy.oulu.fi/fi/avoimen-vayla#accordion-control-terveystieteet
Oulun yliopiston väyläopinnot menevät maisteriohjelmittain, joille tulee kullekin oma hakukohteensa kevään 2024 hakuun. Opinnoilla voi hakeutua ainoastaan Oulun yliopiston alaisiin maisteriohjelmiin.
Maisteriväylän opinnot ovat kunkin maisteriohjelman erillisiä syventäviin opintoihin sisältyviä opintojaksoja, eivätkä muodosta perusopintokokonaisuutta (25 op). Maisteriväylässä tiedekuntaan valitut opiskelijat aloittavat opinnot suoraan syventävistä opinnoista.
Voidakseen tulla valituksi hakijalla tulee olla:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto tai
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto tai
Terveystieteiden kandidaatintutkinto
Tarkemmat tiedot julkaistaan niiden vahvistuttua Oulun yliopiston avoimen yliopiston sivuilla: https://www.oulu.fi/fi/joy/avoimen-vayla
Hoitotiede tieteenä 5 op ja Terveyshallintotiede I, 10 op ovat keskenään vaihtoehtoisia opintojaksoja. Opiskelija valitsee näistä toisen suunnittelemansa maisteriohjelman mukaisesti.
Hoitotieteen maisteriohjelmaan väylän kautta ohjelmaan hakeutuvan tulee suorittaa 20 op
- Hoitotiede tieteenä, 5 op
- Tutkimustieto ja data-analyysi, 5 op
- Tutkimusmenetelmät hoitotieteessä ja terveyshallintotieteessä, 5 op
- Tieteellisen tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen, 5 op
Terveystieteiden opettajan maisteriohjelmaan väylän kautta ohjelmaan hakeutuvan tulee suorittaa 20 op
- Hoitotiede tieteenä, 5 op
- Tutkimustieto ja data-analyysi, 5 op
- Tutkimusmenetelmät hoitotieteessä ja terveyshallintotieteessä, 5 op
- Tieteellisen tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen, 5 op
Terveyshallintotieteen maisteriohjelmaan väylän kautta ohjelmaan hakeutuvan tulee suorittaa 25 op
- Terveyshallintotiede I, 10 op
- Tutkimustieto ja data-analyysi, 5 op
- Tutkimusmenetelmät hoitotieteessä ja terveyshallintotieteessä, 5 op
- Tieteellisen tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen, 5 op
Hoitotieteen maisteriohjelman ja terveystieteiden opettajan maisteriohjelman väyläopinnot ovat täysin samat, sillä niissä on sama pääaine eli hoitotiede. Nuo 20 op suoritettuaan opiskelija voi hakeutua siis noihin kahteen maisteriohjelmaan myös väylän kautta edellyttäen toki, että hänellä on maisteriopintoihin muu yleinen hakukelpoisuus.
Terveyshallintotieteessä on pääaineena terveyshallintotiede ja siksi sen väyläopinnot poikkeavat yhden opintojakson osalta. Kolme muuta opintojaksoa (tutkimusmenetelmäopinnot) ovat täysin samat kuin kahdessa muussa maisteriohjelmassa.
Meillä Keski-Pohjanmaan kesäyliopistossa voit suorittaa lukuvuonna 2022-2023 seuraavat terveystieteiden syventävät jaksot:
- Hoitotiede tieteenä 5 op (14.9.-4.11.2023)
- Terveyshallintotiede I 10 op (23.9.-30.11.2023)
- Tutkimustieto ja data-analyysi 5 op (21.11.2023-9.1.2024)
- Tutkimusmenetelmät hoitotieteessä ja terveyshallintotieteessä 5 op (28.12.2023-4.2.2024)
- Tieteellisen tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen 5 op (5.2.-13.3.2024)
Ilmoittaudu kokonaisuuteen viimeistään 5.9.2023 verkkolomakkeella.
Hinta:
Koko opintokokonaisuus: 375 €, sisältäen väylään vaadittavat neljä opintojaksoa riippuen maisteriohjelmasta
Yksittäiset opintojaksot: 98 €/5 op:n laajuinen opintojakso, 196 €/10 op:n laajuinen opintojakso
Mikäli opiskelija ilmoittautuu kaikille viidelle opintojaksolle, kokonaisuuden hinnan lisäksi laskutetaan myös yksittäisen opintojakson hinta (375 € + 98 €).
Opinnot järjestetään, mikäli ilmoittautuneita on riittävästi määräpäivään mennessä.
Peruutusmaksut: Viimeisen ilmoittautumispäivän (5.9.2023) jälkeen tapahtuvasta perumisesta laskutetaan puolet kurssimaksusta. Mikäli perumista ei tehdä lainkaan tai peruminen/keskeyttäminen tehdään koulutuksen alkamisen jälkeen, laskutetaan koko kurssimaksu. Peruutus tulee tehdä aina kirjallisesti. Kurssimaksut ovat ulosottokelpoisia (L 632/1998, 24 §). Kesäyliopisto ei palauta maksuja.
Tiedustelut: teija.myllymaki@kpkesayliopisto.fi, puh: 040 680 2559
Tervetuloa mukaan opiskelemaan!
Hoitotiede tieteenä 5 op – AY353301S
Aika ja paikka: Opintojakso järjestetään verkko-opintoina ajalla 14.9.-4.11.2023.
Webinaarit:
info to 14.9. klo 16.30-18.15
to 21.9. klo 16.30-19.15
to 28.9. klo 16.30-19.15
to 5.10. klo 16.30-19.15
päätösseminaari la 4.11.2023 klo 9.00-14.15
Kouluttaja: TtM Mariaana Mäki-Asiala
Tavoitteet: Suoritettuaan opintojakson opiskelija osaa:
- orientoitua tiedeyhteisöön ja akateemiseen opiskeluun.
- kuvailla hoitotieteen kehityksen, tutkimuksen suuntaukset, painopisteet ja tutkimuskohteet sekä teoriat,
- keskustella hoitotieteen merkityksestä sosiaali- ja terveydenhuollossa.
- analysoida ja arvioida omaa ja ryhmän asiantuntijuuden kehittymistä sekä jatkuvaa oppimista hyödyntäen asiantuntijuusmallia (STM), hoitotieteellistä tietoa ja käsitteistöä
- viestiä joustavasti monialaisissa, kansallisissa sekä kansainvälisissä oppimis- ja työyhteisöissä huomioiden eettiset ja lainsäädännölliset näkökulmat.
Sisältö:
- Yliopisto-opintoihin orientoituminen ja integroituminen tiedeyhteisöön
- Hoitotieteen kehitys
- Tutkimuksen suuntaukset, painopisteet ja tutkimuskohteet
- Hoitotieteellisen tiedon merkitys asiantuntijuuden kehittymisessä ja sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Suoritustavat ja arviointikriteerit: Oppimispäiväkirjan laatiminen, yhteisölliset tehtävät verkko-oppimisympäristössä. Arvioinnissa käytetään itse-, vertais- ja opettaja-arviointia.
Toteutustavat:
- Luennot/ työpajat 11 h kontaktiopetuksena (sisältää 2 h aloitusinfon, aikaan sidottua etäopetusta)
- Seminaari 8 h (sisältää 2 h palautekeskustelun, aikaan sidottua etäopetusta)
- Oppimispäiväkirjan laatiminen 18 h (ajasta riippumatonta etäopetusta)
- Itsenäinen ja yhteisöllinen työskentely verkko-oppimisympäristössä 88 h (ajasta riippumatonta etäopetusta)
- Vertaisarviointi (ajasta riippumatonta etäopetusta)
Oppimateriaalit:
- Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs, H., Leino-Kilpi, H., Lindström, U. Å., Paavilainen, E., Pietilä, A-M., Salanterä, S., Vehviläinen-Julkunen, K. & Åstedt-Kurki, P. (2016). Hoitotiede. 4. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy.
- Lauri S ja Kyngäs H. (2006). Hoitotieteen teorian kehittäminen. Sanoma Pro Oy.
- Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. (2020). The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. Springer. (soveltuvin osin)
- Hoitotiede- ja Tutkiva Hoitotyö -lehdet Muu ajankohtainen kotimainen ja kansainvälinen kirjallisuus.
Arviointiasteikko: 1-5/HYL
Terveyshallintotiede I, 10 op – AY353330S
Aika ja paikka: Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ajalla 23.9.-30.11.2023.
Webinaarit:
La 23.9. klo 12.00-15.15
La 7.10. klo 12.00-15.15
La 28.10. klo 12.00-15.15
La 11.11.2023 klo 10.00-16.30
Opintojaksoon liittyvän tehtävän viimeinen palautuspäivä on 30.11.2023.
Kouluttaja: TtM Suvi Kuha ja dosentti Outi Kanste
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suhteuttaa terveyshallintotieteen tieteiden kenttään ja tuntee alan historiallisen kehityksen ja taustat
- soveltaa tutkimustietoa ja terveyshallintotieteen keskeisiä käsitteitä sekä organisaatio- ja hallintoteorioita sosiaali- ja terveysalan johtamisessa
- kriittisesti arvioida terveyshallintotieteen osaamistaan ja kehittymistarpeitaan johtajana ja asiantuntijana
- analysoida nykypäivän työelämän osaamistarpeita sosiaali- ja terveysalalla
Sisältö:
- Terveyshallintotiede tutkimusalueena ja oppiaineena.
- Terveyshallintotieteen keskeiset käsitteet ja teoreettiset lähtökohdat.
- Terveydenhuollon organisaatioiden, hallinnon ja terveysalan johtamisen ilmiöt työelämässä.
- Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä kansainvälisesti tarkasteltuna.
- Opintojakso sisältää yliopisto-opintoihin orientoitumista sekä integroitumista hoitotieteen ja terveyshallintotieteen tutkimusyksikköön.
Suoritustavat: Aktiivinen osallistuminen työpajoihin ja verkkotyöskentelyyn, yksilötehtävän laatiminen, työelämävierailu ja siitä raportointi, seminaari.
Toteutustavat: Työpajat 10 h (läsnäolo etänä, sisältää aloitusinfon), seminaari 6 h (läsnäoloa edellyttävää etäopetusta), työskentely verkko-oppimisympäristössä (sisältyy itsenäinen ja yhteisöllinen työskentely) 117 h, työelämävierailu 37 h (itse valittavalla ajalla, millä tahansa paikkakunnalla), yksilötehtävä 90 h.
Oppimateriaalit: Kansainväliset ja kotimaiset tieteelliset artikkelit. Muu opintojaksoon liittyvä oppimateriaali vahvistetaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko: 1-5/HYL
Tutkimustieto ja data-analyysi 5 op – AY353306S
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ajalla 21.11.2023-9.1.2024.
Webinaarit:
Ti 21.11. klo 17.15-20.00 Tieteellinen tutkimus, Etiikka?
To 23.11. klo 17.15-19.00 harjoitukset (Grekula)
Ma 27.11. klo 17.15-20.00 Harhat?, Koeasetelmat
Ti 28.11. klo 17.15-19.00 Otantamenetelmät, aineiston koko ja kato
To 30.11. klo 17.15-19.00 harjtoitukset (Grekula)
Ti 5.12. klo 17.15-19.00 Tilastollinen päättely
To 7.12. klo 17.15-19.00 harjoitukset (Grekula)
Ma 11.12. klo 17.15-19.00 Tieteellisen artikkelin lukeminen
Ti 12.12. klo 17.15-19.00 Tieteellinen kirjoittaminen
Ma 18.12.2023 klo 17.15-19.00 Taulukot ja kuvat
Ti 2.1. klo 17.15-19.00 Epidemiologiaa, Ehkäisystrategiat ja testien tunnusluvut
Ti 9.1.2024 klo 17.15-19.00 Kyselylomakkeet ja mittarit
Kouluttajat: FM Sirpa Grekula, FT Hannu Vähänikkilä ja FT Tanja Nordström
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan
- opiskelija tuntee tutkimustyön prosessin ja tieteellisen tiedon ominaisuudet.
- opiskelija tietää tieteellisten julkaisujen merkityksen, osaa arvioida ja käyttää tietolähteitä kriittisesti.
- opiskelija tietää tutkimusetiikan ja hyvän tieteellisen käytännön perusteet.
- opiskelija tuntee tiedonhaun periaatteet, osaa käyttää terveystieteiden keskeisimpiä viitetietokantoja sekä oppii arvioimaan hakutuloksia ja lähteitä.
- opiskelija pystyy hyödyntämään viitteidenhallintaohjelmaa.
- opiskelija tuntee eri tutkimusasetelmat. Hän osaa arvioida erityyppisten harhojen ja sattuman osuutta tutkimustuloksiin. Hän tuntee hyvän tutkimustulosten raportoinnin periaatteet sekä tutkimus- ja julkaisuprosessin eri vaiheet ja käytännöt.
- opiskelija tuntee terveystieteiden tilastollisen tutkimuksen suunnittelun, aineiston keruun, raportoinnin ja tilastollisen päättelyn periaatteet ja perusmenetelmät.
- opiskelija osaa arvioida kriittisesti tilastollisia menetelmiä soveltavia tutkimusjulkaisuja.
Sisältö:
- Tieteellisen tutkimuksen yleiset piirteet, tutkimustiedon merkitys, tutkimusetiikka, tutkimusmenetelmät eri näkökulmista.
- Tilastollisen tutkimuksen tavoitteet ja vaiheet, tutkimus suunnitelmasta käytäntöön, havaintoaineiston muodostaminen, tilastollisen päättelyn periaatteet.
- Tieteellinen artikkelin kriittinen lukeminen.
- Tieteelliset lehdet ja julkaisuprosessin vaiheet, tieteellisen viestinnän etiikka, lääketieteen ja terveystieteiden eri alojen lähestymistavat ja kysymyksenasettelut, tieteellisen artikkelin rakenne, tutkimusasetelmat, tutkimuksen mahdolliset harhat, tulosten esittäminen, tilastollinen merkitsevyys ja kliininen merkittävyys, systemaattiset katsaukset ja meta-analyysit.
Tiedonhaku: Julkaisutyypit terveystieteissä, elektroniset lehdet ja kirjat. Terveystieteiden viitetietokannat. Tieteellisiin julkaisuihin pohjautuva arviointi ja viitteidenhallintaohjelma.
Suoritustavat ja arviointikriteerit: Luennot, ryhmäharjoitukset ja oppimistehtävät
Toteutustavat: Monimuoto-opetus. Luennot, ryhmäharjoitukset ja oppimistehtävät. Oppimistehtävät Moodle-oppimisympäristössä.
Oppimateriaalit: Luentomateriaali ja ryhmäharjoitusten oheismateriaali.
Arviointiasteikko: 0-5
Tutkimusmenetelmät hoitotieteessä ja terveyshallintotieteessä 5 op – AY353316S
Aika ja paikka: Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ajalla 28.12.2023-4.2.2024.
Webinaarit:
to 4.1. klo 16.30-19.00
to 11.1. klo 16.30-19.30
la 20.1. klo 9.00-13.00
la 27.1.2024 klo 9.00-13.00
Jokainen opetuskerta edellyttää ennakkotehtävien tekemisen.
Kouluttaja: TtM Mira Hammarén
Tavoitteet: Suoritettuaan opintojakson, opiskelija osaa:
- vertailla ja tulkita tieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja luonnetta sekä tehdä päätelmiä metodologisista lähtökohdista
- kuvata erilaisia tiedonkeruu- ja analyysimenetelmiä
- järjestellä ja yhdistää tutkimusprosessin vaiheet loogiseksi kokonaisuudeksi ja arvioida sen luotettavuutta
- arvioida tutkimuksellisia lähestymistapoja tutkimusaiheeseen liittyen ja valita soveltuvat menetelmät
- aloittaa tutkimussuunnitelman laatimisen selkeästi ja luovasti
- esitellä alustavan tutkimussuunnitelman ja vastata siitä esitettyihin kysymyksiin
- arvioida toisten opiskelijoiden alustavia tutkimusaiheita ja -suunnitelmia sekä esittää rakentavia kysymyksiä ja antaa palautetta
- viestiä hyvän tieteellisen käytännön ja periaatteiden mukaisesti
- arvioida laadullisen tutkimuksen tekemiseen liittyviä avainasemassa olevia eettisiä kysymyksiä ja henkilötietosuojaa
- hyödyntää digitaalisia ratkaisuja oppimisessaan
Sisältö
- Erilaisiin tieteellisen tutkimuksen aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiin sekä tutkimuksen toteuttamiseen perehtyminen.
- Laadullisen tutkimuksen erilaiset tutkimusasetelmat, tutkimusprosessien päävaiheet, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät sekä luotettavuus.
- Alustavan harjoitustutkimussuunnitelman suunnittelu ja laatiminen valitusta tutkimusaiheesta sekä tutkimusprosessin eri vaiheiden suunnittelu ja valintojen perustelu.
- Alustavan harjoitustutkimussuunnitelman esittäminen toisille opiskelijoille.
- Tutkimuksen eettisyys ja henkilötietosuoja laadullisessa tutkimuksessa.
Toteutustavat: Ennakkotehtävä ennen jokaista opetuskertaa. Hybridi etä- & verkko-oppimisympäristössä ja oppimistehtävät 135 h (sisältäen teemaluennot, itsenäisen ja yhteisöllisen verkko-oppimisen) ja oppimistehtävien suorittaminen. Työskentelystä aikaan sidottua etäopetusta 20 h ja ajasta riippumatonta opiskelua 115 h.
Oppimateriaalit:
- Denzin NK & Lincoln YS (eds.) (2018) The SAGE handbook of qualitative research. SAGE, Los Angeles.
- Kyngäs H, Mikkonen K, Kääriäinen M (eds.) (2020) The application of content analysis in nursing science research. © Springer Nature Switzerland AG.
- Polit DF & Beck CT (2017) Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice. Wolters Kluwer Health, Philadelphia.
- Ruusuvuori J, Nikander P, Hyvärinen M (toim.) (2010). Haastattelun analyysi. Vastapaino, Tampere. e-kirja
- Kansalliset ja kansainväliset tieteelliset artikkelit.
Arviointiasteikko: 1-5/HYL
Tieteellisen tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen 5 op – AY353307S
Aika ja paikka: Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ajalla 5.2.-13.3.2024.
Webinaarit:
ma 5.2. klo 16.30-19.00
ma 12.2. klo 16.30-19.30
la 24.2. klo 9.00-13.00
la 9.3.2024 klo 9.00-13.00
Jokainen opetuskerta edellyttää ennakkotehtävien tekemisen.
Kouluttaja: TtM Mira Hammarén
Tavoitteet: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kriittisesti perustella tutkimusaiheen valinnan ja tunnistaa tutkittavaan ilmiöön liittyvät keskeiset käsitteet
- analysoida tutkimusaihetta suhteessa tieteelliseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun
- soveltaa ja perustella määrällisen tutkimuksen ja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen eri vaiheiden menetelmällisiä ratkaisuja sekä tarkastella luotettavuutta tutkimusprosessin eri vaiheissa
- selittää kriittisesti monimenetelmien merkitystä ja soveltamista tutkimuksessa
- laatia viimeistellyn tutkimussuunnitelman selkeästi ja luovasti
- esitellä lopullisen tutkimussuunnitelman ja vastata siitä esitettyihin kysymyksiin
- arvioida toisten opiskelijoiden tutkimusaiheita ja -suunnitelmia sekä esittää rakentavia kysymyksiä ja antaa palautetta
- ymmärtää vastuullisen tieteen sekä tutkimusaineistojen hallinnan merkityksen
- arvioida tutkimuksen tekemiseen liittyviä avainasemissa olevia eettisiä kysymyksiä ja henkilötietosuojaa
- hyödyntää digitaalisia ratkaisuja oppimisessaan
Opintojakson suoritettuaan opiskelija saavuttaa valmiudet Pro gradu -tutkielman toteuttamiseen.
Sisältö: Lopullisen harjoitustutkimussuunnitelman suunnittelu ja laatiminen valitusta tutkimusaiheesta sekä tutkimusprosessin eri vaiheiden suunnittelu määrällisessa tutkimuksessa ja systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa ja valintojen perustelu, valitun tutkimusaiheen käsitteistöön ja kirjallisuuteen perehtyminen, valitun tutkimuksen luotettavuuden ja eettisten (sisältäen henkilötietosuojan) lähtökohtien tarkastelu.
Toteutustavat: Ennakkotehtävä ennen jokaista opetuskertaa. Hybridi etä- & verkko-oppimisympäristössä ja oppimistehtävät 135 h (sisältäen teemaluennot, itsenäisen ja yhteisöllisen verkko-oppimisen) ja oppimistehtävin suorittaminen. Työskentelystä aikaan sidottua etäopetusta 20 h ja ajasta riippumatonta opiskelua 115 h.
Oppimateriaalit:
- Curtis E, Drennan J (eds.) (2013) Quantitative health research: Issues and methods. Open University Press, Maidenhead. E-kirja.
- Kyngäs H, Mikkonen K, Kääriäinen M (eds.) (2020) The application of content analysis in nursing science research. © Springer Nature Switzerland AG.
- Polit DF & Beck CT (2017) Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice. Wolters Kluwer Health, Philadelphia.
- W. Paul Vogt (ed.) (2011) SAGE Quantitative research methods. SAGE Publications, Inc., Thousand Oaks. E-kirja.
- Kansalliset ja kansainväliset tieteelliset artikkelit.
Esitietovaatimukset: 353316S Tutkimusmenetelmät hoitotieteessä ja terveyshallintotieteessä 5 op
Arviointiasteikko: 1-5/HYL
Katso lisätiedot ilmoittautumisesta sekä peruuntumisehdot täältä
Koulutusvahvistus lähetetään sähköpostilla osallistujille noin viikkoa ennen koulutusta. Mikäli et saa minkäänlaista viestiä, ota yhteyttä toimistoomme.
Oikeus muutoksiin pidätetään.
Kurssin tiedot
- Lectures 0
- Quizzes 0
- Kouluttaja 0
- Arviointi Self