Terveyden edistäminen ja terveystieto, perusopinnot 25 op 2023-2024 (UEF)

Vastuuyliopisto : Itä-Suomen yliopisto, Avoin yliopisto, Kuopion kampus
Opetuksen aika: syksy 2023-kevät 2024
Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 6 min).
Suositeltavaa on aloittaa perusopinnot Terveyden edistämisen perusteet 5 op opintojaksosta, joka toteutuu syys- ja kevätlukukaudella. Opintoja voi muuten vapaassa asetus.
Opiskelu tapahtuu verkko-oppimisympäristö Moodlessa. Opintojaksoille kirjautuminen Moodlessa aukeaa pääsääntöisesti aikataulutetun opetuksen ensimmäisenä päivänä. Kirjautuminen on auki n. viikon ajan kirjautumisen alkamisesta. Opintojaksoilla on aikataulutettuja tehtäviä . Tarkemmat tiedot opintojaksoista ja opintojaksoille ilmoittautumisesta löytyivät Terveyden edistäminen ja terveystieto perusopintojen Moodle -tiedotusympäristöstä.
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat mm. opetustyössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille mitä kiinnostuneille.
Pedagoginen tuutorointi:
Tervetuloa kesäyliopiston järjestämään vapaaehtoiseen pedagogiseen tuutorointiin, joka on tarkoitettu Itä-Suomen avoimen yliopiston opintoja Keski-Pohjanmaan kesäyliopistossa suorittaville.
Tapaamisissa keskustellaan opinnoista, jaetaan kokemuksia ja opiskeluvinkkejä ja voit esittää mieltäsi askarruttavia kysymyksiä. Tuutorina toimii koulutussuunnittelija KM Sanna Heinoja. Tapaamiset pidetään verkkokokoushuoneessa. Linkin sinne saat kesäyliopistolle ilmoittamaasi sähköpostiin muutamaa päivää ennen tapaamiskertaa. Mikäli et halua ilmoituksia tapaamisista, voi ilmoittaa siitä kesäyliopistolle.
Tuutorointiajat (etänä): ilmoitetaan myöhemmin
Hinnat: Alla oleva kesäyliopiston osallistumismaksut laskutetaan ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kokonaisuuden alettua liittyen jaksoilta heti ilmoittautumisen jälkeen.
Kesäyliopistohinta opintokokokonaisuudesta: 170 €
Jos ilmoittaudut yksitäisille jaksoille, hinta 50 € / opintojakso,
Itä-Suomen avoimen yliopiston opintomaksut 9 €/opintopiste maksetaan jaksoittain rekisteröitymisen yhteydessä.
Ilmoittautuminen kokonaisuuteen 15.8.2023 verkkolomakkeella
Jos haluat ilmoittautua erillisille jaksoille, käytä jaksokohtaisia ilmoittautumislinkkejä
————————————————— –
Yleistä : Terveyden edistäminen ja terveystieto on oppiaine, joka käyttää eri tieteenalojen tietoperustaan. Opinnot soveltuvat mm. opetustyössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille mitä kiinnostuneille. Terveyden edistäminen ja terveystieto perus- ja aineopinnot (yhteensä 60 op) antavat opettajille terveystiedon aineenhallinnan kelpoisuuden . Terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintojen tai asiantuntijoiden opintojen tulee olla suoritettu vähintään hyvin tiedoin 3/5, jotta opiskelija voi edetä aineopintoihin.
Perusopintojen yhteisissä opinnoissa käsittely terveyttä, terveyden edistämisen lähtökohtia ja terveysongelmia sekä yhteiskunnan yksilön elämänkaaren näkökulmasta, vuorovaikutusta, terveysosaamisesta ja terveyskäyttäytymisestä. Aineopintojen yhteisissä opinnoissa käsittelyssä terveyttä ja alueellista sekä valtakunnallista tasoa väestön terveyden edistämisessä. Lisäksi terveyden edistämisen lähestymistapoja, teorioita ja malleja sekä terveyden edistämisen tutkimusta ja ajankohtaisia aihealueita.
Vallinnaisissa opinnoissa opiskelija voi valita parhaiten sopivien tarpeitaan/toteataan vastaavaa opintoja tarjota vaihtoehtoista. Esimerkiksi terveystiedon opettajaksi aikova voi valita omia aiempia opintojaan täydentäviä opintojaksoja.
Mikäli jokin perusopintojen yhteisistä opintojaksoista on suoritettu muussa yhteydessä, se korvataan valitsemalla vastaava opintopistemäärä valinnaisia opintoja lisää.
Opintokokonaisuuden tavoitteet:
Terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintojen jälkeen opiskelija
- osaa määritellä ja käyttää terveyden edistämisen peruskäsitteitä
- ymmärtää ja osaa kuvata terveystiedon sisältöjen ja menetelmien terveysvaikutuksia yksilön yhteisön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaaa ja selittää keskeisiä terveyden edistämiseen, ennaltaehkäisyyn ja terveysongelmiin kuvat monitieteisiä lähtökohtia
- osaa kuvata terveyssaamisen kehittymisestä terveyspedagogiikkaan perustuen
Opintokokonaisuuden rakenne:
Yhteiset opintojaksot 15 op:
- 4310521 Terveyden edistämisen perusteet 5 op 1.9.2023-31.7.2024
- TH00CW26 Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I 5 op 4.10.2023-3.12.2023
- 4310522 Terveyspedagogiikan perusteet 5 op 10.1.2024-13.3.2024
Vallinnaiset opintojaksot 10 op:
Terveyden edistämisen ja terveystiedon opinnoista:
Lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin perusopinnoista:
Ravitsemustieteen opinnoista:
——————————————
YHTEISET OPINTOJAKSOT 15 op
Terveyden edistämisen perusteet, 5 op
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata terveyden edistämisen ja terveystiedon perusteita ja keskeisiä sisältöalueita
- määritellä ja tunnistaa keskeisiä terveyden edistämisen ja terveystiedon käsitteitä sekä niitä käyttäjiä
- rakentaa henkilön opintosuunnitelman terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintoihin
- arvioida omaa terveyden edistämisen ja terveystiedon osaamistaan ja määrittelet oppimistavoitteensa
Koulutuksen sisältö: Terveyden edistämisen ja terveystiedon keskit käsitteet, perusteet ja sisältöalueet. Terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintojen rakenne ja opetustarjonta, henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatiminen.
Suoritustapa : Orientaatiotehtävä, henkilökohtainen opintosuunnitelma ja verkkotentti. Itsenäinen työskentely 135 h.
Kirjallisuus :
- Duodecim. 2017. Koulun terveyskirjasto.
- Summanen AM. 2014. Terveystiedon oppimistulokset perusopetuksen päättövaiheessa 2013. Opetushallitus, Koulutuksen seurantaraportit 2014:1. Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy, Tampere.
- Paahtama S. 2016. Hyvinvoinnin edistämisen käsite ja sisältö. ARTTU2-tutkimusohjelman julkaisusarja 7/2016.
- Pietilä AM. & Terkamo-Moisio A. 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Itä-Suomen yliopiston julkaisuja. Yleissarja, nro 26. Sivut: 13-72, 193-199.
Verkkotentti rajatusti oppimateriaaliin. Tenttiin kuuluvat alueet kuvattu tarkemmin opintojakson verkko-oppimisympäristössä. Jos kirjallisuus ei ole saatavilla kirjaston eAineistona: Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Kohderyhmä: Opintojakso soveltuu hyvin opetustyössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille kiinnostuneille
Opettaja: TtT Ari Haaranen
Arviointi: Suoritukset arvioivat asteikolla 0–5.
Opetuksen aika : Opintojakso on opiskeltavissa 01.09.2022 – 31.07.2023 välisenä aikana.
Vaihtoehtoiset orientaatiotehtävän ja henkilön opintosuunnitelman palautuspäivät lukuvuonna 2022-2023: 30.9.2023, 30.11.2023, 28.2.2024, 30.4.2024 ja 31.7.2024. Verkkotentti avoinna syyskuun, marraskuun, helmikuun, huhtikuun ja kesän heinäkuussa. Tarkempia tietoja toteutuksesta löytyy Terveyden edistäminen ja terveystieto perusopintojen Moodle -tiedotusympäristössä.
Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I, 5 op TH00CW26
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kuvata ajankohtaista terveystietoperustaa terveystieto-oppiaineen, terveystieteellisen tutkimustiedon ja terveyden edistämisen kansallisten strategioiden, linjausten ja suositusten näkökulmista
- Kuvata ja ymmärtämisen edistämisen haasteita lasten ja nuorten parissa
- Kuvata, miten terveystieto-oppiainetta käsittelee Suomen oppilaitoksissa perusopetuksen ja lukio- sekä ammattiopetuksen opetussuunnitelmissa
- Soveltaa terveystietoa oppimistehtävässä
Terveystiedon tärkeimmät sisältöalueet ja terveystiedon opetuksen ja terveysoppimisen ajankohtaiset tapahtumat:
- Sosiaaliset taidot ja kiusaamattomuuden edistäminen
- Liikunta kouluaikana ja harrastuksissa
- Medialukutaidon yhteydet terveyteen
- Mielenterveyden voimavarat
- Riittävä uni ja lepo arkirytmissä
- Seksuaaliterveyden edistäminen kasvun ja kehityksen tukena
- Kansanaudit
- Suunterveys osana terveystietoa
- Tupakoimattomuuden, nuuskattomuuden ja päihteettömän elämän edistämisen
- Turvallisuus ja tapaturmien ehkäisy arjen tilanteessa
- Terveellinen ravitsemus ja ruokailutottumukset
Suoritustapa : Verkko-oppimistehtävät ja verkkokeskustelu. Itsenäisen työn osuus 100% (135 h).
Kirjallisuus :
Opetushallitus (nd). Opetussuunnitelmien perusteet 2014. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
Opetushallitus (nd). Lukion opetussuunnitelmien perusteet 2019. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmaen-perusteet
Opetushallitus (nd). Ammatillisten tutkintojen perusteet. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet
Opetushallitus (nd). Ruoka- ja ravitsemuskasvatus oppimisjatkumona. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/ruoka-ja-ravitsemuskasvatus-oppimisjatkumona
Opetus- ja kulttuuriministeriö (16.3.2018). Kiusaamisen ehkäisy sekä työrauhan edistäminen varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa sekä toisella asteella. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/160694
Opetus- ja kulttuuriministeriö (16.12.2019). Medialukutaito Suomessa; Kansalliset mediakasvatuslinjaukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:37. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161951
Opetus- ja kulttuuriministeriö (7.4.2021). Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7-17 vuotiaille. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984
Sosiaali- ja terveysministeriö (11.2.2020). Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4139-7
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (17.9.2021). Kouluterveyskysely. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely/kouluterveyskyselyn-tulokset
Valtioneuvosto (23.2.2021). Kansallinen lapsistrategia: Komiteamietintö. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-777-5
Valtion ravitsemusneuvottelukunta (2017) Syödään ja opitaan yhdessä – kouluruokailusuositus. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131834/Syo%c2%a6%c3%aada%c2%a6%c3%aaa%c2%a6%c3%aan_ja_opitaan_yhdessa% c2%a6%c3%aa_korjattu_5.2017_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
tarpeen kirjallisuus ei ole saatavilla kirjaston eAineistona: Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Kohderyhmä: Opintojakso soveltuu hyvin opetustyössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille kiinnostuneille.
Opettaja: prof. Hannele Turunen
Arviointi: Suoritukset arvioivat asteikolla 0–5. Tarkemmat arviointikriteerit mielipiteen opintojakson Moodle-ympäristössä.
Opetuksen aika : 4.10.2023-3.12.2023.
Opintojaksolle kirja Moodlessa aukeaa aikataulutetun opetuksen ensimmäisenä päivänä. Kirjautuminen on auki n. viikon ajan. Opinnoissa on aikataulutettuja tehtäviä. Tarkempia tietoja toteutuksesta löytyy Terveyden edistäminen ja terveystieto perus- ja aineopintojen Moodle -tiedotusympäristöissä.
Terveyspedagogiikan perusteet, 5 op 4310522
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata terveysopetuksen, ohjauksen ja –oppimisen taustalla vaikuttavat opetus- ja oppimisnäkemykset
- kuvata terveydenlukutaito –käsitteen terveyssaamisessa
- arvioida ja soveltaa näyttöön perustuvan terveysopetuksen käytännön, opetus-, oppimis- ja arviointimenetelmiä
Koulutuksen sisältö: Terveysopetuksen, -ohjauksen ja -oppimisen taustalla vaikuttavat opetus- ja oppimisnäkemykset, teoreettiset näkökohdat ja niiden sivujen ajassa. Terveyden lukutaito terveyssaamisen perustana. Näyttöön perustuva menetelmän terveysopetuksen sisältö ja modernit terveysopetuksen sisältö. Terveysosaamisen arviointi.
Suoritustapa : Verkkoluennot ja oppimistehtävät, opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä.
Kirjallisuus :
Opetushallitus (nd). Opetussuunnitelmien perusteet 2014. Haettu 18.1.2022 osoite: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
Opetushallitus (nd). Lukion opetussuunnitelmien perusteet 2019. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet
Opetushallitus (nd). Ammatillisten tutkintojen perusteet. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet
Opetushallitus (nd). Terveystiedon materiaalit. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/terveystiedon-materiaalit
Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen, L. (toim.) (2018). Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma.
Bildjuschkin, K. (2016). Terveystiedon opettajien ja oppilashuollon käsityksiä seksuaalisuudesta, sen kohtaamisesta ja seksuaaliterveyden opettamisesta peruskoulussa: Kumita – tutkimus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi 46/2016. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131626/URN_ISBN_978-952-302-804-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lisäksi tehtäväkohtainen verkkomateriaali.
Kohderyhmä: Opintojakso soveltuu hyvin opetustyössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille kiinnostuneille
Opettaja: professori Terhi Saaranen
Arviointi: Suoritukset arvioivat asteikolla 0–5.
Opetuksen aika : 10.1.2024-13.3.2024
Opintojaksolle kirjautuminen Moodlessa aukeaa aikataulutetun opetuksen ensimmäisenä päivänä. Kirjautuminen on auki n. viikon ajan. Opinnoissa on aikataulutettuja tehtäviä. Tarkempia tietoja toteutuksesta löytyy Terveyden edistäminen ja terveystieto perusopintojen Moodle -tiedotusympäristössä.
VALINNAISET OPINTOJAKSOT 10 OP
Ravitsemustieteen perusteet, 5 op TL00CC78
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa selittää energia- ja suojaravintoaineet ja muiden ruoan sisältämien aineiden vaikutukset elimistön pääpiirteittäin
- osaa selittää eri ravintoaineiden tärkeimmät lähteet, tarpeen ja suosituksia
- osaa laskea ja tulkita eri ravintoaineiden tarpeisiin ravitsemussuosituksia hyödyntäen
- osaa käyttää elintarvikkeiden ravintolaskentaohjelmaa
Sisältö: Ihmisen ravitsemuksen perusteet. Energia ja energiaravintoaineet, vitamiinit, kivennäisaineet, muut ruoan sisältämät aineet. Ravintoaineiden tehtävät ihmisen ravitsemuksessa. Ravinnontarve. Ravitsemussuositukset. Ravinnonsaannin arviointi, ruoka-ainetaulukot ja -tiedostot.
Suoritustapa: Verkko-opinnot; luentotallenteet, oppimistehtävät Moodlessa sekä verkkotentti. Opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä.
Kirjallisuus: Mutanen M, Niinikoski H, Schwab U, Uusitupa M (toim.) Ravitsemustiede. Keuruu: Duodecim 2021. (Kirjaa voi lukea sähköisesti oppiportin kautta omilla käyttäjätunnuksilla, edellyttää opinto-oikeuden.) Luentomateriaalit ja muu Moodlessa oleva oheismateriaali.
Kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Kohderyhmä: Ravitsemustieteen opiskelu tarjoaa hyvän mahdollisuuden täydentää ammatillista osaamista ja asiantuntijuutta työelämässä ja sopii esim. opettajille, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle, liikunnan ja urheilun parissa toimiville, ruokapalvelualalla ja elintarviketeollisuudessa toimiville sekä kaikille ravitsemuksesta, terveydestä ja omasta hyvinvoinnista kiinnostuneille. Opinnot soveltuvat hyvin myös sivuaineeksi/osaksi tutkintoa esim. sosiaali-, terveys- ja liikuntatieteiden opiskelijoille.
Opettaja: Heli Virtanen, Liisa Tammela
Arviointi: Opintojakson arvosana muodostuu tenttiarvosanasta asteikolla 0-5. Opintojakson hyväksyminen edellyttää myös oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista ilmoitettujen aikataulujen puitteissa.
Opetuksen aika: Opintojakso toteutetaan lukuvuoden 2023-2024 aikana kaksi kertaa, valitse sinulle sopiva ajankohta.
Syksy 2023: 1.9.-21.10.2023.
Kevät 2024: 9.1.-17.3.2024.
Lapsen biopsykososiaalinen kehitys ja sen häiriintyminen, 5 op 4429551
Tavoite: Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perusteet lapsen ja nuoren biopsykososiaalisesta kehityksestä ja sen eri vaiheista, perusihmissuhteiden syntymiseen vaikuttavista keskeisistä tekijöistä ja tunnistaa psyykkistä häiriintymistä ja syrjäytymistä aiheuttavia riskitekijöitä.
Koulutuksen sisältö: Lapsen ja nuoren kehityksellisten, tunne-elämän ja sosiaalisten taitojen muodostuminen; vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteiden synty; lapsuuden ja nuoruuden kehityskaaren eri vaiheiden keskeiset kehitystehtävät; kehityksen kulkuun vaikuttavat suojaavat ja riskitekijät sekä psyykkisen kehityksen ongelmat.
Suoritustapa: Verkko-opinnot; luentotallenteet 8 t ja itsenäistä verkkotyöskentelyä (oppimistehtävät, verkkotentti ja vertaistyöskentely) 135 h.
Kirjallisuus:
- Kumpulainen, K. ym. (toim.): Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Sisältää mm. seuraavat osiot:
I Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys; Biopsykososiaalinen kehitys s. 20-22, Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina s. 23-60, Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät s. 61-90,
II Häiriöiden esiintyminen, luokittelu ja tutkiminen; Häiriöiden esiintyvyys ja luokittelu s. 116-132,
IV Palvelujärjestelmä ja hoitoon lähettäminen; Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy s. 428-436, Palvelujärjestelmä s. 437-451, Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen yhteistyötahot s. 460-463,
V Psykososiaaliset hoidolliset interventiot; Johdatus psykososiaalisiin hoitomuotoihin s. 484, Perusterveydenhuollon interventiot s. 485-491, Psykoedukaatio s. 492-502,
VIII Lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian erityiskysymyksiä; Adoptio ja sijoitus s. 760-768.
- Aro, A. & Laakso M-L. (toim.): Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Niilo Mäki Instituutti, 2020.
- Pihko, H.: Lapsuus muistikuvissamme. Duodecim 2014; 130(24): 2437-41. http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo11984.pdf
- Lisäksi muu verko-oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali.
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat kaikille lasten ja nuorten parissa kasvatustyötä tekeville, esim. opettajille ja muille kasvatusalan ammattilaisille, sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle sekä näiden alojen opiskelijoille ja kaikille aiheesta kiinnostuneille.
Opettaja: Lastenpsykiatrian erikoislääkäri, kliininen opettaja Jussi Karppi (vastuuopettaja), lastenpsykiatrian osastonylilääkäri Anita Puustjärvi, lastenpsykiatrian prof. Ilona Luoma
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5. Essee 60% ja verkkotentti 40%, vertaistyöskentely hyväksytty/hylätty.
Opetuksen aika: 26.9.-14.11.2023. aikataulutetut verkko-opinnot.
Moodle-verkko-oppimisympäristöön kirjautuminen 3.10.2023 mennessä, tämän jälkeen oppimisympäristö sulkeutuu uusilta opiskelijoilta.
Lisätietoja: Opintojakso on aikataulutettu ja se järjestetään kerran lukuvuoden aikana.
Terveyttä edistävä kouluyhteisö, 5 op TH00CW27
Tavoite
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata terveyttä edistävän kouluyhteisön terveyttä, hyvinvointia ja oppimista tukevat periaatteet, keskeiset käsitteet ja teoreettiset lähtökohdat
- nimetä keskeiset kansalliset ja kansainväliset velvoittavat ja ohjaavat asiakirjat kouluyhteisön terveyteen liittyen
- eritellä kouluyhteisön terveyden edistämisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä soveltaa tätä tietoa kouluyhteisön terveyden edistämisessä
- soveltaa ajankohtaista tutkimustietoa kouluyhteisön terveyteen liittyviä ilmiöitä tarkastellessaan
Koulutuksen sisältö: Kouluyhteisön terveyden edistämisen teoreettiset perusteet, ajankohtaiset teemat ja tutkimus. Kouluyhteisön kansalliset ja kansainväliset terveyden edistämisen asiakirjat.
Suoritustapa: Omatoiminen opiskelu sisältäen oppimistehtävät (135 h).
Kirjallisuus:
Helakorpi, S., & Kivimäki, H.(2021). Kouluterveyskysely 2021.Lasten ja nuorten hyvinvointi – Kouluterveyskysely 2021: Iso osa lapsista ja nuorista on tyytyväisiä elämäänsä – yksinäisyyden tunne on yleistynyt.THL Tilastoraportti 30/2021. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091446139
Markkanen, P., Anttila, M., & Välimäki, M. (2019). Knowledge, Skills, and Support Needed by Teaching Personnel for Managing Challenging Situations with Pupils. International journal of environmental research and public health 16(19), 3646. https://doi.org/10.3390/ijerph16193646
Savolainen, Sormunen, M., & Turunen, H. (2021). Public health nurses’ perceptions on promotive and risk factors for children’s mental health: A qualitative interview study. Journal of Advanced Nursing 77(12), 4815–4826. https://doi.org/10.1111/jan.14987
SHE 2019. SHE koulun käsikirja 2.0 Menetelmällinen opas terveyttäedistäväksi kouluksi.https://www.schoolsforhealth.org/sites/default/files/editor/health-promoting-school/finnish-she-school-manual-2.0.pdf
Muu ajankohtainen materiaali opintojakson Moodlessa.
Kohderyhmä: Opintojakso soveltuu hyvin opetustyössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille kiinnostuneille.
Opettaja: professori Terhi Saaranen
Arviointi: Oppimistehtävät arvioivat asteikolla hyväksytty-hylätty.
Opetuksen aika : 15.3.2024-11.5.2024
Opintojaksolle kirjautuminen Moodlessa aukeaa aikataulutetun opetuksen ensimmäisenä päivänä. Kirjautuminen on auki n. viikon ajan. Opinnoissa on aikataulutettuja tehtäviä. Tarkempia tietoja toteutuksesta löytyy Terveyden edistäminen ja terveystieto perus- ja aineopintojen Moodle -tiedotusympäristöissä.
Kurssin tiedot
- Lectures 0
- Quizzes 0
- Kieli Verkko-opetus
- Kouluttaja 0
- Arviointi Kyllä