Terveyden edistäminen ja terveystieto, perusopinnot 25 op 2023-2024 (UEF)

Vastuuyliopisto : Itä-Suomen yliopisto, Avoin yliopisto, Kuopion kampus
Opetuksen aika: syksy 2023-kevät 2024
Katso yleinen tallenne opintojen aloittamiseen avoimessa yliopistossa (kesto n. 6 min).
Suositeltavaa on aloittaa perusopinnot Terveyden edistämisen perusteet 5 op opintojaksosta, joka toteutuu syys- ja kevätlukukaudella. Opintoja voi muuten vapaassa asetus.
Opiskelu tapahtuu verkko-oppimisympäristö Moodlessa. Opintojaksoille kirjautuminen Moodlessa aukeaa pääsääntöisesti aikataulutetun opetuksen ensimmäisenä päivänä. Kirjautuminen on auki n. viikon ajan kirjautumisen alkamisesta. Opintojaksoilla on aikataulutettuja tehtäviä . Tarkemmat tiedot opintojaksoista ja opintojaksoille ilmoittautumisesta löytyivät Terveyden edistäminen ja terveystieto perusopintojen Moodle -tiedotusympäristöstä.
Kohderyhmä: Opinnot soveltuvat mm. opetustyössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille kiinnostuneille.
Pedagoginen tuutorointi:
Tervetuloa kesäyliopiston järjestämään vapaaehtoiseen pedagogiseen tuutorointiin, joka on tarkoitettu Itä-Suomen avoimen yliopiston opintoja Keski-Pohjanmaan kesäyliopistossa suorittaville.
Tapaamisissa keskustellaan opinnoista, jaetaan kokemuksia ja opiskeluvinkkejä ja voit esittää mieltäsi askarruttavia kysymyksiä. Tuutorina toimii koulutussuunnittelija KM Sanna Heinoja. Tapaamiset pidetään verkkokokoushuoneessa. Linkin sinne saat kesäyliopistolle ilmoittamaasi sähköpostiin muutamaa päivää ennen tapaamiskertaa. Mikäli et halua ilmoituksia tapaamisista, voi ilmoittaa siitä kesäyliopistolle.
Tuutorointiajat (etänä): ilmoitetaan myöhemmin
Hinnat: Alla oleva kesäyliopiston osallistumismaksut laskutetaan ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kokonaisuuden alettua liittyen jaksoilta heti ilmoittautumisen jälkeen.
Kesäyliopistohinta opintokokokonaisuudesta: 170 €
Jos ilmoittaudut yksitäisille jaksoille, hinta 50 € / opintojakso,
Itä-Suomen avoimen yliopiston opintomaksut 9 €/opintopiste maksetaan jaksoittain rekisteröitymisen yhteydessä.
Ilmoittautuminen kokonaisuuteen 15.8.2023 verkkolomakkeella
Jos haluat ilmoittautua erillisille jaksoille, käytä jaksokohtaisia ilmoittautumislinkkejä
————————————————— –
Yleistä : Terveyden edistäminen ja terveystieto on oppiaine, joka käyttää eri tieteenalojen tietoperustaan. Opinnot soveltuvat mm. opetustyössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa lasten ja nuorten parissa työskenteleville, sivuaineopinnoiksi terveystieteiden ja kasvatustieteiden opiskelijoille sekä kaikille mitä kiinnostuneille. Terveyden edistäminen ja terveystieto perus- ja aineopinnot (yhteensä 60 op) antavat opettajille terveystiedon aineenhallinnan kelpoisuuden . Terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintojen tai asiantuntijoiden opintojen tulee olla suoritettu vähintään hyvin tiedoin 3/5, jotta opiskelija voi edetä aineopintoihin.
Perusopintojen yhteisissä opinnoissa käsittely terveyttä, terveyden edistämisen lähtökohtia ja terveysongelmia sekä yhteiskunnan yksilön elämänkaaren näkökulmasta, vuorovaikutusta, terveysosaamisesta ja terveyskäyttäytymisestä. Aineopintojen yhteisissä opinnoissa käsittelyssä terveyttä ja alueellista sekä valtakunnallista tasoa väestön terveyden edistämisessä. Lisäksi terveyden edistämisen lähestymistapoja, teorioita ja malleja sekä terveyden edistämisen tutkimusta ja ajankohtaisia aihealueita.
Vallinnaisissa opinnoissa opiskelija voi valita parhaiten sopivien tarpeitaan/toteataan vastaavaa opintoja tarjota vaihtoehtoista. Esimerkiksi terveystiedon opettajaksi aikova voi valita omia aiempia opintojaan täydentäviä opintojaksoja.
Mikäli jokin perusopintojen yhteisistä opintojaksoista on suoritettu muussa yhteydessä, se korvataan valitsemalla vastaava opintopistemäärä valinnaisia opintoja lisää.
Opintokokonaisuuden tavoitteet:
Terveyden edistämisen ja terveystiedon perusopintojen jälkeen opiskelija
- osaa määritellä ja käyttää terveyden edistämisen peruskäsitteitä
- ymmärtää ja osaa kuvata terveystiedon sisältöjen ja menetelmien terveysvaikutuksia yksilön yhteisön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
- osaaa ja selittää keskeisiä terveyden edistämiseen, ennaltaehkäisyyn ja terveysongelmiin kuvat monitieteisiä lähtökohtia
- osaa kuvata terveyssaamisen kehittymisestä terveyspedagogiikkaan perustuen
Opintokokonaisuuden rakenne:
Yhteiset opintojaksot 15 op:
- 4310521 Terveyden edistämisen perusteet 5 op 1.9.2023-31.7.2024
- TH00CW26 Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I 5 op 3.10.2023-1.12.2023
- 4310522 Terveyspedagogiikan perusteet 5 op 9.1.2024-11.3.2024
Vallinnaiset opintojaksot 10 op:
Terveyden edistämisen ja terveystiedon opinnoista:
Lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin perusopinnoista:
Ravitsemustieteen opinnoista:
——————————————
YHTEISET OPINTOJAKSOT 15 op
Terveyden edistämisen perusteet, 5 op
Opintojakso on opiskeltavissa verkko-opintoina 01.09.2023 – 31.07.2024 välisenä aikana.
Opintojakson sisältö:
- Terveyden edistämisen ja terveystiedon keskeiset käsitteet, perusteet ja sisältöalueet.
- Terveyden edistämisen etiikka.
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi osaat
- kuvata terveyden edistämisen ja terveystiedon perusteita ja keskeisiä sisältöalueita
- määritellä ja tunnistaa keskeisiä terveyden edistämisen ja terveystiedon käsitteitä sekä käyttää niitä asianmukaisesti
- tunnistaa terveyden edistämisen kysymyksiä ja periaatteita
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5
Suoritustapa: verkko-opinnot
Suoritustapa: Orientaatiotehtävä ja verkkotentti. Itsenäinen työskentely 135 h.
Kirjallisuus:
- 1.Duodecim. (n.d). Koulun terveyskirjasto.
- 2. Summanen A-M. (2014). Terveystiedon oppimistulokset perusopetuksen päättövaiheessa 2013. Opetushallitus, Koulutuksen seurantaraportit 2014:1. Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy, Tampere. Opetushallitus. Koulutuksen seurantaraportit 2014:1.
- 3. Paahtama S. (2016). Hyvinvoinnin edistämisen käsite ja sisältö. ARTTU2-tutkimusohjelman julkaisusarja 7/2016.
- 4. Pietilä A-M. & Terkamo-Moisio A. (2019). Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publications of the University of Eastern Finland. General Series, no 26. Sivut: 13-72, 193-199.
Verkkotentti perustuu rajatusti oppimateriaaliin. Tenttiin kuuluvat alueet kuvattu tarkemmin opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Jos kirjallisuus ei ole saatavissa kirjaston eAineistona: Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Terveystiedon sisältöjen nykyhaasteet I, 5 op TH00CW26
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina 03.10.2023-01.12.2023.
Opintojakson sisältö:
- Terveystiedon keskeiset sisältöalueet:
- Sosiaaliset taidot ja kiusaamattomuuden edistäminen
- Liikunta kouluaikana ja harrastuksissa
- Medialukutaidon yhteydet terveyteen
- Mielenterveyden voimavarat
- Riittävä uni ja lepo arkirytmissä
- Seksuaaliterveyden edistäminen kasvun ja kehityksen tukena
- Kansantaudit
- Suunterveys osana terveystietoa
- Tupakoimattomuuden, nuuskattomuuden ja päihteettömän elämän edistäminen
- Turvallisuus ja tapaturmien ehkäisy arjen tilanteissa
- Terveellinen ravitsemus ja ruokailutottumukset
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi osaat
- Kuvata ajankohtaista terveystietoperustaa terveystieto-oppiaineen, terveystieteellisen tutkimustiedon ja terveyden edistämisen kansallisten strategioiden, linjausten ja suositusten näkökulmista
- Kuvata ja ymmärtää terveyden edistämisen haasteita lasten ja nuorten parissa
- Kuvata, miten terveystieto-oppiainetta käsitellään Suomen oppilaitoksissa perusopetuksen ja lukio- sekä ammattiopetuksen opetussuunnitelmissa
- Soveltaa terveystietoa oppimistehtävässä
Suoritustapa: Verkko-opinnot
Arviointi: Suoritukset arvioidaan asteikolla 0–5
Opintojakson suoritustapa: Verkko-oppimistehtävät ja verkkokeskustelu. Itsenäisen työn osuus 100 % (135 tuntia).
Kirjallisuus:
Opetushallitus (n.d.). Opetussuunnitelmien perusteet 2014. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Lukion opetussuunnitelmien perusteet 2019. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Ammatillisten tutkintojen perusteet. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Ruoka- ja ravitsemuskasvatus oppimisjatkumona. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/ruoka-ja-ravitsemuskasvatus-oppimisjatkumona
Opetus- ja kulttuuriministeriö (16.3.2018). Kiusaamisen ehkäisy sekä työrauhan edistäminen varhaiskasvatuksessa, esi- ja perusopetuksessa sekä toisella asteella. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/160694
Opetus- ja kulttuuriministeriö (16.12.2019). Medialukutaito Suomessa; Kansalliset mediakasvatuslinjaukset. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:37. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161951
Opetus- ja kulttuuriministeriö (7.4.2021). Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7-17 vuotiaille. Haettu 18.1.2022 osoitteesta https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984
Sosiaali- ja terveysministeriö (11.2.2020). Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4139-7
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (17.9.2021). Kouluterveyskysely. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kouluterveyskysely/kouluterveyskyselyn-tulokset
Valtioneuvosto (23.2.2021). Kansallinen lapsistrategia: Komiteamietintö. Haettu 18.1.2022 osoitteesta http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-777-5
Valtion ravitsemusneuvottelukunta (2017) Syödään ja opitaan yhdessä – kouluruokailusuositus. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131834/Syo%c2%a6%c3%aada%c2%a6%c3%aaa%c2%a6%c3%aan_ja_opitaan_yhdessa%c2%a6%c3%aa_korjattu_5.2017_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikäli kirjallisuus ei ole saatavissa kirjaston eAineistona: Kirjallisuuden hankinta-/lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Terveyspedagogiikan perusteet, 5 op 4310522
Opintojakso toteutetaan 09.01.2024-11.03.2024.
Ilmoittautuminen kevään toteutukselle 22.11.2023-01.01.2024.
Suoritustapa: Verkkoluennot ja oppimistehtävät, opintojakso sisältää aikataulutettuja tehtäviä.
Ajankäyttö: Verkkoluennot 3h, verkkotentti 2h, verkko-oppimistehtävät ja –keskustelut ryhmissä 40h, kirjallinen työ 50h, itsenäinen opiskelu 40h.
Kirjallisuus:
Opetushallitus (n.d). Opetussuunnitelmien perusteet 2014. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Lukion opetussuunnitelmien perusteet 2019. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/lukion-opetussuunnitelmien-perusteet
Opetushallitus (n.d). Ammatillisten tutkintojen perusteet. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/tutkintojen-perusteet
Opetushallitus (n.d.). Terveystiedon materiaalit. Haettu 18.1.2022 osoitteesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/terveystiedon-materiaalit
Saaranen, T., Koivula, M., Ruotsalainen, H., Wärnå-Furu, C. & Salminen, L. (toim.) (2018). Terveysalan opettajan käsikirja. Tietosanoma.
Bildjuschkin, K. (2016). Terveystiedon opettajien ja oppilashuollon käsityksiä seksuaalisuudesta, sen kohtaamisesta ja seksuaaliterveyden opettamisesta peruskoulussa: Kumita – tutkimus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Työpaperi 46/2016. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131626/URN_ISBN_978-952-302-804-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lisäksi tehtäväkohtainen verkkomateriaali.
VALINNAISET OPINTOJAKSOT 10 OP
Ravitsemustieteen perusteet, 5 op TL00CC78
Suoritustapa: Verkko-opinnot Moodlessa; luentotallenteet ja oppimistehtävät sekä verkkotentti. Tehtävät etenevät tietyn aikataulun mukaisesti. Moodleen on kirjauduttava heti opintojakson alussa.
Opetuksen ajankohta: 8.1.-5.3.2024. Ilmoittautuminen avautuu marraskuussa 2023, tieto päivitetään myöhemmin.
Huomioithan, että tämä opintojakso on aikataulutettu. Opintojaksolle on ilmoittauduttava viimeiseen ilmoittautumispäivään mennessä.
Kirjallisuus:
Mutanen M, Niinikoski H, Schwab U, Uusitupa M (toim.) Ravitsemustiede. Keuruu: Duodecim 2021. (Kirjaa voi lukea sähköisesti oppiportin kautta omilla käyttäjätunnuksilla, edellyttää opinto-oikeuden.) Luentomateriaalit ja muu Moodlessa oleva oheismateriaali.
Kirjallisuus- ja lainauskulut eivät sisälly opintomaksuun.
Opettaja: yliopisto-opettaja Liisa Tammela
Arviointi: 0-5. Opintojakson arvosana muodostuu tenttiarvosanasta asteikolla 0-5. Opintojakson hyväksyminen edellyttää myös oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista ilmoitettujen aikataulujen puitteissa.
HUOM. Huomioithan, että Ravitsemustieteen perusteet -opintojakso on pakollinen edeltävä opintojakso Ravitsemus ja elintavat 5 op ja Syömisen sosiokulttuuriset ulottuvuudet 5 op-opintojaksoille.
Lapsen biopsykososiaalinen kehitys ja sen häiriintyminen, 5 op 4429551
Opetuksen ajankohta: 26.9.-14.11.2023. Ilmoittautumisaika 1.8.-18.9.2023. Opintojakso on aikataulutettu ja se järjestetään kerran lukuvuoden aikana.
Suoritustapa: Verkko-opinnot; luentotallenteet 8 t ja itsenäistä verkkotyöskentelyä (oppimistehtävät, verkkotentti ja vertaistyöskentely) 127 h.
Arviointi: suoritukset arvioidaan asteikolla 0-5. Essee 60 % ja verkkotentti 40 %, vertaistyöskentely hyväksytty/hylätty.
Opettajat: Lastenpsykiatrian prof. Ilona Luoma, lastenpsykiatrian erikoislääkäri, kliininen opettaja Jussi Karppi (vastuuopettaja), lastenpsykiatrian osastonylilääkäri Anita Puustjärvi
Kirjallisuus:
1. Kumpulainen, K. ym. (toim.) 2016: Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria. Duodecim. Sisältää mm. seuraavat osiot:
I Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys; Biopsykososiaalinen kehitys s. 20-22, Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina s. 23-60, Psyykkisen kehityksen riskit ja suojaavat tekijät s. 61-90,
II Häiriöiden esiintyminen, luokittelu ja tutkiminen; Häiriöiden esiintyvyys ja luokittelu s. 116-132,
IV Palvelujärjestelmä ja hoitoon lähettäminen; Mielenterveyden edistäminen ja ennaltaehkäisy s. 428-436, Palvelujärjestelmä s. 437-451, Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen yhteistyötahot s. 460-463,
V Psykososiaaliset hoidolliset interventiot; Johdatus psykososiaalisiin hoitomuotoihin s. 484, Perusterveydenhuollon interventiot s. 485-491, Psykoedukaatio s. 492-502,
VIII Lastenpsykiatrian ja nuorisopsykiatrian erityiskysymyksiä; Adoptio ja sijoitus s. 760-768.
2. Aro, A. & Laakso M-L. (toim.): Taaperosta taitavaksi toimijaksi. Niilo Mäki Instituutti, 2020. (vastaa vuoden 2011 painosta).
3. Aalto-Setälä, T., Huikko, E. Appelqvist-Schmidlechner, K., Haravuori, H. & Marttunen, M. 2020. Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa: Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. Sivut 18–38, 47–51, 69–108.
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-547-6
4. Lisäksi muu verko-oppimisympäristössä ilmoitettu materiaali.
Kirjallisuuden hankintakulut eivät sisälly opintomaksuun.
Katso tallenne opintojen aloittamisesta avoimessa yliopistossa (kesto n. 5 min).
Terveyttä edistävä kouluyhteisö, 5 op TH00CW27
Opintojakso toteutuu ajalla 14.03.2024-09.05.2024.
Opintojakso suoritetaan verkko-opintoina seuraavasti: Luennot (3 h), ryhmätyöskentely (95 h), itsenäinen työskentely (37 h)
Kirjallisuus:
Helakorpi, S., & Kivimäki, H.(2021). Kouluterveyskysely 2021.Lasten ja nuorten hyvinvointi – Kouluterveyskysely 2021: Iso osa lapsista ja nuorista on tyytyväisiä elämäänsä – yksinäisyyden tunne on yleistynyt.THL Tilastoraportti 30/2021. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091446139
Markkanen, P., Anttila, M., & Välimäki, M. (2019). Knowledge, Skills, and Support Needed by Teaching Personnel for Managing Challenging Situations with Pupils. International journal of environmental research and public health 16(19), 3646. https://doi.org/10.3390/ijerph16193646
Savolainen, Sormunen, M., & Turunen, H. (2021). Public health nurses’ perceptions on promotive and risk factors for children’s mental health: A qualitative interview study. Journal of Advanced Nursing 77(12), 4815–4826. https://doi.org/10.1111/jan.14987
SHE 2019. SHE koulun käsikirja 2.0 Menetelmällinen opas terveyttä edistäväksi kouluksi. https://www.schoolsforhealth.org/sites/default/files/editor/health-promoting-school/finnish-she-school-manual-2.0.pdf
Muu ajankohtainen materiaali opintojakson Moodlessa.
Kurssin tiedot
- Lectures 0
- Quizzes 0
- Kieli Verkko-opetus
- Kouluttaja 0
- Arviointi Kyllä